چگونه با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

پول کم یعنی چقدر؟ قبل از هرچیز باید بگوییم منظورمان سرمایه گذاری با مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان (و حتی کمتر) است. اگر فکر می‌کنید با این مبالغ نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد، اشتباه میکنید. بله؛ با این سرمایه و حتی مبالغ خیلی بالاتر هم نمی‌شود یک شبه پولدار شد ولی می‌توان شروع خوبی را رقم زد. به‌خصوص اگر حوزه‌ای را انتخاب کنید که برای سرمایه گذاری با پول کم، کارایی کافی داشته باشد.

انتخاب‌های زیادی برای سرمایه گذاری با درآمد کم وجود دارند. شاید اولین ایده‌ای که به ذهن برسد، خرید طلا و دلار یا استفاده از خدمات مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مؤسسات مالی باشد. اما شاید بهتر است کمی بیشتر ریسک کنید و وارد حوزه‌ای شوید که بازدهی به‌مراتب بالاتر و آینده روشن‌تری دارد.

اصول سرمایه گذاری را بشناسید

سرمایه گذاری اصول مشخصی دارد که در هر حوزه و با هر میزان بودجه، باید آنها را رعایت کنید. این اصول در واقع راهنمای شما در مسیر سرمایه‌گذاری هستند که کمک می‌کنند خشت اول را درست بگذارید. پس فرقی نمی‌کند سرمایه اولیه شما کم باشد یا زیاد؛ باید قبل از شروع، تکلیف‌تان را با این اصول مشخص کرده باشید.

هدف سرمایه گذاری را مشخص کنید – فقط می‌خواهید پولدار شوید یا برای خرید خانه در چند سال آينده، پول لازم دارید؟ وقتی بدانید چه هدفی دارید، انتخاب نوع سرمایه گذاری هم آسان‌تر خواهد شد.

میزان ریسک‌پذیری را مشخص کنید – شاید فکر کنید میزان ریسک‌پذیری در سرمایه گذاری با پول کم خیلی مهم نیست چون پای مقدار کمی پول در میان است. اما این هم پرسشی است که تصمیم‌گیری را برایتان ساده‌تر خواهد کرد. معمولاً سرمایه‌گذاری‌هایی که شانس بازدهی بیشتری دارند، با ریسک بیشتری همراه هستند.

به نقدشوندگی سرمایه توجه کنید – نقدشوندگی یعنی اینکه در چه مدت زمانی می‌توانید سرمایه‌تان را به پول نقد تبدیل کنید. زندگی هم درست مثل اقتصاد جهانی و بازار سرمایه، غیرقابل پیش‌بینی است. پس اگر به‌جز سرمایه‌تان، پس‌انداز دیگری برای مواقع ضروری کنار نگذاشته‌اید، حتما میزان نقدشوندگی را در انتخاب نوع سرمایه ‌گذاری در نظر بگیرید.

برنامه‌ریزی کنید و به برنامه وفادار بمانید – یک برنامه خوب، برنامه‌ای است که برای خرید همه سوال‌ها و شرایط قابل پیش‌بینی جواب داشته باشد. این برنامه باید به شما بگوید در هر مرحله از چرخه‌های مختلف سرمایه گذاری چطور عمل کنید، موقع ضرر و سود چطور حرکت کنید و چقدر از سودتان را برداشت کنید و چقدر از آن را به سرمایه اولیه‌تان اضافه کنید. پایبندی و تعهد به برنامه، به‌اندازه خود برنامه مهم است.

بهترین و سودآورترین روش سرمایه گذاری با پول کم چیست؟

اگر پول کمی برای سرمایه گذاری دارید و اهل ریسک هستید، خرید ارزهای دیجیتال یکی از بهترین روش‌ها است. احتمالاً شما هم درباره کسانی که با خرید و فروش رمز ارز سرمایه‌شان را چندبرابر کرده‌اند یا کاملاً از دست داده‌اند، داستان‌هایی شنیده‌اید. اما هیچ‌کدام از این داستان‌ها، همه واقعیت نیستند.

اگر واجد شرایط ورود به بازار ارز دیجیتال هستید (یعنی از دانش کافی برای تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری برخودارید و حفظ امنیت دارایی‌هایتان را بلدید)، در این بازار فرصت‌های زیادی برای سرمایه گذاری با پول کم برایتان وجود دارد.

