نسخه صندوق بین‌المللی پول برای رکورددار تورم جهان

زیمبابوه رکورددار تورم در جهان است و مردم این کشور با از دست دادن اعتماد خود به پول ملی با دلار و یورو معامله می‌کنند ولی با این وجود صندوق بین المللی پول نسبت به توانایی اجرای سیستم شناور ارزی در این کشور تورمی ناامید نیست و اصرار دارد که این کشور آفریقایی باید نرخ ارز را شناور کند‌ تا به ثبات مالی و اقتصادی که مدت‌هاست در این کشور وجود ندارد، برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، صندوق بین‌المللی پول از زیمبابوه خواست تا گام‌های بیشتری در جهت اصلاحات ارزی بردارد. این درخواست صندوق بین‌المللی پول در شرایطی رخ داده که این کشور آفریقای جنوبی از شناور کردن ارز محلی خودداری کرده است.

مطابق گزارش بلومبرگ، این وام‌دهنده مستقر در واشنگتن در پاسخ به ایمیلی گفت که اثربخشی و اعتبار اقدامات اخیر مسئولان به عزم فوری آنها برای آزادسازی بازار ارز بستگی دارد تا قیمت‌ها با چشم‌انداز مبتنی بر مکانیسم بازار مشخص شود.

بانک مرکزی زیمبابوه هفته گذشته محدودیت‌های بازار ارز را کاهش داد و اعلام کرد که به جای اتکا به به حراج هفتگی نرخ‌های مشخص شده در بازار اهمیت پیدا می‌کند. در چند هفته گذشته تورم کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی داشته و سهام نیز رشد ۶۰۰ درصدی داشته است. به‌ همین دلیل زیمبابوه تلاش می‌کند به نوساناتی که در چند هفته گذشته بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، پایان دهد.

با این وجود اقدامات اخیر بانک مرکزی نتوانسته ارزش دلار زیمبابوه (ارز محلی زیمبابوه) را در برابر دلار آزاد کند، زیرا بانک مرکزی پارامترها را حفظ کرده است. به عنوان مثال کف قیمتی را برای فروش ارز بانک مرکزی به بانک‌ها مشخص می‌کند. بانک مرکزی زیمبابوه به دنبال ایجاد یک بازار بین‌بانکی است که در آن ارزها توسط بانک مرکزی به بانک‌ها فروخته می‌شود و پس از آن بانک‌های تجاری ارزها را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

صندوق بین‌المللی پول اقدامات اخیر مقامات را برای ایجاد بازار بین بانکی مورد استقبال قرار داد ولی سخنگوی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که با تمام اقدامات، ارزش پول در بازار موازی همچنان در حال کاهش است.

یک دلار آمریکا در بازار بین بانکی در حال حاضر ۵۴۸۷ دلار معامله می‌شود ولی بر اساس داده‌های سایت زیم پرایس دات کام و زیم ریتس دات کام، نرخ دلار آمریکا در بازار سیاه روز دوشنبه در محدوده ۶۲۰۰ تا ۶۷۰۰ دلار زیمبابوه بوده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در صورتی که مقامات به آزادسازی بازار ارز سرعت ببخشند و به کنترل فشار نقدینگی و حفظ یک سیاست پولی مناسب بپردازند همگرایی میان نرخ ارز رسمی و غیررسمی امکان‌پذیر خواهد بود و ثبات سیاست مالی منجر به ثبات اقتصاد کلان خواهد شد که ثبات اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄    =  3