بررسی ربوی بودن برخی سودهای بانکی از نگاه کارشناسان

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌ها سود تعیینی را ملاک پرداخت سود علی‌الحساب برای سپرده‌ها، معین کرده‌اند، چنین سودی ربوی است. در واقع سود باید تحققی و عملیاتی باشد. یعنی از دل فعالیت سرمایه گذاری، سود استحصال، استخراج و سهم سپرده گذار، سهامداران وکالت بانک تعیین و سپس سود تقسیم شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالمجید شیخی اظهار کرد: بانک‌ها سود تعیینی را ملاک پرداخت سود علی‌الحساب برای سپرده‌ها، معین کرده‌اند، چنین سودی ربوی است. در واقع سود باید تحققی و عملیاتی باشد. یعنی از دل فعالیت سرمایه گذاری، سود استحصال، استخراج و سهم سپرده گذار، سهامداران وکالت بانک تعیین و سپس سود تحققی و آنچه که در عمل به دست آمده است، تقسیم شود.

وی افزود: عقودی همچون جعاله و مضاربه، اسلامی است و صفر شدن نرخ سود معنایی ندارد. اگر سود تحققی باشد نیازی به صفر کردن نرخ سود بانکی نداریم. در واقع باید به این سمت حرکت کنیم که نرخ سود تعیینی حذف و به جای آن نرخ سود تحققی ملاک ارزیابی سپرده‌های سرمایه گذاری در بانک قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین بانک‌ها باید به جای اعلام درصد سودی که پرداخت می‌کند فقط عملکرد دوره مالی گذشته خود را اعلام کند که نشان می‌دهد درصد سود تحققی آن بانک به طور میانگین چقدر بوده است تا سپرده گذاران دوره آینده را با این روش جذب کند. با این روش بانک‌ها اعلام می‌کنند در سال گذشته عملاً توانسته‌اند در سرمایه گذاری سپرده‌های مردم به عنوان وکیل به عنوان مثال ۳۰ درصد سود استحصال کرده کنند.

شیخی اضافه کرد: این موضوع می‌تواند شاخصی باشد تا سپرده گذاران بین بانک‌های مختلف مقایسه کنند. این اقدام می‌تواند یک رقابت عادلانه بین بانک‌ها ایجاد کند و سپرده گذاران نیز برای انتخاب بانک، عملکرد آن را مد نظر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته لازم است بانک‌ها تخصصی شود تا بهره‌وری سپرده‌های سرمایه گذاری نیز افزایش یابد. به عنوان مثال بانک کشاورزی فقط در این حوزه فعالیت داشته باشد. همچنین لازم است واحدهای ارزیابی اقتصادی پروژه در بانک‌ها ایجاد شود تا با انتخاب هوشمندانه پروژه‌ها، سرمایه گذاری در بانک‌ها بهینه شود.

منبع: ایمنا

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21