دولت به دنبال سرمایه گذاری بورسی در بودجه ۱۴۰۲/ فروش روزانه نفت در سال آینده چند بشکه خواهد بود؟

نشست تخصصی بررسی بودجه 1402 با حضور فعالان بازار سرمایه؛

فرازهایی از بودجه 1402 در نشستی تخصصی با حضور قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس و جمعی از فعالان بازار سرمایه بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، عصر دیروز یکشنبه 14 اسفندماه به همت کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در نشستی با حضور محمد قاسمی؛قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس و فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران در سالن آمفی تئاتر شرکت بورس اوراق تهران بودجه 1402 مورد بررسی تخصصی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست قاسمی با ارائه خلاصه ای از بودجه 1402 گفت: هر چند که بودجه همچنان در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است،اما آنچه که تا به امروز مصوب شده است می تواند پذیرای پیشنهادات فعالان اقتصادی باشد.

وی در تشریح منابع و مصارف برنامه دولت برای اداره کشور در سال آینده خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده منابع دولت با رشد 66 درصدی همراه خواهد بود که بخشی از این رشد متعلق به رشد واگذاری دارایی های مالی و همچنین واگذاری دارایی های سرمایه ای خواهد بود.

قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر واریز 40 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از نفت و گاز افزود: در این میان سهم انتشار اوراق 185 همت پیش بینی می شود که با وجود رسمیت تامین مالی دولت ها از محل انتشار اوراق در تمام دنیا سهم کمتری نسبت به فروش منابع نفتی است.

وی با اشاره به تعهدات سنواتی دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده سال های قبل در سال آینده گفت: دولت تنها برای بازپرداخت اصل این اوراق 173 همت منابع نیاز دارد.

قاسمی مقایسه دو بودجه 1401 و 1402 را معطوف به موارد بسیاری خواند و افزود: در بودجه 1402 منابع حاصل از فروش نفت، درآمدهای مالیاتی و گمرک و واگذاری شرکت های دولتی دارای رشد قابل توجهی نسبت به بودجه سال قبل است.

قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی را در بودجه 1402 برابر با 18.39 درصد برآورد کرد و یادآور شد: سهم زیادی از این رشد مربوط به واردات خودرو خواهد بود که این مهم در بودجه 1401 محقق نشد و پیش بینی می شود که با رفع دغدغه ها و واردات خودروهای خارجی این منابع نیز محقق شود.

دولت روی فروش چند بشکه نفت حساب کرده است؟

قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس با ارائه ارقامی از پیش بینی های منابعی دولت در زمینه فروش نفت در سال 1402 گفت: در سال آینده پیش بینی می شود روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی به فروش برسد و قیمت هر بشکه نفت نیز 85 دلار برآورد می شود.همچنین نرخ تسعیر ارز 23 هزار تومان تخمین زده شده است.

وی یادآور شد میزان وابستگی دولت در بودجه 1402 به منابع نفتی 30.5 درصد خواهد بود.همچنین 9 درصد از منابع بودجه ای سال آتی از محل فروش انواع اوراق مالی و اسلامی تامین خواهد شد.

دغدغه های مجلس در حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان مواد خام

قائم مقام سابق مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به تصویب حذف معافیت های مالیاتی صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام در سال آینده به عنوان یک مصوبه اثرگذار بر بخش بزرگی از شرکت های فعال در بازار سرمایه گفت: هر چند که با این مصوبه درآمدهای مالیاتی دولت افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اما در خصوص جزئیات آن دغدغه هایی وجود دارد.چراکه این در این مصوبه باید دغدغه های مربوط به قانون جهش تولید دانش بنیان نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد:در خصوص این مصوبه یکی از دغدغه های نمایندگان ارائه لیست از این موارد است؛چراکه هر ماده خام و نیمه خامی ممکن است در زنجیره تولید محصول نیز محسوب شود و به همین دلیل این مصوبه جای کار بیشتری را می طلبد.

قاسمی عمده ترین سیاست های مالیاتی اثرگذار بر کسب و کارها را تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس عنوان و تصریح کرد: مشوق هایی همچون عدم تقسیم سود اکتسابی شرکت ها و استفاده از آن برای افزایش سرمایه از طریق اجرای سیاست صفر مالیاتی و اجرای این سیاست در کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا نیز از موارد سیاست گذار در بودجه سال آینده است که می تواند به رونق بورس نیز بیانجامد.

در ادامه این جلسه فعالان بازار سرمایه به ارائه دغدغه ها و پیشنهادات خود پرسش هایی را مطرح کردند که به بخشی از آن پاسخ داده شد و مواردی نیز جهت طرح در کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

نویسنده: حمیده قاسمی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄  22  =