حکمرانی سازمان های پروژه محور/ حلقه مفقوده هدایت و نظارت

بسیاری سازمان ها به جای پرداختن به حکمرانی (حاکمیت) سازمانی، به کنترل ساده پروژه ها روی می آورند، در حالی که رویکردهای کنترلی بدون نظام های حاکمیتی دستیابی به ارزش های مدنظر را با چالش روبرو می سازند. برای پیاده سازی حاکمیت سازمانی پروژه محور استفاده از استاندارد ISO21505 می تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیریت و حاکمیت با یکدیگر تفاوت دارند و درک درست این تفاوت است که منجر به کسب منافع سازمانی می شود.

بسیاری سازمان ها به جای پرداختن به حکمرانی (حاکمیت) سازمانی، به کنترل ساده پروژه ها روی می آورند، در حالی که رویکردهای کنترلی بدون نظام های حاکمیتی دستیابی به ارزش های مدنظر را با چالش روبرو می سازند.

مدیریت پروژه به انجام درستِ پروژه می پردازند در حالی که حکمرانی (حاکمیت) پروژه محور به انجام پروژه ی درست توجه دارد. البته مدیریت پروژه و حکمرانی سازمانی لازم و ملزوم هم هستند که همدیگر را کامل می کنند.

حاکمیت و مدیریت

برای درک بهتر تفاوت حکمرانی و مدیریت می توان به تعاریف هرکدام توجه داشت.

مدیریت به ۵ کارکرد زیر توجه دارد:

برنامه ریزی و پیش بینی

سازماندهی

فرماندهی و هدایت زیرمجموعه ها

هماهنگی

کنترل

این ویژگی های ۵گانه قدمتی ۱۰۰ ساله دارند.

برای حاکمیت ۶ کارکرد به شرح زیر بیان می شود:

تعیین اهداف سازمانی

تعیین اصول اخلاقی سازمان

خلق فرهنگ سازمانی

طراحی و پیاده سازی چارچوب های حاکمیتی سازمانی

اطمینان از پاسخگویی مدیریت

اطمینان از همسویی بخش های مختلف سازمان

کارکردهایی که در بالا اشاره شد با یکدیگر رابطه دارند.

حاکمیت و مدیریت2

برای نمونه نهاد حاکمیتی در کارکرد اول خود ماموریت و چشم انداز سازمان و اهداف استراتژیک را تعیین می کند. همچنین بر اساس کارکرد ۲ نهاد حاکمیتی به تعریف اصول و بیانیه اخلاقی می پردازد، افراد اخلاق مدار را استخدام می کند و رفتارهای غیراخلاقی را محدود می کند (رفتارهای اخلاقی از مدیریت ارشد آغاز می شود).

این دو کارکرد از طریق کارکرد اول مدیریت پیاده می شود که وظیفه اش برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی فنی و برنامه ریزی عملیاتی است. همچنین در این کارکرد مدیریت پورتفولیو، مدیریت طرح و مدیریت پروژه به انجام می رسد.

برای پیاده سازی حاکمیت سازمانی پروژه محور استفاده از استاندارد ISO21505 می تواند بسیار موثر باشد. این استاندارد به ارائه راهکارهای برای پیاده سازی حکمرانی مدیریت پروژه، طرح و پورتفولیو می پردازد.

حاکمیت و مدیریت3

بیان کلیات، ارزش ها، اصول، رهنمودها و چارچوب بخش اول استاندارد است. سپس به حکمرانی در هرکدام از بخش های مدیریت پروژه، مدیریت طرح و مدیریت پورتفولیو پرداخته می شود. در هرکدام از این بخش ها کلیات، نهاد حاکم، رهنمودها و چارچوب بازگو می شود.

اصل استاندارد (ترجمه فارسی) را می توان از اینجا دانلود کرد.

فایل معرفی استاندارد را از اینجا دانلود بفرمایید.

 

منبع: صنایع یاس ارغوانی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  11  =  14