کاهش سود بانک های گلدمن ساکس و مورگان استنلی در چین

با افزایش تنش ها بین غرب و پکن صورت گرفت

سود بانک ‌های گلدمن ساکس، مورگان استنلی و سایر بانک ‌های غربی در چین در سال گذشته به شدت افت کرد، زیرا قرنطینه‌ های مرتبط با کووید-19 و تنش ‌های ژئوپلیتیکی، امیدها برای سودآور بودن عملیاتی آنها در این کشور در را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق آمار منتشر شده توسط وام دهندگان و فایننشال تایمز، کردیت سوئیس، دویچه بانک، گلدمن ساکس و اچ اس بی سی در سال 2022 در واحدهای مستقر در چین خود ضرر کردند و سود مورگان استنلی کاهش یافت.

در میان گروهی متشکل از هفت گروه وال استریت و اروپایی با واحدهای بانکداری سرمایه گذاری در سرزمین اصلی چین، جی پی مورگان و یو بی اس تنها بانک هایی بودند که سود آن ها افزایش یافت، هرچند واحد اچ اس بی سی پول کمتری نسبت به سال های گذشته از دست داد.

بانک ‌های غربی سال ‌ها زمان را صرف سرمایه ‌گذاری در عملیات ‌های کوچک و اغلب زیان ‌آور در چین کرده ‌اند، به این امید که جای پایی در دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته باشند و در نهایت سودآور باشد. اما با بدتر شدن روابط بین واشنگتن و پکن، ارقام نشان می دهد که این کار چقدر دشوار شده است.

یک سرمایه ‌دار کهنه‌ کار در هنگ ‌کنگ گفت: «این بانک ها این [واحدهای سرزمین اصلی] را زمانی تأسیس کردند که چین تماماً روندی رو به رشد داشت و معضلات ژئوپلیتیک وجود نداشتند واقعیت این است که بسیاری از این شرایط تغییر کرده است.»

عملکرد ضعیف نشان ‌دهنده برگشت به سال 2021 است یعنی سالی که پس از اینکه رکورد در بانک ‌های سرمایه‌ گذاری در سطح جهان و در زمانی که شش تا از هفت بانک در عملیات ‌های خود در سرزمین اصلی چین خود سود کردند، پکن به آن ها اجازه داد تا برای اولین بار پس از یک معامله تجاری با ایالات متحده آمریکا بانک ‌ها، مالکیت کامل واحدها را در اختیار داشته باشند.

وام دهندگان به تنش های ایالات متحده و چین، محدودیت های کووید-19، بحران املاک چین، کاهش معاملات سهام در خشکی، هزینه های بازسازی و رقابت شدید برای ضرر و بازده ناچیز اشاره کردند.

درست زمانی که بانک ‌های جهانی ارزیابی می ‌کنند که کسب ‌و کارشان در چین چقدر ممکن است تحت تأثیر تحریم ‌های ایالات متحده و نظارت بیشتر واشنگتن قرار بگیرند، پیشرفت متوقف شده است. بانک‌ ها همچنین درخواست ‌هایی از تنظیم ‌کننده‌ های چینی دریافت کرده‌ اند تا در راستای تلاش رئیس‌ جمهور شی جین پینگ برای «شکوفایی مشترک» حقوق مدیران را مهار کرده و پاداش ‌ها را به تعویق بیندازند.

برخی برای جلوگیری از مقابله با تحریم های ایالات متحده، شروع به عقب نشینی از کارهایی کرده اند که ممکن است سودآور نباشند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.ft.com/content/0889ab6e-e1f1-4db5-9ba6-4e4722f786c3

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  ⁄    =  3