نظام جدید کارمزد به زودی اعلام می شود/ارزش آفرینی دیجیتال کلید واژه نهمین نمایشگاه نظام های پرداخت

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی؛

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام کارمزد در مرحله تصمیم گیری قرار دارد و زمان اجرای آن به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نشست خبری نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی، مدیرعامل گروه ملی انفورماتیک و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این نشست گفت: واقعیت این است که در این سال ها بانک ها به بخش فناوری اطلاعات دیگر نگاه ابزاری ندارند و کسب و کارها آن را تبدیل به یک بخش لاینفک کرده اند.

وی افزود: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این همایش 3 سال متوقف شد. کلمه کلیدی همایش امسال، ارزش آفرینی دیجیتال است و سعی کردیم با برگزاری این نمایشگاه این را تاکید کنیم که دیجیتال شدن همه چیز به خودی خود ارزش محسوب نمی شود.

دیجیتال شدن زمانی ارزشمند است که برای مشتری نهایی ارزشی ایجاد کند. آنچه که در محور و تمرکز مشتری باید به آن توجه ویژه شود، بحث ارزش آفرینی دیجیتال است و اگر ما از دیجیتال شدن مطالبات مشتریان صحبت می کنیم باید همراستا با خلق ارزش باشد.

محرمیان متذکر شد: تمام کسانی که در این حوزه کار می کند اعم از بانک مرکزی، بانک ها، فین تک ها و نیز شرکت های پیمانکاری که در این همایش حضور دارند، باید توجه خود را به مردم که مشتری نهایی است معطوف نمایند.

وی در خصوص قراردادهای pspها و خروجشان از انحصار طلبی گفت: در ابتدا باید مشخص کنیم که pspها بانک محور باشند یا نه؟ برای رویه جدید در سامانه ای که اعلام شده شرکت ها می توانند درخواست دهند. برای این سامانه 4 درخواست معتبر اعلام شده اما درخواست های زیادی بود که همگی معتبر محسوب نمی شدند. تمامی مصوباتی در این خصوص ارائه شده در حال اجرا بوده و هیچ انحصاری وجود نداشته است.

اصلاح نظام کارمزد اولویت نخست بانک مرکزی است

محرمیان در پاسخ به پرسشی درخصوص اصلاح نظام کارمزد گفت: حدود 10 سال تغییر در اصلاح نظام کارمزد داشتیم که بخاطر شرایط انتخابات این بحث کمی کمرنگ شد. اصلاح نظام کارمزد در واقع جزء اولویت های اصلی ما خواهد و در حال حاضر در مرحله تصمیم گیری قرار داریم و اینکه چه زمانی به اجرا برسد به زودی اعلام خواهد شد.

در ادامه عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در این نشست عنوان کرد: تا حدودی این نمایشگاه جنبه تبلیغاتی برای کسب و کارها دارد و خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از نمایشگاه شده است. از طرفی این نمایشگاه یک فضایی برای گفتمان فعالان این حوزه را ایجاد می کند که این نوعی ارزش آفرینی برای برگزاری همایش است.

وی افزود: امسال به نظر می رسد این نمایشگاه با استقبال خوب پژوهشگران مواجه شده است. کلید واژه این نمایشگاه را ارزش آفرینی دیجیتال گذاشته ایم و اساسا معتقد هستیم صنعت بانکداری باید بتواند بسته ای از محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد به طوریکه بتواند نیازهای مشتریان را به نحو احسن برطرف کند و به نظر من شاه بیت همایش می تواند همین باشد.

