کاهش شگفت‌انگیز قیمت خودرو امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

روند ریزش قیمت خودروها ادامه دارد و طی 24 ساعت قیمت خودروهای مختلف از جمله پراید، پژو 206، کوییک، دنا، پژو پارس و… با کاهش مواجه بوده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین قیمت خودرو طی سال‌های گذشته در ایران با افزایش شدید مواجه شده و برخی کارشناسان می گویند طی یک سال گذشته قیمت خودرو حدود دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. با این حال روند کاهشی قیمت خودرو طی یک ماه اخیر آغاز شده است. کارشناسان درباره علت کاهش قیمت خودرو در ماه های اردیبهشت و خرداد نظرات مختلفی دارند. عده ای معتقدند که قیمت خودرو تحت تاثیر مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو کاهش یافته است. برخی دیگر از کارشناسان علت کاهش قیمت خودرو را ریزش نرخ ارز در کشور می دانند.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها در این بازار در ۲۴ ساعت گذشته‌است، به طوری که در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن از ۲۶۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان ارزان شده‌است و ۲۶۵ میلیون تومان قیمت خورده‌است و پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۲۸۵ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۲۸۰ میلیون تومان رسیده‌است.

به نقل از خبرآنلاین، خودروهای پژو نیز در این مدت ارزان شدند، به طوری که پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده‌است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز از ۵۱۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۱۰ میلیون تومان ارزان شده‌است و ۴۷۵ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما نیز در این مدت از کاهش قیمت‌ها در امان نبوده‌است، به طوری که مدل ۱۴۰۲ این خودرو از ۵۵۵ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۵۴۵ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ارزان شده‌است و از ۵۳۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده‌است.

خودروهای تارا نیز در این مدت ارزان شدند، تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ از ۸۵۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۸۴۰ میلیون تومان رسیده‌است.

سایر خودروهای موجود در بازار نیز در این مدت کاهش قیمت‌ها را تجربه کردند.

قیمت روز خودرو در جدول زیر آمده‌است:

منتظر طوفان کاهش قیمت خودرو باشید!

به گفته سرپرست وزارت صمت، با توجه به همکاری بانک مرکزی با وزارت صمت برای تامین ارز و منابع در دسترسی که برای این کار اختصاص داده شده، خودروسازان با شرایط مناسب‌تری نسبت به سال‌های اخیر اقدام به برنامه‌ریزی تولید کرده‌اند و امسال تولید خودرو رشد مطلوب‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهد داشت.

نیازی افزود: تاکنون، جلسات متعددی با حضور بنده و مدیران شرکت‌های خودروسازی و بانک مرکزی برای تأمین ارز خودروسازان برگزار شد که نتیجه آن جلسات، تامین به‌موقع ارز موردنیاز صنایع خودرو است. البته برنامه میان‌مدت وزارت صمت تولید خودرو با ارزبری بالا نیست، بلکه شرکت‌ها مکلف هستند با توجه به سیاست‌های عمق‌بخشی به ساخت داخل، ظرفیت‌های قطعه‌سازی داخلی را فعال کرده و ارزبری خودروها را کاهش دهند تا علاوه بر مدیریت واردات، زنجیره تولید قطعات داخل کشور را نیز تقویت کنیم.

وی ادامه دا د: علاوه بر این با توجه به رویکرد تولید صادراتی، بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان نیز از محل صادرات خود آنها حاصل خواهد شد و امروز هم در دیدار با وزیر صنعت و تجارت و ترویج سرمایه‌گذاری عمان، توافقی برای صادرات خودرو از ایران به این کشور و کشورهای ثالث امضا شد.

سرپرست وزارت صمت گفت: همچنین برنامه تولید تجاری و فروش محصولات جدید نیز امسال شروع خواهد شد که چون بن‌سازه آن‌ها بومی است، وابستگی کمتری به واردات قطعه از خارج دارند و ارزبری کلی صنعت خودرو را نیز کاهش خواهند داد.

