جهش های قابل تامل در زیان انباشته برخی از بانکها

آمارها و اطلاعات منتشر شده از بانکها و موسسات اعتباری حاکی از آن است که در حال حاضر بانکهای ملت، پاسارگاد، سامان، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین، قرض الحسنه رسالت، پست بانک ایران، خاورمیانه، کارآفرین، سینا و گردشگری از سود انباشته برخوردارند اما بانکهای آینده، سرمایه، ایران زمین، شهر، دی، پارسیان و موسسه اعتباری ملل دارای زیان انباشته هستند. بیشترین زیان انباشته با 100 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک آینده است. زیان انباشته این بانک نسبت به سال قبل 5 درصد بیشتر هم شده است. بانک سرمایه با 46،5 هزار میلیارد تومان دومین بانکی است که متحمل بیشترین زیان انباشته است. زیان انباشته این بانک در قیاس با سال قبل 15 درصد بیشتر هم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، موسسه اعتباری ملل با 3،7 همت از کمترین زیان انباشته برخوردار است اما زیان این موسسه نسبت به سال گذشته 109 درصد رشد کرده است. بانک پارسیان نیز از جمله بانکهایی است که کمترین زیان انباشته را به همراه دارد. اما زیان ابن بانک نیز نسبت به سال قبل 168 درصد افزایش یافته و از 4،8 همت در سال جاری به 13 همت رسید.

کمترین رشد زیان انباشته با 7 درصد مربوط به بانک شهر است که از 22،5 همت در پایان سال 1400 به 24 همت در پایان آذر سال جاری رسید.

از بین بانکهایی که سود انباشته دارند بیشترین سود با حدود 37 همت به بانک ملت تعلق دارد. این بانک در سال جاری با رشد 70 درصدی سود انباشته همراه شده است. بانک پاسارگاد که دومین بالاترین سود انباشته را در اختیار دارد، با رشد 49 درصدی نسبت به سال قبل این مبلغ را از 14،5 همت به 21،6 همت افزایش داده است.

اما بیشترین جهش سود انباشته با 212 درصد در بانک گردشگری اتفاق افتاده که با 500 میلیارد تومان از کمترین سود انباشته برخوردار است. سود انباشته این بانک در انتهای سال قبل 200 میلیارد تومان بود.

دومین رشد قابل توجه سود انباشته با 163 درصد در پست بانک به وقوع پیوسته که از جمله بانکها با کمترین سود انباشته است. سود انباشته پست بانک در پایان سال قبل به یک همت هم نمی رسید اما در پایان آذر سال جاری به 1،8 همت افزایش یافت.

بانک خاورمیانه اما برعکس سایر بانکهایی که سود انباشته دارند عمل کرده است. این بانک در انتهای سال قبل 2 همت سود انباشته داشت اما در پایان دوره 9 ماهه امسال 1،7 همت سود انباشته محقق کرد و افت 13 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

سود انباشته بانکهای گردشگری، سینا، کارآفرین، خاورمیانه و پست بانک کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است. بانکهای قرض الحسنه رسالت، اقتصاد نوین و صادرات هر یک حدود 3 همت سود انباشته دارند. سود انباشته بانکهای تجارت و سامان نیز به ترتیب 4،6 و 4،7 همت است.

کارنامه 10 ساله بانکها و موسسات اعتباری از لحاظ سود و زیان انباشته

بررسی روند بلند مدت این بانکها و موسسات اعتباری از لحاظ سود و زیان انباشته نشان می دهد که بانکهای ملت و پاسارگاد بیشترین تحولات مثبت را در این زمینه تجربه کرده اند اما بانکهای آینده، سرمایه و ایران زمین ضعیفترین وضعیت را طی سالهای اخیر از خود به نمایش گذاشتند. زیان انباشته این بانکها طی سالهای اخیر همواره افزایش یافته است.

5 سال قبل یعنی پایان سال 1396 بانکهای ملت و پاسارگاد به ترتیب 2،2 همت و 0،4 همت زیان انباشته را به یدک می کشیدند اما در این مدت شرایط خود را بهبود بخشیده و اکنون به ترتیب به 36،9 همت و 21،5 همت سود انباشته رسیدند.

در سول 5 سال اخیر اما بانک آینده از زیان انباشته 2،5 همت به زیان انباشته بالاتر از 100 همت رسید. یعنی زیان انباشته بانک آینده در طول 5 سال بیش از 40 برابر شده است. زیان انباشته بانک سرمایه نیز در طول 5 سال گذشته بیش از 4 برابر شده و از 11،3 همت به بیش از 46،5 همت رسیده است. زیان انباشته بانک ایران زمین در پایان سال 1396 فقط 300 میلیارد تومان بود اما در طی 5 سال بیش از 100 برابر شد و از 30،8 همت نیز فراتر رفت.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  45