نیازی به افتتاح حساب برای رمزریال نیست

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک؛

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: در رمزریال نیازی به افتتاح حساب و نگهداری آن توسط بانک ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رمزریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند. وقتی این ایده کاربردی اجرا شود رمز ریال جای ریال اسکناسی که در دست مردم است را می‌گیرد. این موضوع را با عنوان هوشمند کردن پول ملی کشور به حساب می‌آورند.

هدف بانک مرکزی برای ایجاد رمز ریال چیست؟

هدف آن کم کردن اسکناس موجود در دست مردم یک جامعه است. سرعت گردش پول یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از اقتصاددان‌ها را به خود مشغول کرده است. سرعت گردش پول و از طرف دیگر چاپ اسکناس ریالی باعث شده که ضربه‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده شود.

کاملا مبرهن و واضح است دلیل اینکه نگرانی بانک مرکزی در مورد ارز دیجیتال چیست. در واقع بانک مرکزی نگران است که اگر استفاده از ارزهای دیجیتال به حداکثر خود برسد، ممکن است نظارت روی عرضه پول و سیستم‌های پرداخت با مشکل مواجه شود.

به همین دلیل به طرف ایجاد رمز ریال حرکت می‌کند. هوشمند کردن ریال یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و نهادهای مالی در کشور است. این کار به رشد اقتصادی و کاهش مشکلات ناشی از آن کمک زیادی می‌کند.

در همین راستا امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عنوان کرد: می توانیم این پروژه را به دو بخش تفکیک کنیم . یک بخشی که ما با آن پیاده سازی را شروع می کنیم و بخش دوم افق هایی هست که برای امتداد این پروژه قابل ترسیم است. در بخش اول قرار است مکملی برای اسکناس فیزیکی باشد. یعنی پول منتشر شده توسط بانک مرکزی به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار بگیرد که تا پیش از این ، چنین اتفاقی رخ نداده بود و پولی که در اختیار عموم قرار داشت ، پول بانک ها بود و نگهداری این پول ها نیز توسط بانک ها صورت می گرفت.

وی افزود: عمدتا ابزار پرداخت اسکناس های فیزیکی ، چک ها و کارت ها بودند. بعد از این اتفاق گونه ای جدید از پول در اختیار عموم قرار می گیرد که پیش از این فقط در اختیار بانک ها قرار داشت . رمزریال فیزیکی نیست و همه مردم می توانند آن را در اختیار داشته باشند و نیازی به افتتاح حساب و نگهداری برای آن نخواهند داشت.

شکری تصریح کرد: مرحله پیش آزمایشی همانطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در شهریور ماه شروع شد و با همکاری دو بانک ملی و ملت پروژه استارت خورد اما اینکه در فرآیند دوره پیش آزمایشی به آزمایشی چه ابزارهایی لازم داریم تا تامین شود ، مباحثی است که جای بحث زیادی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2