نیازی، نامه‌نگاری‌های مدیران خودروسازی را که اخیراً منتشرشده مربوط به اوایل سال جاری دانست و گفت: با توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شد، تامین ارز خودروسازان فراهم شده و نگرانی مدیران خودروسازی نیز رفع شده است. تولید روزانه خودروسازان نیز افزایش چشمگیری یافته و عرضه به بازار نیز مناسب است به طوری که شاهد بودیم یکی از خودروسازان ۱۳ هزار محصول خود را زودتر از موعد تحویل، به مشتریان تحویل داد که می‌توان گفت چنین چیزی کم‌سابقه بوده است.

 

وی درباره آمار تولید خودرو نیز گفت:‌ تولید انواع خودرو (سواری و تجاری) در ۲ ماه نخست امسال ۴۸ درصد رشد کرد و در همین مدت، نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه خودروی سواری تولیدشده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سرپرست وزارت صمت افزود: واردات خودرو نیز اجرایی و عملیاتی شده و ترخیص خودروهای وارداتی تسریع شده و به زودی شاهد ترخیص تعداد قابل ملاحظه‌ای خودرو از گمرک خواهیم بود که این موضوع نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش داده و امید داریم روند کاهشی قیمت خودرو در بازار با شیب تندتری به نقطه مطلوب خود برسد.

علت کاهش قیمت خودرو اعلام شد

در شش ماهه گذشته قیمت خودرو در بازار متاثیر از رشد دلار افزایش یافت و حالا با اصلاح قیمت دلار در حال تعدیل شدن است، هرچند برخی از مسئولان وزارت صنعت مدعی هستند که این مساله تحت تاثیر حذف قرعه کشی و افزایش قیمت کارخانه ای خودرو است، اما برخی کارشناسان این موضوع را کاملا رد می کنند.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش قیمت خودرو ربطی به سیاست های خودرویی دولت ندارد، گفت: کاهش قیمت خودرو تحت تاثیر افت قیمت ارز است و زمانی که انتظارات تورمی در بازار بالا رفت، قیمت گذاری دلار در بازار تا ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و بعد از اینکه خبرهای مثبتی به وجود آمد.

محمدحسن کاکایی با بیان اینکه پیش فروش های یک ساله کار خطرناکی برای بازار است، افزود: این مساله باعث می شود که دیگر خودرویی برای فروش فوری و کنترل بازار وجود نداشته باشد و همین مساله می تواند   شوک به بازار وارد کند که این مساله می تواند خطرناک باشد.

او با بیان بر اینکه امروز ۵۰۰ هزار خودرو در پارکینگ مردم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم خودرو را برای سرمایه گذاری می خرند بسیاری خودرو را در پارکینگ ها قرار داده اند، به همین دلیل این ادعا که گفته می شود عرضه با تقاضا متعادل نیست واقعی نیست، بنابراین در صورتی که قیمت ارز کنترل شود با همین میزان تقاضا هم بازار متعادل می شود.

او با تاکید بر اینکه بازار خودرو به اشباع رسیده است، اظهار کرد: به دلیل شرایط کنونی وضعیت قیمت خودرو تحت تاثیر عرضه نیست و تنها متناسب با قیمت دلار قیمت گذاری می شود و از آنجایی که دولت وعده داده قیمت دلار تا ۴۵ هزار تومان کاهش می یابد و این مساله منجر می شود تا قیمت خودرو همچنان کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت تمام شده با تورم بالا رفته است، اظهار کرد: این عامل باعث شده که تبعات تورمی در صنعت خودرو وجود داشته باشد به همین دلیل شورای رقابت هم ناچار است که قیمت ها را به صورت عقلایی بالا ببرد و البته افزایش قیمت اخیر بر مبنای استاندارد جدید خودرو است که باید از تیرماه اجرایی شود اما مسئله اینجاست که با افزایش استانداردهای خودرو قیمت محصولات هم بالا می رود، بنابراین در موضوع استانداردسازی بحث قیمت اهمیت بالایی دارد و در حقیقت سیاست ها باید به گونه ای باشد که استانداردسازی کارایی داشته باشد، برای نمونه برخی خودروها یورو ۵ شده اند، اما سوخت یورو ۵ در کشور نیست و همین مساله منجر به افزایش مصرف سوخت، استهلاک و … شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15