خرید بیت کوین و اتریوم با سرمایه‌های اندک معمولاً بازدهی بالایی ندارد؛ مگر اینکه یک تریدر فوق حرفه‌ای باشید. ولی اگر ترندها و پروژه‌های در حال رشد را دنبال کنید، زودتر به سود خواهید رسید. هرروز آلت کوین‌ها و میم کوین‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند که هرکدام از آنها می‌توانند فرصت خوبی برای شروع سرمایه گذاری باشند.

نگاهی به روند تغییرات قیمت برخی از ارزهای دیجیتال مثل دوج کوین (Dogecoin)، بیبی دوج (BabyDoge)، فلوکی اینو (Floki Inu) و پپه (PEPE) تأییدی بر این مدعا است. برخی از این میم کوین‌ها، رشد قیمت 100 درصدی را نیز تجربه کرده‌اند. برای مثال، میم کوین فلوکی اینو در آغاز سال میلادی جاری از قیمت 0.000011 دلار به 0.000028 دلار رسید؛ این یعنی خرید فلوکی در عرض یک ماه، بیش از 100 درصد سودآوری داشته است.

مزایا و چالش‌های خرید ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری با پول کم

البته در کنار این پروژه‌های میم کوین که نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته‌اند، پروژه‌های بی‌شماری هم بوده‌اند که کسی حتی اسم‌شان را هم نشنیده است. بنابراین باید به جمله اول برگردیم: اگر قصد سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید، باید درباره این حوزه اطلاعات کافی داشته باشید.

مزیت دیگر انتخاب ارزهای دیجیتال به‌ویژه میم کوین‌ها برای سرمایه گذاری با پول کم، کسب درآمد از رشد نرخ دلار است. شما وقتی ارز دیجیتال می‌خرید، یکبار پول‌تان را به دلار و یکبار به کوین مورد نظرتان تبدیل می‌کنید. این یعنی اگر سود کنید، هم از رشد قیمت ارز دیجیتال و هم از رشد نرخ دلار سود خواهید کرد. تصور کنید 5 میلیون تومان به خرید بیبی دوج اختصاص داده‌اید؛ بعد از یک سال، بیبی دوج 20 درصد و دلار 5 درصد رشد می‌کند. اگر فقط دلار خریده بودید، سرمایه شما 5 درصد رشد می‌کرد ولی با خرید میم کوین، 25 درصد سود کرده‌اید.

البته نباید نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال به‌خصوص میم‌‌کوین‌ها را فراموش کرد. جوامع کاربری و شخصیت‌های مهم هر کدام از این جوامع، تأثیر زیادی روی قیمت ارزهای دیجیتال دارند. علاوه بر متغیرهای اصلی بازار مثل قیمت بیت کوین و وضعیت دلار، یک توئیت یا اظهار نظر از سوی این افراد هم می‌تواند روی رشد یا ضرر هولدرها و سرمایه‌گذاران تأثیر بگذارد.

اینجا باید به اصولی برگردیم که در ابتدای متن به آنها اشاره کردیم. نقدشوندگی بالای ارزهای دیجیتال، چیزی است که می‌تواند از سرمایه کم شما در برابر نوسانات شدید بازار محافظت کند. شما در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توانید سرمایه‌تان را از بازار خارج کنید. بنابراین اگر حد ضرر مشخصی براساس میزان ریسک‌پذیری‌تان تعریف کرده باشید، می‌توانید بلافاصله از بازار خارج شوید و منتظر فرصت‌های دیگر برای ورود به بازار باشید.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب ارزهای دیجیتال، سراغ پروژه‌هایی بروید که مزیت رقابتی داشته باشند. این مزیت رقابتی می‌تواند ارزش افزوده‌ای باشد که آن پروژه به فضای بلاک چین یا متاورس اضافه می‌کند.

درباره میم کوین‌ها هم وابستگی به پروژه‌های موفق، معمولاً معیار خوبی است. برای مثال، بیبی دوج به دوج کوین مربوط است که در مدت کوتاهی، جایگاهش را در بازار کریپتو تثبیت کرده است. یا ارز دیجیتال پپه که نماد آن، یکی از محبوب‌ترین میم‌ها در کل اینترنت است و شاید همین تضمینی برای رشد جامعه کاربری آن بوده است.

نباید بگذارید عنوان «سرمایه گذاری با پول کم» شما را گول بزند. شما هم مثل خیلی‌های دیگر می‌توانید با سرمایه کم و گام‌های کوچک به سودهای بزرگ برسید. فقط باید به برنامه مالی‌تان پایبند باشید، از استراتژی‌های سودآور مثل بهره مرکب (Compound Interest) استفاده کنید و با پذیرش ریسک بیشتر، بازدهی سرمایه‌تان را افزایش دهید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  20