افزایش قیمت بیت کوین به سبب بحران بانکی

بیت کوین یک دارایی بسیار ناپایدار است، اما امسال 69 درصد و به شکلی باورنکردنی افزایش یافت. طلا و بیت کوین آنالوگ 11 درصد افزایش یافته است در حالی که سهامS&P 500 تنها 7 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یک پشتوانه منطقی پشت بیت کوین و طلا وجود دارد: مشکلی در سیستم بانکداری سنتی وجود دارد که تا به امروز شاهد سقوط SVB Financial، Signature Bank و Silvergate Bank بوده ایم و یک موسسه مهم سیستمی، Credit Suisse است که به UBS واگذار شده است.

به نظر می رسد کاهش 12 درصدی قیمت سهام در وسترن آلیانس در 5 آوریل، پس از اینکه وام دهنده جریان خروج سپرده ها را فاش نکرد، نشان می دهد که بحران به طور کامل پایان نیافته است.

نیکولاوس پانیگیرتزوگلو، استراتژیست بازار جهانی در JPMorgan می ‌گوید: «برای حامیان کریپتو، بحران بانکی ایالات متحده ضعف‌ های سیستم مالی سنتی را آشکار کرد، زیرا عدم تطابق سررسید بانک‌ ها در معرض ریسک‌ های بانکی است. حامیان رمزارز مدت ‌هاست که استدلال می ‌کنند که اکوسیستم کریپتو برتر است زیرا سپرده ‌ها در نهادهایی مانند استیبل کوین نگهداری می ‌شوند که به عنوان شکل دیجیتالی وجوه بازار پول 100 درصد با دارایی ‌های نقدی با کیفیت بالا پشتیبانی می ‌شوند و بنابراین کمتر مستعد چنین بحران هایی هستند.

اما پانیگیرتزوگلو به دو پشتیبانی دیگر نیز اشاره می کند که چندان شناخته شده نیستند. او در مورد راه اندازی بیت کوین Ordinals صحبت می کند که توکن های غیرقابل تعویض یا NFT ها را مستقیماً در شبکه بیت کوین فعال می کند.

او می ‌گوید: «این امر به این دلیل است که ابر داده‌ هایی مانند متن و تصاویر را می ‌توان در خود شبکه بیت ‌کوین، بدون تکیه بر قراردادهای هوشمند که در سایر بلاک ‌چین ‌ها مشاهده می ‌شود، ثبت کرد، جایی که NFT‌ ها از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد می ‌شوند.» اگر رونقی مشابه با آخرین دوره رشد NFT وجود داشته باشد، می‌ توان کارمزد تراکنش ‌ها را بالاتر برد که باعث افزایش درآمد ماینرها می ‌شود.

و او منتظر یک رویداد در سال آینده است. در آوریل 2024، تعداد بیت کوین به نصف کاهش می یابد، همانطور که هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد. همچون تقسیم سهام، علی رغم اینکه چیزی واقعاً تغییر یابد، می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

«در حالی که این تا حدودی دور از ceteris paribus است، این امر به طور مکانیکی هزینه تولید بیت کوین را به حدود 40 هزار دلار و دوبرابر افزایش می دهد و یک اثر روانی مثبت ایجاد می کند. این به این دلیل است که هزینه تولید بیت کوین از لحاظ تاریخی به عنوان یک کران پایین موثر عمل کرده است.

رویدادهای نصف شدن پیشین، در سال های 2016 و 2020 رخ داد و پس از آن با سیر صعودی همراه شد.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.fnlondon.com/articles/why-this-jpmorgan-strategist-thinks-the-banking-crisis-boosted-bitcoin-20230406

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  5