نرخ تورم آمریکا طی یکسال نصف شد

انتظارها برای توقف افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای نخستین بار پس از مارس 2022 افزایش یافته؛ فرضیه‌ای که تحت تاثیر روند نزولی نرخ تورم در آمریکا شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نشست کمیته سیاست پولی فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) که از صبح سه‌شنبه و تنها دو ساعت پس از انتشار آخرین آمار نرخ تورم آغاز شد.

نرخ تورم سالانه منتهی به ماه مه به ۴ درصد رسیده، نرخی که ماه گذشته ۴.۹ درصد اعلام شده بود و ژوئن یکسال پیش به اوجِ ۹.۱ درصدی صعود کرده بود.

هر چند نرخ تورم ۴ درصدی همچنان دو برابر نرخ هدفِ ۲ درصدی بانک مرکزی ایالات متحده است ولی حرکت به سمت آن همچنان ادامه دارد؛ حرکتی که با ده افزایش متوالی نرخ بهره تا محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصدی تنظیم شده است.

همزمان، در بازار کار نیز ایجاد شغل در ماه مه بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما نرخ بیکاری بیش از حد انتظار افزایش یافت و به ۳.۷ درصد رسید. شمار ثبت نام هفتگی بیکاران هم در اوایل ژوئن به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۱ رسید.

با این حال، اقتصاددانان انتظار دارند که کمیته سیاست پولی فدرال رزرو در پایان نشست جاری خود با ثبات نرخ‌ بهره در سطح فعلی تا پایان سال جاری میلادی موافقت کند؛ تصمیمی که افزون بر مرور روند نرخ تورم و بیکاری نیازمند به روز شدن برآورد بانک مرکزی ایالات متحده از چشم‌انداز رشد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  3