مقایسه مدل کارمزد شبکه‌های بین‌المللی با مدل کارمزد در ایران

در مدل قبلی کارمزدی کشور تنها بانک‌‌ها کارمزد پرداخت می‌کردند و دریافت‌کننده اصلی خدمات هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایبِنا، در مدل‌های کارمزدی شبکه‌های پرداخت بین‌المللی مثل ویزا و مستر، سه نوع کارمزد دریافت می‌شود که تمام این کارمزد‌ها از پذیرنده خدمات پرداخت دریافت می‌شود. کارمزد تبادل (Interchange Fee)، کارمزد شبکه پرداخت (Scheme Fee) و کارمزد پردازش تراکنش (Transaction Processing Fee) سه نوع از کارمزد‌ها هستند که در شبکه پرداخت بین‌المللی دریافت می‌شود.

کارمزد تبادل از سوی بانک صادرکننده، کارمزد شبکه پرداخت توسط شبکه‌های پرداخت مثل ویزا و مستر و کارمزد پردازش تراکنش از سوی بانک پذیرنده دریافت می‌شود.

این در حالیست که در نظام قبلی کارمزد‌ها در شبکه پرداخت ایران، کارمزد تراکنش‌ها نسبت به میانگین کارمزد شبکه‌های پرداخت بین‌المللی مبلغ ناچیزی بود که آن هم تنها از سوی بانک‌های صادرکننده و بانک پذیرنده تراکنش پرداخت می‌شد و دریافت کننده خدمات هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کرد.

مدل کارمزد قبلی شبکه پرداخت در ایران

در نظام قبلی پرداخت کارمزد‌های کشور، بانک صادر‌کننده به ازای هر تراکنش 250 ریال می‌پردازد و بانک پذیرنده نیز 1 درصد از مبلغ تراکنش (از 500 تا 2500 ریال) را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کرد. مقایسه کارمزد پرداختی در ایران نسبت به میانگین کارمزد شبکه‌های بین‌المللی مثل ویزا و مستر نیز نشان می‌دهد میزان کارمزد دریافتی در ایران نسبت به شبکه‌های بین‌المللی بسیار ناچیز است.

در شبکه‌های پرداخت بین‌المللی مثل ویزا و مستر، سه نوع کارمزد وجود دارد که هر سه این کارمزد‌ها از پذیرنده خدمات دریافت می‌شود. برای مثال برای پرداخت نقدی با استفاده از ویزا، پذیرنده خدمات باید 0.05 درصد تراکنش بعلاوه 0.22 دلار را به بانک صادرکننده بپردازد. 0.13 درصد مبلغ تراکنش را نیز باید به شبکه ویزا بپردازد و همچنین 0.49 دلار بعلاوه 0.99 درصد تراکنش را باید به عنوان کارمزد تراکنش به بانک پذیرنده پرداخت کند.

تشریح مدل تسهیم کارمزد در شبکه پرداخت ویزا

برای توضیح بیشتر، به شکل زیر توجه کنید. اگر مشتری کالایی را از یک فروشنده به ارزش 1200 دلار خریداری کند و مبلغ آن را به وسیله کارتخوان فروشنده که متصل به شبکه ویزا است، پرداخت کند، بانک صادرکننده کارت حساب مشتری را 1200 دلار بدهکار کرده و 1199 دلار و 18 سنت را به شبکه ویزا پرداخت می‌کند.

در مرحله بعدی، شبکه ویزا از مبلغ 1199 دلار و 18 سنتی که دریافت کرده، کارمزد خود را کسر کرده و 1197 دلار و 62 سنت را به بانک پذیرنده پرداخت می‌کند و در نهایت بانک پذیرنده با کسر کارمزد تراکنش مبلغ 1161 دلار و 35 سنت را به حساب پذیرنده خدمات واریز می‌کند؛ بنابراین فروشنده در ازای فروش یک کالای 1200 دلاری با پرداخت کارمزد خدمات پرداخت بانکی 1161 دلار و 35 سنت دریافت می‌کند.

مدل جدید کارمزد در ایران

در مدل جدید کارمزد در شبکه پرداخت ایران، بانک پذیرنده 0.0005 مبلغ هر تراکنش را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کند و بانک صادرکننده نیز 250 ریال به ازای هر تراکنش پرداخت می‌کند. علاوه بر این، پذیرنده خدمت نیز به ازای تراکنش‌های کمتر از 6 میلیون ریال مبلغ 1200 ریال و به ازای تراکنش‌های بیش از 6 میلیون ریال 0.0002 مبلغ تراکنش تا سقف 40 هزار ریال را پرداخت می‌کند. در واقع مهمترین تفاوت مدل جدید کامزدی، پرداخت بخشی از کارمزد توسط پذیرنده خدمات است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  +    =  96