مانده سپرده های شبکه بانکی به بیش از ۷ هزار همت رسید

آخرین آمارها و اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که در پایان فروردین 1402 جمع کل سپرده های ارزی و ریالی بانکها و موسسات اعتباری در کل استانهای کشور در مجموع به 7,369 همت رسیده که پس از کسر سپرده قانونی این مبلغ برابر با 6,648 همت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مقایسه این آمار با اطلاعات اسفند ماه نشان می دهد که در نخستین ماه از سال جاری مجموع کل سپرده ها با 1,3 درصد افزایش نسبت به آخرین ماه از سال گذشته همراه شده است.

اما جمع کل مانده تسهیلات پرداختی بانکها و موسسات اعتباری در کشور بدون تغییر محسوسی نسبت به اسفند ماه در محدوده 5،583 همت باقی مانده است.

در پایان اسفند ماه 1401 مانده سپرده های ارزی و ریالی بانکها و موسسات اعتباری در کل کشور 977 همت بیشتر از کل مانده تسهیلات آنها بود.

اما با توجه به رشد 1،3 درصدی سپرده های فروردین نسبت به اسفند، اکنون فاصله مانده تسهیلات نسبت به سپرده های ارزی و ریالی پس از کسر سپرده قانونی به 1،064.8 همت رسیده است.

گفتنی است که سپرده های ارزی فاقد سپرده قانونی است.

 

رشد 2،3 درصدی سپرده های استان تهران

داده های بانک مرکزی نشان می دهد که از بین 32 استان کشور که اطلاعات آنها منتشر شده، استان تهران با 3,960 هزار میلیارد تومان بیشترین مانده سپرده های ارزی و ریالی را نزد بانکها و موسسات اعتباری در اختیار دارد.

در واقع 54 درصد از کل سپرده های بانکها و موسسات اعتباری در استان تهران متمرکز شده است. در حالیکه 60 درصد از کل مبالغ تسهیلات جاری و غیر جاری کل شبکه بانکی کشور مربوط به استان تهران است.

دومین استانی که بیشترین سهم از کل سپرده های ارزی و ریالی شبکه بانکی را در اختیار دارد، اصفهان است که با اختلاف بسیار زیادی نسبت به استان تهران از سهم 5 درصدی برخوردار است.

کل سپرده های این استان 367،2 همت است. استان خراسان رضوی با مبلغ 303،1 همت 4 درصد از مبلغ کل سپرده های ارزی و ریالی کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه سوم قرار دارد.

مانده تسهیلات بدون تغییر باقی ماند

در بخش تسهیلات جاری و غیرجاری نزد بانکها و موسسات اعتباری نیز استان تهران از بیشترین سهم برخوردار است. مانده تسهیلات این استان در پایان فروردین 1402 بالغ بر 3،350 همت است و 60 درصد از کل تسهیلات جاری و غیرجاری شبکه بانکی کشور را شامل می شود.

این مبلغ نسبت به اسفند ماه 0،4 درصد افزایش داشت. در حالی که مبلغ سپرده های استان تهران در فروردین امسال نسبت به اسفند 1401 بیش از 2 درصد رشد را نشان می دهد.

این مبلغ برای استان اصفهان برابر با 240،3 همت بوده که معادل 4 درصد از جمع کل مانده تسهیلات کشور است.

استانهای خراسان رضوی و مازندران به ترتیب با سهم 3 و 2 درصدی از کل تسهیلات سومین و چهارمین استانهایی اند که در اولین ماه از سال 1402 بیشترین مانده تسهیلات را در شبکه بانکی خود دارند.

این استانها در فروردین ماه هم از لحاظ جذب سپرده ها و هم از نظر پرداخت تسهیلات نسبت به اسفند ماه تغییرات محسوسی را تجربه نکرد.

گفتنی است استان تهران به دلیل مستقر بودن دفاتر بسیاری از شرکتها و موسسات تولیدی و عمده فعالیتهای بانکی آنها از طریق شعب بانکها و موسسات اعتباری این استان، از بالاترین رقم تسهیلات و سپرده ها در بین کل استانها برخوردار شده است.

 

استان البرز همچنان کم ریسک ترین بانکهای کشور را دارد

مقایسه مبالغ سپرده های بانکی هر استان با تسهیلاتی که بانکها و موسسات اعتباری هر استان پرداخت کرده اند نشان می دهد که این نسبت در برخی از استانها بالاتر از 100 درصد است.

به بیان دیگر بانکها و موسسات اعتباری برخی از استانهای کشور بیش از منابعی که در قالب سپرده جذب کرده اند را به متقاضیان خود تسهیلات پرداخت کرده اند.

در اسفند ماه سال 1401 نسبت مبلغ تسهیلات به سپرده ها فقط در سه استان خراسان شمالی، ایلام و چهارمحال و بختیاری بالاتر از 100 درصد بود اما در فروردین سال جاری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به جمع این سه استان پیوست.

طی اسفند ماه نسبت تسهیلات به سپرده های استان کهگیلویه و بویراحمد 99 درصد بود اما در فروردین سال جاری این نسبت به 101 درصد افزایش یافت.

این استان در اسفند ماه 22 همت سپرده و 21،8 همت مانده تسهیلات داشت اما در فروردین مانده سپرده های آن به 21،3 همت افت کرد و مانده تسهیلاتش در محدوده 21،7 همت باقی ماند.

در استانهای خراسان جنوبی، زنجان و لرستان هم تسهیلات و وام های پرداختی 91 درصد سپرده هایشان است.

اما استانهای البرز با 45 درصد، مناطق آزاد تجاری با 47 درصد، بوشهر با 50 درصد، فارس با 52 درصد، سیستان و بلوچستان با 55 درصد، گیلان با 57 درصد و خوزستان با 59 درصد از کمترین نسبت تسهیلات به سپرده ها برخوردار هستند.

یعنی کل مبلغ وامهایی که از طریق بانکها و موسسات اعتباری این استانها پرداخت شده بین 45 تا 59 درصد از منابع جذب شده آنها را تشکیل می دهد که نشاندهنده پایین بودن ریسک شبکه بانکی در این استانهاست.

اگر مقایسه ای بر روی نسبت مانده تسهیلات به مانده سپرده های استانها طی دو ماه اخیر داشته باشیم در می یابیم که استانهای مناطق آزاد تجاری، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بیشترین تغییرات را نسبت به اسفند ماه تجربه کردند. نسبت مانده تسهیلات این استانها به سپردها های آنها 3 درصد افت کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  20