ریال دیجیتال؛ آمادگی کامل ایران برای ورود به صنعت رمز ارزهای ملی

سید مهدی میرحسینی؛ کارشناس اقتصادی در مقاله ای برای ایبِنا نوشت :

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک مرکزی ایران با هدف بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اقدام به طراحی و انتشار ریال دیجیتال خواهد کرد.

علت اصلی اقبال بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در سراسر جهان به صنعت رمز ارز‌های ملی، بهره‌مندی حداکثری از امتیازات مهم فنآوری زنجیره بلوک با درجه‌ای از تمرکزگرایی کنترل شده است. پدیده‌ ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران موسوم به “ریال دیجیتال” نیز یکی از همین پروژه‌های نیمه متمرکز زنجیره بلوکی در حوزه رمز ارز‌های ملی محسوب می‌شود. بر این اساس، توسعه “ریال دیجیتال” می‌تواند گامی بلند در راستای بهره‌مندی از منافع ملی و بین‌المللی پولی و اقتصادی در جهت تقویت ارزش پول ملی باشد.

نقشه راه ریال دیجیتال در زیست بوم بانکداری ایران

ریال دیجیتال از طریق بانک‌های تجاری در اختیار عموم قرار می‌گیرد و همانند اسکناس و مسکوک به عنوان یک دارایی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قلمداد می‌گردد که در کیف ریال دیجیتال بانک ذخیره و در طرف راست ترازنامه بانک ثبت گردیده و در گروه موجودی‌های نقد طبقه‌بندی می‌شود. دریافت ریال دیجیتال از بانک مرکزی توسط بانک تجاری مستلزم تبدیل بخشی از سپرده‌های آن بانک نزد بانک مرکزی به ریال دیجیتال است که در چارچوب ضوابط ابلاغی قابل انجام خواهد بود.

با عنایت به مختصات و بازیگران تعریف شده برای حوزه ریال دیجیتال، ویژگی‌های برخی رمزارزها، از جمله استخراج، عایدی سرمایه، ناشناسی هویت ها، پرداخت‌های برون مرزی و … در این زیست بوم فاقد موضوعیت است. جزئیات هر یک از فرایند‌ها مشتمل بر حدود، سقف‌ها، وظایف و مسئولیت‌ها و تعیین رویه‌ها در چارچوب ضوابط اجرایی تعیین می‌گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  28