بانک ملی چقدر به لبنانی ها وام داده است؟

بانک ملی ایران طبق صورت های رسمی، تنها طی ۶ ماه در سال جاری، بیش از ۱۸ هزار و ۲۴٠ میلیارد تومان به خارجی ها تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بنکر (Banker)، بخش عمده ای از این تسهیلات هم مربوط به فدرال بانک لبنان است. جویبار شهد و عسل بی اعتنا به فقر و فلاکت در ایران، همچنان به لبنان جاری است.

بانک ملی تا ۳۱ تیر سال جاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های خارجی تسهیلات پرداخته است، در ذیل این قسمت اشاره شده که سپرده‌های دیداری بانک عمدتاً مربوط به فدرال بانک لبنان است.

با توجه به تحریم‌ها و بسته بودن سوئیفت به نظر می‌رسد این تسهیلات اعطایی بیشتر مربوط به کشور‌های مانند ونزوئلا، سوریه و لبنان باشد.

بانک ملی تا پایان تیر ماه سال جاری مبلغ ۱۸ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان تسهیلات به اشخاص و شرکت‌های در خارج از کشور پرداخت نموده است.

این مبلغ در پایان سال قبل تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود.

به نظر می‌رسد این بانک در طول ۶ ماه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان وام به افراد یا دولت‌های خارجی و یا پروژه‌های در خارج از مرز‌ها پرداخته، بانک ملی حاضر به ارائه جزئیات بیشتری در مورد وام‌گیرندگان خارجی از بانک ملی نشده است.

با توجه به اینکه پروژه‌های داخلی به شدت نیازمند سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری هستند، اعطای بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان وام به خارج از مرز‌های کشور حتی اگر با هدف ایجاد ارزش افزوده اقتصادی نیز باشد می‌تواند محل ابهام باشد.

با توجه به اینکه دولت همواره مورد انتقاد بوده که علی‌رغم شرایط رکود تورمی به پروژه‌های همچون ساختمان‌سازی در جنوب لبنان و یمن کمک بلاعوض می‌نمایید، پاسخگویی در این زمینه می‌تواند به شفافیت بیشتر سیستم بانکی کشور کمک نمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  54  =  64