شیب تورم طبقات ضعیف نسبت به اقشار ثروتمند در دولت سیزدهم تندتر شده است/ ۱۴۰۱ سکوی پرتاب به سمت ابرتورم

تحلیل آماری اقتصاد ایران نشان می دهد/ منتظر یک ابر تورم باشیم؟

در بازه سال های 1397 تا مهر ماه 1400 یعنی تقریبا دوره پایانی دولت دوازدهم، تورم دهک دهم (دهک ثروتمند جامعه) بالاتر از دهک های ضعیف تر بوده اما از ماه های ابتدایی روی کار آمدن دولت سیزدهم تورم دهک های ضعیفتر نسبت به دهک های ثروتمندتر با شیب تندتری افزایش یافته و اکنون این فاصله به بیش از 9 درصد رسیده است. یعنی وضعیت اقتصادی قشر ضعیف جامعه با سرعت بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه در مسیر تضعیف شدن قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به تازگی مرکز دانایان با تحلیل داده های مرکز آمار ایران نشان داده است که از سال 1339 تا 1400 میانگین تورم بلند مدت 16 درصد بوده است.

در همین حال میانگین تورم کشور طی بازه سال های 1339 تا 1348 تک رقمی بوده اما با بالا رفتن بهای نفت و افزایش درآمدهای نفتی و در پی آن ورود دولت به بنگاه داری و افزایش قابل توجه مخارج دولت و کسری بودجه ناشی از آن، میانگین نرخ تورم از سال های 1349 تا 1357 دو رقمی شد و به 12 درصد رسید.

در سالهای بعد از انقلاب این روند افزایشی تورم ادامه یافت به گونه ای که میانگن نرخ تورم در بازه سال های 1379 تا 1396 به بالای 30 درصد رسید. از 1397 به بعد که نرخ تورم نسبتا بالا به نرخ تورم فزاینده تغییر وضعیت داد، این روند صعودی همچنان ادامه یافت و تا اینکه در بازه 11 ماهه سال 1401 از مرز  47 درصد هم عبور کرد.

مقایسه ایران و جهان

آمارهای اقتصادی ایران و مقایسه آن با داده های آمار جهانی از وجود یک فاصله معنادار میان تورم ایران با تورم جهانی حکایت می کند. زیرا در دو دهه گذشته تورم در اکثر کشورهای جهان روند نزولی گرفته اما در ایران عکس این موضوع مصداق داشته است. این موضوع نشان از عملکرد بسیار ضعیف اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورها دارد.

موضوع بااهمیت دیگری که از آمارهای اقتصادی ایران می توان دریافت کرد این است که از سال های 1397 تا مهر ماه 1400 یعنی تقریبا دوره پایانی دولت قبلی، تورم دهک دهم یعنی دهک ثروتمند جامعه بالاتر از دهک های ضعیف تر بوده اما از مهر ماه 1400 تقریبا از ماه های ابتدایی روی کار آمدن دولت سیزدهم تورم دهک های ضعیفتر نسبت به دهک های ثروتمندتر افزایش یافته و اکنون این فاصله به بیش از 9 درصد رسیده است. یعنی وضعیت اقتصادی اقشار ضعیف جامعه با سرعت بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه در حال ضعیف شدن است.

در شرایط کنونی سه راه احتمالی پیش پای دولت قرار دارد:

اول انجام اصلاحات اقتصادی است که به دلیل پیچیدگی اقتصاد ایران و گره خوردن آن با تصمیمات سیاسی، دور از ذهن به نظر می رسد.

دوم ادامه وضعیت با همین شرایط کنونی و حفظ نرخ تورم 40 تا 50 درصدی است که این راه حل نیز در بلند مدت دوام ندارد زیرا به فروپاشی اقتصاد منتهی خواهد شد.

اما سومین حالت که عمده اقتصاددانان بر آن اتفاق نظر دارند، حرکت اقتصاد ایران با سرعت زیاد به سمت یک ابرتورم است. سناریویی که در ماه های اخیر بارها مطرح شده و بسیاری آن را محتمل ترین وضعیت ماه های آتی کشورمان می دانند.

دانلود نسخه کامل گزارش اقتصادی متغیرهای پولی و تورم (گروه مالی دانایان)

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2