بانکداری مجلسی؛ طرحی که مشکلات را به گره کور تبدیل می کند

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان حل معضلات نظام بانکی را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های سیاستگذاری اقتصادی در دولت جدید می‌دانند، به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی در مجلس، نه تنها به اصلاح ساختار موجود کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکلات موجود را به گره کوری تبدیل کند که برای سال‌ها باقی خواهد ماند. در نشستی در روز شنبه ۱۲شهریور برگزار می‌کند، ضمن بررسی مشکلات فعلی نظام بانکی، به تاثیرات تصویب این طرح بر ساختار اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نظام بانکی اکنون به‌عنوان مهم‌ترین شریان گردش مالی در اقتصادهای جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل هر جا این ساختار به درستی طراحی شده، توانسته است نقش مهمی در رشد و توسعه کشورها ایفا کند و هرجا که کشورها در بخش مالی یا بانکی با بحران‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند، این بحران به سرعت به بخش واقعی اقتصاد هم تسری یافته است.

گذشت بیش از ۴دهه از نظام بانکداری بدون ربا با ساختار فعلی نشان داده این سیستم نه فقط نتوانسته است بسیاری از خواسته‌های سپرده‌گذاران و وام‌گیرندگان را محقق سازد، بلکه منشأ ایجاد رانت و فسادهای گسترده‌ای به واسطه توزیع تسهیلات بانکی بوده است.

وام‌های کلانی که بسیاری از دریافت‌کنندگان آن، حتی از پرداخت اصل تسهیلات هم خودداری کرده‌اند و به حجم غیرقابل باوری از مطالبات غیرجاری در سیستم بانکی دامن زده است.

به هرحال بیماری مزمن و غامض نظام بانکی اکنون ‌چنان هویدا شده است که طیف وسیعی ازسیاستگذاران و کارشناسان اقتصادی گرفته تا فعالان اقتصادی و مردم عادی به آن اذعان دارند.

در این شرایط در مجلس طرحی به‌عنوان قانون بانکداری برای تغییر ساختار بانک مرکزی و نظام بانکی در حال تصویب است. از آنجا که تعیین این ساختار جدید نه فقط نظام پولی و مالی، بلکه کل ساختار اقتصاد کشور را متاثر می‌کند، هرگونه خطا در تعیین مسیر نظام جدید بانکی کشور می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر کل اقتصاد کشور وارد کند.

در نشست نقد و نظر با شرکت استادان و سیاستگذاران معتبر اقتصاد ایران برگزار می‌شود، ضمن آنکه معضلات فعلی نظام بانکی ایران بررسی می‌شود، مهم‌ترین و ضروری‌ترین چارچوب‌های طراحی یک نظام بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنرانان این نشست عبارتند از: آقای مسعود روغنی‌زنجانی رئیس اسبق سازمان برنامه بودجه، آقای دکتر سیدمحمد طبییان رئیس اسبق موسسه عالی بانکداری و آقای محمدهادی مهدویان مدیر اسبق اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی.

علاوه بر سخنرانی شخصیت‌های فوق الذکر، جمعی از اقتصاددانان و فعالان برجسته اقتصاد ایران نیز برای بررسی و بحث درخصوص مسائل بحث‌شده در نشست حضور دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =