مظلوم نمایی دولت برای افزایش نرخ بهره بین بانکی/تبعات رشد نرخ بهره بین بانکی در بازار سرمایه

در دومینوی اخبار و اتفاقات داخلی و خارجی، در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌ها همچنان نرخ بهره بین‌بانکی، سوژه پرمخاطب و داغی است. البته آنها همراه با دیگر کاربران توییتر، تا جایی که محدودیت‌ها و خط‌قرمزهایشان به آنها اجازه می‌دهد، درباره سوژه‌‌‌های روز و دغدغه‌‌‌های عموم مردم می‌‌‌نویسند و اظهارنظر می‌کنند؛ اما از وضعیت اقتصادی و شرایط بورس غافل نشده‌‌‌اند؛ هرچند مثل گذشته امید و حوصله‌‌‌ چندانی ندارند. دیروز وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با ارسال نامه‌‌‌ای به رئیس کل بانک‌مرکزی، در خصوص تبعات رشد نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار سرمایه و رشد سرمایه‌گذاری هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، افرادی که درباره این موضوع و این نامه می‌‌‌نوشتند، بیان می‌‌‌کردند که طبق مصوبه دولت، نرخ بهره بین‌بانکی باید حداکثر ۲۰‌درصد باشد؛ اما این نرخ هفته گذشته به ۱۴/ ۲۱درصد رسیده است. بعضی از آنها ضمن انتقاد از رئیس کل بانک‌مرکزی دولت سیزدهم گفتند، او را فردی از جنس بورس می‌‌‌دانستند و گمان می‌‌‌کردند که حواسش بیش از همیشه به وضعیت بورس و سهامداران است؛ اما با روندی که در پیش گرفته متوجه شده‌‌‌اند که فرقی با دیگران ندارد. عده‌‌‌ای دیگر هم از دولت و سیاستگذاران دیگر انتقاد می‌‌‌کردند و می‌‌‌نوشتند که سال‌ها درباره یک‌دست شدن قوا صحبت می‌‌‌شد و ضعف‌‌‌ها و کمبودها به گردن ‌یک‌دست نبودن و ناهماهنگ بودن قوا گذاشته می‌‌‌شد؛ اما حالا که به قول مقامات و مسوولان، قوا یک‌دست شده‌‌‌اند، چرا همچنان اقتصاد، سیاست و اجتماع از ناهماهنگی و عدم‌همفکری رنج می‌‌‌برند و آسیب می‌‌‌بینند؟ برخی با کنایه می‌‌‌نوشتند که چرا تیم اقتصادی دولت مقتدر، در مورد نرخ بهره بین‌بانکی همفکری نمی‌کنند و تصمیم مشترکی نمی‌گیرند. عباسعلی حقانی‌‌‌نسب، فعال بورسی در همین خصوص در توییتر نوشت: «سیستم بانکی بیش از ۲هزار همت منابع را در قالب املاک و بنگاه و بیش از ۳‌هزار همت نقدینگی را در قالب شبه‌پول حبس کرده‌‌‌ است. حال به بهانه کمبود منابع با مظلوم‌نمایی، نرخ بهره بین‌بانکی را افزایش می‌دهد.» او در ادامه توییت خود نوشت: خود را همه‌چیزدان می‌‌‌دانند اما بر طبل رشد نقدینگی و تورم می‌‌‌کوبند.

در ادامه واکنش‌ها به نامه وزیر اقتصاد به رئیس بانک‌مرکزی دولت، مبین ناظمی، کارشناس بازار سرمایه در توییتر خود نوشت: «آقای خاندوزی نامه زدید به صالح‌‌‌آبادی در خصوص تبعات رشد نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری هشدار داده‌‌‌اید؟ مثلا بانک‌‌‌‌مرکزی مستقل از دولت عمل می‌کند؟ یا جدیدا دلسوز بازار سرمایه و سرمایه‌گذار و سهامدار خرد شده‌‌‌اید؟»

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1