مزایای کارت بازرگانی و آموزش دریافت آن

کارت بازرگانی را می‌توان جزء مهمترین و ضروری‌ترین مدارک برای واردات و صادرات کالا به‌شمار آورد. در واقع دارنده این کارت چه حقیقی باشد و چه حقوقی، مجاز است به امر تجارت خارجی مشغول شود.

به‌طور کلی تجّاری که قصد دارند در زمینه تجارت برون مرزی فعالیت داشته باشند باید نسبت به دریافت این کارت اقدام نمایند. البته خوب است قبل از شروع روند اداری، به مزیت‌ها و نحوه دریافت این کارت آشنا باشید و با دید بازتری وارد پروسه اخذ و استفاده از آن شوید. در ادامه مهمترین نکاتی که در این مورد باید بدانید را شرح می‌دهیم.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی جوازی است که طبق قوانین گمرکی به افراد اجازه فعالیت در عرصه واردات و صادرات کالا را می‌دهد. به‌ بیان ساده هر فردی که بخواهد در زمینه صادرات و واردات کالا به‌صورت تجاری مشغول شود، ملزم به دریافت این کارت خواهد بود.

این کارت علاوه‌بر اشخاص حقیقی برای اشخاص حقوقی نیز صادر می‌شود و افرادی که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند به اسم خود این درخواست صدور کارت بدهند. لازم به‌ذکر است اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این کارت را صادر می‌کند. پس از صدور کارت نیز سازمان صنعت، معادن و تجارت از طریق سامانه جامع تجارت آن را تایید خواهد کرد و می‌توانید با ارائه آن به تجارت برون مرزی مشغول شوید.

توجه داشته باشید در ایران این کارت معمولا برای اتباع ایرانی صادر می‌شود. البته امکان دریافت این کارت برای افراد غیرایرانی به‌عنوان شخص حقوقی (نه حقیقی) وجود دارد.

مزایای دریافت کارت بازرگانی

مزایای بسیار زیادی را می‌توان برای اخذ کارت بازرگانی برشمرد که مهمترین آن‌ها موارد زیر هستند:

عضویت در اتاق بازرگانی

طبق آیین‌نامه اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی، یکی از شرایط عضویت در اتاق‌های بازرگانی ارائه کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی است.

شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی

حضور در نمایشگاه‌های مختلف فارغ از داخلی یا بین‌المللی بودن آن تاثیر بسزایی در بازاریابی و برندینگ برای یک شرکت تجاری خواهد داشت. در صورتی که این کارت را دریافت کنید، می‌توانید از این مزیت بهره‌مند شوید.

صدور ویزای کاری

برای اینکه افراد اجازه شرکت در جلسات و کنفرانس‌های بین‌المللی مربوط به کسب و کار را داشته باشند، باید ویزای کاری بگیرند. البته برای دریافت ویزای کاری علاوه‌بر دعوتنامه از سمت شریک حقوقی یا حقیقی، باید کارت بازرگانی نیز ارائه دهید.

واردات و صادرات از منطقه آزاد تجاری

واردات از منطقه آزاد با کارت بازرگانی

از آنجایی که واردات و صادرات در مناطق آزاد از پرداخت مالیات معاف هستند، معمولا شرکت‌های تجاری و حتی بسیاری از افراد به این کار مشغول می‌شوند. با این حال دریافت و اخذ کارت بازرگانی برای این نوع فعالیت ضروری است. البته برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باید سایر مجوزهای لازم را نیز داشته باشید.

دریافت حق‌العمل کاری در گمرک

طبق قانون تجارت فردی که از طرف شخص دیگری وکیل است تا در قبال دریافت اجرت، معامله‌ای انجام دهد؛ به این اجرت حق‌العمل کاری می‌گویند. پروانه این کار به فردی که کارت بازرگانی داشته باشد و واجد شرایط باشد داده می‌شود.

ثبت سفارش و ترخیص کالا

ثبت سفارش و ترخیص کالا شانزده مرحله دارد که از زمان درخواست خرید کالا تا انجام امور مربوط به پرداخت و ترخیص کالا از گمرک را شامل می‌شود. تقریبا در تمام این مراحل باید این کارت را ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی

مدارک برای دریافت کارت بازرگانی

  • مدارک لازم برای اشخاص حقیقی
  • داشتن حداقل 23 سال تمام
  • عکس تمام رخ با پس زمینه سفید
  • تصویر کارت ملی
  • اصل مدارک تحصیلی دیپلم یا بیشتر / ارائه سه سال سابقه فعالیت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی بانکی تاییدیه حساب جاری
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافیت
  • کد اقتصادی
  • فرم دال اتاق بازرگانی که توسط دفتر اسناد رسمی تایید شده است
  • مدارک لازم برای اشخاص حقوقی
  • اصل کارت ملی مدیر عامل مجموعه
  • گواهی عدم سوء پیشینه با اعتبار شش ماهه
  • فرم دال اتاق بازرگانی
  • تقاضانامه ثبت شرکت‌ با مسئولیت محدود
  • اسناد مربوط به محل کار مانند سند مالکیت یا اجاره نامه هولوگرام‌دار
  • اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی با امضای مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره
  • سه قطعه عکس 3×4 مدیر عامل
  • داشتن حداقل 23 سال تمام

