تدوین لوایح بودجه در دو سال اخیر برنامه‌محور بوده است

لوایح بودجه در دو سال اخیر کاملاً در راستای برنامه‌محوری و تنظیم بودجه برای برنامه‌های کلان دستگاه‌های سیاست‌گذار و برنامه‌های اجرایی به‌همراه شاخص‌های ارزیابی تهیه، تنظیم و اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبرنگاری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، هر ساله فرایند بودجه‌ریزی و تدوین لایحه بودجه از مردادماه آغاز می‌شود؛ امسال نیز این روند در زمان خود آغاز شد؛ اما مشکل اینجا بود که با گذشت مدت زیادی سیاست‌های کلی برنامه هفتم به دولت نرسیده بود و در نهایت ۲۱ شهریورماه سال جاری این سیاست‌ها به دولت ابلاغ شد.

دولت در حالی که در حال تدوین لایحه بودجه بود، کار تدوین لایحه برنامه هفتم را آغاز کرده بود. هرچند بازوهای پژوهی دولت، تحقیق‌های بسیاری را برای برنامه هفتم تدوین کرده بودند؛ اما پرواضح است که وقتی تدوین سیاست‌ها مدت مدیدی در مجمع تشخیص مصلحت به درازا کشیده است، انتظار نوشتن چندهفته‌ای برنامه درست نیست.

با این حال دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کرد و قرار است به زودی لایحه برنامه هفتم به مجلس ارائه شود، اما در همین شرایط برخی عنوان کرده بودند که لایحه بودجه سال آینده بدون برنامه تدوین شده است که این گزاره صحیحی نیست.

لوایح بودجه در دو سال اخیر کاملاً در راستای برنامه‌محوری و تنظیم بودجه برای برنامه‌های کلان دستگاه‌های سیاست‌گذار (شامل ۱۴۸ برنامه کلان) و برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های تابعه به‌همراه شاخص‌های ارزیابی (شامل ۴۸۰ برنامه اجرایی) تهیه، تنظیم و اجرا شده است و به استناد مفاد تبصره (۱۹) لایحه بودجه و به‌منظور ارتقای بهره‌وری خدمات عمومی، شفاف‌سازی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند برنامه‌های اجرایی خود را در راستای برنامه‌های کلان مندرج در قانون بودجه به تأیید دستگاه‌های سیاست‌گذار رسانده و متعاقباً تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام کنند.

همچنین دستگاه سیاست‌گذار موظف است گزارش تحقق اهداف و پیامدهای برنامه‌های کلان را هر سه ماه یک‌بار به سازمان یادشده اعلام کند و مهم‌تر از همه تخصیص اعتبارات نیز مقرر است با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه و متناسب با تحقق اهداف برنامه‌های کلان و ارزیابی شاخص‌های برنامه‌های اجرایی تعیین شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  3  =