بررسی میزان تراکم و کثرت ATM های بیت کوین در جهان

طبق آخرین داده‌ها، دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین عمدتا در آمریکای شمالی قرار دارند و اقتصاد پیشرو جهان دارای ۳۴هزار و ۲۹۸ دستگاه و تعداد آنها در مراکز مالی نیویورک، لس‌آنجلس و میامی بالاترین رقم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مطابق با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین (ATM) نیز افزایش یافته است. اولین دستگاه در اکتبر ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون این صنعت جهش کرده و گسترش یافته و علاقه انبوه را برانگیخته و به نوبه خود دستگاه‌های خودپرداز نیز افزایش یافته است.

ایسنا اعلام کرد: در حال حاضر، ۳۹هزار و ۶۷۸ دستگاه خوپرداز در ۸۴ کشور پراکنده شده است که بیش از ۸۵ درصد آنها در ایالات‌متحده آمریکا قرار دارند.

طبق آخرین داده‌ها، دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین عمدتا در آمریکای شمالی قرار دارند و اقتصاد پیشرو جهان دارای ۳۴هزار و ۲۹۸ دستگاه و تعداد آنها در مراکز مالی نیویورک، لس‌آنجلس و میامی بالاترین رقم است.

همسایه شمالی ایالات‌متحده، کانادا با ۲۷۰۴ دستگاه خودپرداز در رتبه دوم قرار دارد.

اسپانیا (۲۷۰)، لهستان (۲۱۴) و السالوادور (۲۱۲) کشورهای بعدی هستند که پنج کشور برتر را تکمیل می‌کنند. جای تعجب نیست که کشور کوچک آمریکای مرکزی از زمانی که به اولین کشوری تبدیل شد که بیت‌کوین را ارز قانونی ثبت کرد، جایگاه خود را در میان رهبران پیدا کرد.

بیشترین تراکم دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین آسیا در منطقه اداری ویژه چین، هنگ کنگ  است که در آن می‌توان ۱۵۴ دستگاه را پیدا کرد.

ژاپن به نوبه خود بیش از چهار سال هیچ دستگاهی در قلمرو خود نداشته است. مقامات داخلی در ابتدای سال ۲۰۱۸، زمانی که هکرها به پلتفرم دارایی دیجیتال Coincheck حمله کردند، تمام دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری را تعطیل کردند اما در آگوست امسال، آنها موضع خود را نرم‌تر کردند و اجازه نصب چند دستگاه در توکیو و اوزاکا را دادند.

جالب اینجاست، سنگاپور که قصد دارد به یک مرکز ارزهای دیجیتال تبدیل شود، هیچ دستگاه خودپرداز بیت‌کوین ندارد. رگولاتور ارشد مالی این کشور پایانه‌های پول نقد به کریپتو را به عنوان بخشی از سرکوب گسترده‌تر برای تبلیغ ارزهای دیجیتال برای عموم در ابتدای سال ممنوع کرد.

قزاقستان، کشوری که بیش از ۱۳ درصد از هش ریت ماینینگ جهانی را به خود اختصاص می‌دهد تنها یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین دارد، در حالی که ویتنام، رهبر پذیرش ارزهای دیجیتال در جهان، دارای پنج دستگاه است.

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در یک کافی شاپ در ونکوور کانادا نصب شد. دستگاه دوم در هشتم اکتبر ۲۰۱۳ در براتیسلاوا، اسلواکی راه‌اندازی شد، در حالی که ایالات‌متحده تا ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ منتظر ماند تا اولین دستگاه خود را در نیومکزیکو مستقر کند.

تعداد دستگاه‌ها به آرامی تا پایان سال ۲۰۱۵ به بیش از ۵۰۰ دستگاه رسید، در حالی که در دسامبر آنها تقریبا ۲۰۰۰ دستگاه در سراسر جهان بودند.

بازار نزولی ۲۰۱۸ گسترش سریع دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین را متوقف کرد اما تعداد آنها در سال‌های بعد دوباره افزایش یافت. تا پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۲هزار و۶۰۰ دستگاه باجه رمزنگاری خودکار در سراسر جهان وجود داشت.