اعتبار کارت بازرگانی

اعتبار کارت بازرگانی نیز بنا به درخواست متقاضی از یک سال تا پنج سال متغیر است. البته لازم به‌ذکر است برای گرفتن این کارت با اعتبار پنج ساله به شرایط خاصی نیاز است. با این حال این کارت بعد از اتمام تاریخ اعتبار، دو مرتبه و هر بار یک سال قابل تمدید خواهد بود و از این جهت جای نگرانی نیست.

بعد از اتمام اعتبار تمدید سوم در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، امکان تمدید کارت‌های بازرگانی برای دوره‌های دو تا سه ساله مهیا است؛ همچین در صورتی که نه سال از گرفتن اولین کارت بگذرد، می‌توانید آن را تا پنج سال تمدید کنید و مورد استفاده قرار دهید.

آموزش دریافت کارت بازرگانی به صورت آنلاین در سامانه آگاه ثبت

آموزش دریافت کارت بازرگانی

در حال حاضر با توجه به روند زمان‌بر و طولانی کارهای اداری بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پروسه درخواست و دریافت کارت بازرگانی را به‌دست افراد باتجربه که به مراحل آن آشنا هستند، بسپارند. این کار علاوه‌بر اینکه از نگرانی شما می‌کاهد، باعث می‌شود با راهنمایی‌های لازم پروسه امور اداری را با سرعت بیشتری طی کنید و زودتر به نتیجه برسید.

سامانه آگاه ثبت چندین سال است که خدماتی مانند دریافت کارت بازرگانی و… را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ارائه می‌دهد. سیاست‌های این موسسه به‌گونه ای است که متقاضی با مراجعه به سایت و تکمیل یک فرم، در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق تماس تلفنی با کارشناسان و وکلای مجرب و باتجربه موسسه ارتباط بگیرد و راهنمایی شود. در نهایت نیز بعد از ارائه مدارک لازم، روند اداری و امور مربوط به دریافت کارت بازرگانی یا سایر خدمات مدنظر شما آغاز و با جدیت دنبال می‌شود.

ثبت شرکت، ثبت تعاونی و دانش بنیان، ثبت صورتجلسات و تغییرات شرکت‌ها، ارزیابی و خرید و فروش شرکت، ثبت برند و علائم تجاری و… نیز از دیگر خدمات سامانه آگاه ثبت است که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ارتباط برند لاتین و کارت بازرگانی

بیشتر کسانی که به‌صورت بین‌المللی در زمینه تجارت فعالیت دارند، ترجیح می‌دهند برند لاتین داشته باشند. در واقع محصولات یا خدماتی که قرار است در خارج از ایران ارائه شوند، با برند لاتین بهتر شناخته می‌شوند؛ چراکه زبان انگلیسی زبان اول دنیا است.

در هر حال دلایل مختلفی وجود دارد که یک برند لازم می‌بیند نشان تجاری خود را به‌صورت لاتین ثبت کند. برای ثبت برند لاتین نیز مانند هر کار تجاری و اداری دیگری باید یک سری مدارک ارائه شود که کارت بازرگانی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. به‌طور کلی در صورت عدم دریافت و ارائه این کارت، ابلاغیه نقض مدارک صادر خواهد شد.

اگر قصد ثبت برند لاتین دارید و باید نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید اما به مراحل آن آشنا نیستید یا زمان کافی برای پیگیری پروسه ندارید، می‌توانید تمام مراحل را به سامانه آگاه ثبت بسپارید.

سخن پایانی

کارت بازرگانی جزء مهمترین مدارکی است که باید برای اقداماتی مانند ثبت برند لاتین، ثبت شرکت و موارد مشابه ارائه شود. البته دریافت این کارت علاوه‌بر این موارد مزیت‌هایی دارد که نمی‌توان از آن‌ها غافل شد. صدور ویزای کاری، عضویت در اتاق بازرگانی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله مزایای دریافت این کارت هستند. این کارت از یک تا پنج سال اعتبار دارد و بعد از اتمام اعتبار، بسته به یک سری شرایط از یک تا پنج سال قابل تمدید است.

توجه داشته باشید مدارک لازم جهت دریافت این کارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان سامانه آگاه ثبت در ارتباط باشید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  12