چالش جدید گوگل و آمازون در اروپا

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری طی چند ماه گذشته هزاران کارمند خود را اخراج کرده‌اند و روند تعدیل نیرو هنوز در بسیاری از شرکت‌ها ادامه دارد. این موضوع تبدیل به چالش جدید گوگل و آمازون در اروپا شده است، چون قوانین پیچیده کار در اروپا، اجازه اقدام خودسرانه مثل اخراج کارمندان را به شرکت‌ها نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ، غول‌های بزرگ‌ حوزه فناوری، به دلیل قوانین سختگیرانه کار در اروپا، به آسانی نمی‌توانند کارمندان خود را اخراج کنند. هر چند، در ایالات متحده، شرکت‌ها این اختیار را دارند که کارمندان‌شان را ظرف چند ماه پس از استخدام‌شان اخراج کنند.

به دلیل قوانین سختگیرانه درمورد اخراج کارمندان در اروپا و خصوصاً در کشورهای فرانسه و آلمان، هزاران کارمند حوزه فناوری در این قاره هنوز نمی‌دانند که آیا می‌توانند در شرکت‌شان به فعالیت ادامه دهند یا نه و همین امر، موجب سردرگمی هزاران نفر شده است.

در همین راستا، شرکت گوگل در تلاش است تا با همکاری نمایندگان کارمندان، این مشکل را حل کند و به روند اخراج کارمندان سرعت ببخشد.

در بخشی از گزارش بلومبرگ آمده است: «از نظر قانونی، شرکت‌های قناوری ملزم به مشورت با نمایندگان رسمی کارمندان هستند. این فرآیند بسیار زمان‌بر است.»

هلدینگ آمریکایی آلفابت در فرانسه که شرکت گوگل از زیر مجموعه‌های آن به شمار می‌رود، از کارمندانش درخواست کرده است که به صورت داوطلبانه و در ازای دریافت بسته‌های مالی، شغل‌شان را ترک کنند.

از سوی دیگر، شرکت آمازون در تلاش است تا با ارائه یک بسته دستمزد یک ساله و تخصیص سهام برای کارمندان اخراجی، برخی از مدیران ارشد با 5 الی 8 سال سابقه را وادار به استعفا کند. این غول فناوری، کارمندانش را به صورت آزمایشی در آلمان اخراج کرده است و به آن‌ها بسته داوطلبانه ارائه می‌دهد.»

سخنگوی گوگل طی مصاحبه‌ای گفت: «ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا فرآیند تعدیل نیرو مطابق با قوانین هر کشوری انجام شود.»

در اوایل سال جاری، گوگل 12 هزار کارمند خود را اخراج کرد. سال گذشته، آمازون اعلام کرد 18 هزار کارمندش را اخراج کرده است. از سوی دیگر، همین چند هفته پیش مشخص شد 9 هزار کارمند دیگر هم در حال جدا شدن از آمازون هستند و این روند تا پایان آوریل ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، گوگل با نمایندگان کارکنان در تعامل نزدیک است تا تعداد و درجه کارمندان اخراجی دواطلب را مشخص کند. در بریتانیا، از 8 هزار کارمند، 500 نفر آن‌ها کاندید تعدیل نیرو هستند. طبق اخبار رسمی، بیش از 200 نفر هم در دوبلین و زوریخ توسط گوگل اخراج خواهند شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1