مخاطبان ارزش آفرینی دیجیتال مشتریان حقیقی و حقوقی هستند

عبدالهی گفت: مخاطب اصلی ارزش آفرینی دیجیتال در واقع مشتریان حقیقی و حقوقی هستند که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. بسیاری از بانک ها سند تحول دیجیتال تهیه کرده اند اما در واقع می بینیم اتفاق خاصی در درون آن بانک رخ نداده است چرا که این بانک ها در تهیه آن سند هنوز ثابت مانده اند و هیچ برنامه ای از آن را عملیاتی نکرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک افزود: صنعت بانکداری باید بسته ای از خدمات را به مشتریانش ارائه کند که منفعتی برای آن ها داشته و بتواند چالش های آنها را حل کند. شاه بیت این موضوع نیز آن است که ببینیم چه اقداماتی باید انجام شود تا نیاز مشتریان مبتنی بر بسترهای دیجیتالی رفع شود. باید محدودیت های زمانی و مکانی را برای مشتریان رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در انتخاب عنوان ارزش آفرینی دیجیتال دو نگاه راهبردی و ابزاری داشتیم، گفت: جای هدف و ابزار در صنعت بانکداری ایران تغییر کرده است. بسیاری از بانک ها سند تحول دیجیتال آورده اند ولی عملیاتی نشده است. هدف باید ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی باشد.

عبداللهی نگاه دوم را مربوط به اکوسیستم و زیست بوم عنوان کرد و اظهار داشت: در همایش امسال پنلی برای فین تک ها و پنل دیگری برای فعالان حوزه بورس، بیمه و مالیات در نظر گرفتیم. همزمان با اینکه حکمرانی و تنظیم گری را می بینیم باید زیرساخت ها و پیشران آن را هم در نظر بگیریم. باید ارتباط زیست بوم بانکداری دیجیتالی را با سایر زیست بوم ها هم در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: تغییری که در پنل های همایش این دوره نسبت به دوره های قبل به وجود آمده این است که یک مقاله قبل از پنل ارائه خواهد شد که این موضوع هم علمی تر و هم موثرتر است. در تمامی محورهای همایش، یک زیرمحور درباره چالش های آن حوزه هم وجود دارد و در آنجا اعضای پنل می توانند درباره این موضوع و راهکارهای آن صحبت کنند.

عبدالهی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چالش به وجود آمده درباره قرعه کشی انتخاب جایگاه ها و اعتراض برخی از بازیگران بزرگ صنعت پرداخت گفت: اتفاق خوبی که امسال رقم خورد این بود که در گذشته برخی شرکت ها غرفه های جلویی را با رقم های بالاتر می گرفتند که امسال این اقدام انجام نشد و برای این غرفه ها قرعه کشی برگزار کردیم؛ شرکت های بزرگ در همایش های قبلی حضور داشته اند و شاید لازم بود تا فضا برای شرکت های جوان تر و کوچک تر هم برای ارائه محصولاتشان فراهم شود. ما می توانیم مزایده برگزار کنیم و حتی درآمدزایی خوبی هم از واگذاری غرفه ها داشته باشیم ولی این کار را نکردیم.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک توضیح داد که پنل های همایش امسال به گونه ای برنامه ریزی شده که در هر پنل از یک بانک تنها یک نفر حضور داشته باشد.

الزام اکوسیستم مجزا برای ریال دیجیتال

عبداللهی درباره جزئیات اجرایی شدن ریال دیجیتال و امکان انعقاد قراردادهای هوشمند،گفت: ریال دیجیتال را مثل ابزارهای دیگر نبینید زیرا که خودش یک اکوسیستم جدید را می طلبد.

وی گفت: همه اجزای ریال دیجیتالی باید به بلوغ برسند و موضوع جامعه پذیری و مدل کسب و کار آن هم بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خاطرنشان کرد: قراردادهای هوشمند با ریال دیجیتال باید در جایی به یکدیگر پیوند بخورد تا عملکرد خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: تقاضا برای حضور در نمایشگاه بالا است و ما برای حضور شرکت ها در این نمایشگاه قرعه کشی انجام داده ایم . از طرفی هزینه برگزاری نمایشگاه سنگین است و هیچ کس به دنبال سودآوری در نمایشگاه ها نیست و نکته کلیدی ما این است که نمی خواهیم برای برگزاری نمایشگاه از بودجه دولت استفاده کنیم. بنابراین بودجه همایش از محل مشارکت شرکت ها تامین شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  53  =