سال گذشته، زمانی که اکثر ارزهای دیجیتال به قیمت‌های بالایی رسیدند، دستگاه‌های خودپرداز کریپتو شروع به کار کردند. بیش از ۲۰هزار دستگاه در کشورهای مختلف از جمله اقتصادهای در حال مبارزه مانند کامبوج، نامیبیا، ونزوئلا، لبنان و غیره مستقر شدند.

زمستان طولانی کریپتو که در بخش بزرگ‌تری از سال ۲۰۲۲ حاکم شده، زمان را کاهش داده است و طی ۱۱ ماه اول سال شاهد نصب ۶۱۰۰ دستگاه خودپرداز رمزنگاری جدید یا تقریبا سه برابر کمتر از آنچه در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، بوده است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۸۰۷.۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۳۹.۸۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۳ درصد افزایش داشته است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲.۷۵ میلیارد دلار است که ۱۲.۵۰ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱.۲۳ میلیارد دلار است که ۵.۴۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۲۰.۴۹ میلیارد دلار است که ۹۰.۰۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۸:۱۰ به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۱۶هزار و ۷۲۶.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۹ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۱۸۳.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۸۲  درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- یو اس دی کوین

قیمت:  ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۵- بایننس کوین

قیمت: ۲۴۷.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۹  درصد کاهش

۶-  ریپل

قیمت: ۰.۳۴۲۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۳.۴۹ درصد کاهش

۷-  کاردانو

قیمت: ۰.۲۶۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۴ درصد کاهش

۸ – دوج کوین

قیمت: ۰.۰۷۷۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:۰.۳۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۵۳ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۴.۶۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۵ درصد کاهش

۱۰-  سولانا

قیمت: ۱۲.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۲ درصد کاهش

***

خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین ابزاری مشابه دستگاه‌های خودپرداز سنتی و درگاهی است که از طریق آن کاربران می‌توانند در یک تراکنش مالی شرکت کنند. تفاوت خودپردازهای سنتی با خودپرداز بیت کوین در این است که دستگاه‌های خودپرداز سنتی، به کاربران امکان برداشت و واریز وجه نقد را می‌دهند؛ در حالی که دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین کاربران را به خرید و فروش بیت کوین با استفاده از پول نقد قادر می‌سازند.

در حالی که برخی از نسخه‌های اولیه دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین (و بیشتر آن‌هایی که امروزه در حال کار هستند) به کاربران خود اجازه نمی‌دادند که در کنار خرید BTC فروش آن را نیز انجام دهند، برخی از این دستگاه‌ها وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند هم بیت کوین را با استفاده از پول نقد بخرند و هم آن را در قبال پول نقد به صورت ایمن و مطمئن بفروشند.

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین از یک مانیتور، اسکنر کد کیو آر (QR)، پذیرنده صورتحساب و توزیع کننده تشکیل شده‌اند. در پشت صحنه، این اجزا از طریق نرم‌افزار به یکدیگر متصل می‌شوند تا خرید و فروش بیت کوین به طور سریع، آسان و ایمن قابل انجام شود.

با این حال، دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین با خودپردازهای سنتی تفاوت دارند؛ زیرا به حساب بانکی متصل نیستند. بلکه مستقیماً از طریق اینترنت به یک صرافی ارز دیجیتال متصل می‌شوند. صرافی ارز دیجیتال یک سکوی معاملاتی است که به کاربران امکان خرید و فروش بیت کوین به صورت فوری را می‌دهد.

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سال ۲۰۱۳، در کافی شاپی در ونکوور کانادا به نام ویوز (Waves) مستقر شد. البته امروز دیگر وجود ندارد، اما این دستگاه بود که راه را برای سایر شرکت‌های سازنده خودپرداز بیت کوین برای نوآوری و توسعه جایگاه خود هموار کرد.

خودپرداز بیت کوین، وسیله‌ای کاربردی

دستگاه‌های خودپرداز یک انتخاب عالی برای تبدیل پول نقد شما به ارز دیجیتال از طریق خرید بیت کوین هستند. اما، آیا می‌دانستید که برخی از این دستگاه‌ها امکان معامله و فروش بیت کوین را نیز برای شما فراهم کرده‌اند تا بتوانید دارایی دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل کنید؟ این دستگاه‌ها خرید و فروش بیت کوین را امکان پذیر می‌کنند. اگر به دنبال راهی آسان و سریع برای خرید و فروش بیت کوین هستید و در نزدیکی‌های خود یک خودپرداز بیت کوین می‌بینید، بهترین انتخاب آن دستگاه است.

