خداحافظی بانک های قرقیزستان با میر کارت

یک بانک تجاری در قرقیزستان به مشتریان خود اطلاع داد که “خدمات کارت‌های بانکی میر” را نیز متوقف می‌کند و از سپتامبر 2022، چندین بانک در قرقیزستان فعالیت خود را با کارت‌های میر متوقف کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، طبق گزارشی از ایلنا دو بانک تجاری در قرقیزستان – اپتیما بانک و بای توشوم از تعلیق عملیات با کارت‌های پرداخت میر روسی خبر دادند.

اپتیما بانک در بیانیه ای اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع می‌رسانیم که بانک اپتیما تصمیم به تعلیق سرویس‌دهی کارت‌های پرداخت میر گرفته است. این بانک عملیات سیستم‌های پرداخت میر شامل؛ عملیات با پایانه‌های POS، دستگاه‌های خودپرداز در شبکه دریافت‌کننده و انتقال وجه دریافتی از سیستم پرداخت میر را به حالت تعلیق درآورده است.

بای توشوم به مشتریان خود اطلاع داد که “خدمات کارت‌های بانکی میر” را نیز متوقف می‌کند. از سپتامبر 2022، چندین بانک در قرقیزستان فعالیت خود را با کارت‌های میر متوقف کرده‌اند.

ظهور میر کارت

بعد از حمله اخیر روسیه به اوکراین فعالیت کارت‌های ویزا و مستر در روسیه متوقف شد

استفاده از کارت بانکی میر-که در زبان روسی هم به معنای «صلح» و هم «جهان» است- در سال ۲۰۱۴ و با «ایجاد سیستم پرداخت کارت ملی» در روسیه آغاز شد.

این سیستم بعد از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه و با پیش‌بینی احتمال قطع سیستم کارت‌های بین‌المللی ایجاد شد.

مزایای میر چیست؟

مزایای میر برای شرکت‌های روسی آشکار است. این سیستم حمایت زیادی از دولت دریافت می‌کند. علاوه بر این، میر از طریق کارت اعتباری یا کارت نقدی در دسترس است. با بیش از ۷۳ میلیون کارت صادر شده، میر به رقیب جدی ویزا، مسترکارت و سایر شبکه‌های کارت اعتباری تبدیل شده است.

یکی از اهداف میر ارائه انتقال امن پول است. همچنین هدف آن ثابت نگه داشتن پرداخت‌های ملی و مستقل از رکودهای اقتصادی داخلی یا موقعیت‌های سیاسی است.

علاوه بر اینها با توجه به آنکه ایران و روسیه تحت تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارند دسترسی این دو کشور به سیستم‌های مالی جهانی قطع شده است بنابراین راه اندازی میر باعث سهولت تبادل تجاری با ایران نیز می‌شود و مشکلات تجار روس در این زمینه را برطرف می‌کند.

شایان ذکر است که بنا بر گزارش‌ها، از زمان معرفی این سیستم پرداخت جدید، بانک های روسیه بیش از 129 میلیون کارت میر صادر کرده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  54