دستگاه‌های خودپرداز فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را آسان می‌کنند. بسته به اندازه تراکنش، تنها چیزی که نیاز دارید یک تلفن همراه و مقداری ارز دیجیتال برای فروش است و تراکنش‌ها نیز فقط چند دقیقه طول می‌کشند.

فروش بیت کوین به دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین

از رایج‌ترین سوالاتی که کاربران دستگاه‌های خودپرداز می‌پرسند این است که آیا می‌توان به این دستگاه‌ها بیت کوین فروخت؟ آیا می‌توانم بیت کوین خود را با استفاده از دستگاه خودپرداز به صورت نقد برداشت کنم؟ آیا می‌توانم فروش بیت کوین را در دستگاه خودپرداز انجام دهم یا تنها کاربرد این دستگاه‌ها خرید بیت کوین است؟ پاسخ ساده این است: بله! شما می‌توانید از یک دستگاه خودپرداز بیت کوین پول نقد برداشت کنید؛ به آسانی و به سرعت. بنابراین اگر پرسش شما این است که آیا می‌توان فروش بیت کوین را با دستگاه خودپرداز انجام داد یا خیر، پاسخ پرسش‌تان مثبت است. این دستگاه‌ها با توجه به قیمت بیت کوین در لحظه‌ای که خرید و فروش بیت کوین با استفاده از آنها انجام می‌شود، به کاربران خدمات ارائه می‌کنند.

نحوه فروش بیت کوین به دستگاه‌های خودپرداز

همانطور که گفته شد، بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین فقط خدمات خرید بیت کوین را ارائه می‌دهند و نمی‌توان با استفاده از آنها بیت کوین را فروخت. اما در این میان شرکت‌هایی هستند که خودپردازهای آنان قابلیت خرید و فروش بیت کوین به صورت همزمان را به کاربران ارائه می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین کوین سورس (Coin Source)، کوین فلیپ (Coin Flip) و کوین کلود (Coin Cloud) اشاره کرد. مراحل فروش بیت کوین در هر کدام از این دستگاه‌ها متفاوت است. اما به طور کلی در همه دستگاه‌ها باید مسیر زیر طی شود:

۱- یافتن نزدیک‌ترین خودپرداز بیت کوین

برای استفاده از این دستگاه‌ها ابتدا باید آن‌ها را پیدا کنیم! برخی از وب‌سایت‌ها مانند کوین ای‌تی‌ام رادار (Coinatmradar) وجود دارند که برای انجام این کار به شما کمک می‌کنند.

۲- ایجاد حساب کاربری

استفاده از برخی از این دستگاه‌ها مستلزم ایجاد حساب کاربری است. مثلاً، برای استفاده از خودپردازهای بیت کوین کوین سورس لازم است که حساب کاربری ایجاد کنید.

۳- مقداری که می‌خواهید بفروشید را وارد کنید

فروش بیت کوین در برخی از دستگاه‌های خودپرداز دارای محدودیت مقدار است. مثلاً خودپردازهای کوین فلیپ خرید بیت کوین را با محدودیت ۵۰ دلار انجام می‌دهند. بدین ترتیب شما می‌توانید ۵۰ دلار بیت کوین به آنها بفروشید.

۴- واریز بیت کوین

با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود، کد کیو آر نمایش داده‌ شده توسط دستگاه خـودپرداز بیت کوین را اسکن کنید. دستگاه خودپرداز با توجه به قیمت BTC در آن لحظه، مقدار BTC مورد نیاز را به شما نمایش خواهد داد. در این مرحله لازم است که مقدار دقیق خواسته‌شده توسط دستگاه را به آدرس تعیین‌شده واریز نمایید.

۵- انتظار برای تایید شبکه

در این مرحله، باید منتظر بمانید تا شبکه بیت کوین تراکنش را تایید کند و واریز نهایی شود. برخی از شرکت‌ها برای مواقعی که واریز تایید نمی‌شود، شماره تماس‌هایی جهت پشتیبانی پیش بینی کرده‌اند که می‌توانید از وب‌سایت مربوط به هر شرکت پیدا کنید.

۶- برداشت پول نقد

پس از اینکه خرید بیت کوین توسط خودپرداز نهایی شد، دستگاه پول نقد را بیرون می‌دهد و می‌توانید آن را بردارید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  6