چرا تهیه منظم گزارشات مالی و حسابداری ضروری است

گزارشات مالی شامل اطلاعات مهمی هستند که توسط حسابدار یا گروه حسابداری گویا تراز تهیه می‌شوند. گزارش های مالی باید به گونه ای تهیه شوند تا تمامی افراد با هر تخصصی بتوانند وضعیت مالی را از طریق گزارش به راحتی بفهمند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسابداری از گذشته‌های دور تا به امروز در زندگی بشر وجود داشته است. حسابداری دارای اهمیت بسیار زیادی است به همین دلیل باید از وضعیت مالی و حسابداری گزارش‌های منظمی ثبت شود.

حسابداران این گزارش‌ها را در یک دوره مالی می‌نویسند و آن‌ها را دفاتر قانونی به ثبت می‌رسانند. گزارشات مالی شامل اطلاعات مهمی هستند که توسط حسابدار یا گروه حسابداری گویا تراز تهیه می‌شوند.

گزارش های مالی باید به گونه ای تهیه شوند تا تمامی افراد با هر تخصصی بتوانند وضعیت مالی را از طریق گزارش به راحتی بفهمند. این گزارش‌ها دارای اهمیت زیادی هستند و اطلاعات زیادی را ارائه می‌دهند.

افراد و نهادهای مختلفی از این اطلاعات استفاده می‌کنند. گزارشات مالی مزایای زیادی دارند به همین دلیل ادامه مقاله را مطالعه کنید تا به ضرورت ثبت این گزارشات پی ببرید.

اهمیت تهیه گزارش‌های مالی و حسابداری

تهیه گزارش‌های مالی و حسابداری به عنوان یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌ها در حسابداری شناخته می‌شود. در این گزارش‌ها از مفاهیمی استفاده می‌شود که می‌توانند بسیار مهم باشند. در واقع این اطلاعات می‌توانند در آینده مالی مؤسسه و یا شرکت شما اهمیت بسیار زیادی داشته باشند.

شاید سؤال اینجا باشد که گزارش‌های مالی چگونه تهیه می‌شود؟ در تهیه این گزارش‌ها از مفاهیم زیر استفاده می‌شود:

میزان دارایی‌ها

میزان بدهی‌ها

حقوق سهام‌داران شرکت

مقدار درآمد تمام مجموعه شرکت

میزان سود یا آورده سهام‌داران شرکت از سرمایه گذاری طولانی مدت

ستانده سهام‌داران یا میزان کاهش سرمایه سهام‌داران شرکت

حال فهمیدیم تهیه گزارش‌های مالی و حسابداری دارای چه اهمیتی است. در ادامه مزایای آن و دلایل پر اهمیت بودن تهیه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

مزایای تهیه منظم گزارشات مالی و حسابداری

بیان میزان ارزش سهام شرکت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تهیه گزارش‌های حسابداری ذکر می‌شود ارزش سهام شرکت است. به این ترتیب ارزش هر سهم شرکت مشخص خواهد شد. از طریق تهیه این گزارشات سهام‌داران شرکت از وضعیت مالی خبردار خواهند شد.

مفید برای حسابرسی قانونی

از دیگر مزایای تهیه این گزارشات می‌توان به ارائه آن‌ها به مراجع قانونی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مراجع قانونی که به این اطلاعات نیاز دارد سازمان مالیات است. تهیه و ارائه این گزارش‌ها باعث می‌شود تا حسابرسی‌های قانونی به راحتی انجام شوند. به عبارت دیگر از این اطلاعات در بحث‌های مالیاتی استفاده می‌شود.

انجام برنامه ریزی‌های دقیق

همان گونه که بیان کردیم این گزارشات شامل اطلاعات مهمی هستند. این داده‌ها میزان بدهکاری و بستانکاری شرکت را برآورد می‌کنند. شرکت هم با استفاده از این آن‌ها می‌تواند برنامه ریزی دقیق‌تری برای آینده انجام دهد.

مسئولان شرکت با دانستن میزان بدهی و بستانکاری می‌توانند سیاست‌های مالی خود را مطابق با آن‌ها تغییر دهند. این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی است به همین دلیل بهتر است برای تهیه این گزارشات با بهترین تیم حسابداری در ارتباط باشید.

پیشرفت شرکت در آینده

تهیه منظم گزارشات مالی و حسابداری به شرکت کمک خواهد کرد تا بتواند نقاط ضعف خود را شناسایی کند. همچنین مسئولان می‌توانند از نقاط قوت خود در دوره‌های گذشته مطلع شوند.

با شناسایی نقاط قوت و ضعف، مسئولان می‌توانند نقاط ضعف را برطرف کنند. آن‌ها می‌توانند بر روی نقاط قوت تمرکز بیشتری داشته باشند. این موضوع خود باعث خواهد شد تا مجموعه روزبه‌روز پیشرفت کند.

شرکت در مزایده‌ها

معمولاً گزارش‌های مالی و حسابداری دارای اهمیت و ارزش بسیار زیادی در برگزاری مزایده‌ها هستند. با استفاده از این گزارش‌ها افراد و نهادهای مختلف می‌توانند وضعیت مالی یک شرکت را ارزیابی نمایند.

حسابرسی مالی

چه کسانی از گزارش‌های مالی و حسابداری استفاده می‌کنند؟

این گزارش‌ها عملکردهای مالی و اقتصادی شرکت و نهادهای مختلف را مشخص خواهند کرد. افراد مختلفی هستند که به این گزارشات نیاز دارند به همین دلیل در ادامه به این شخصیت‌ها اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاران شرکت

سرمایه گذاران و سهام‌داران شرکت از جمله مهم‌ترین افراد در مجموعه هستند. آن‌ها به گزارشات دوره‌ای منظم نیاز دارند زیرا با استفاده از این گزارش‌ها تصمیمات مهمی را اخذ خواهند کرد.

آن‌ها با استفاده از این گزارش‌ها خواهند فهمید که آینده شرکت چگونه است. به همین دلیل می‌توانند تصمیم بگیرند که سرمایه‌های بیشتری را وارد کنند و یا این که سرمایه‌های خود را خارج کنند.

ارائه دهندگان تسهیلات بانکی

مجموعه‌های بزرگ همواره به تسهیلات و وام‌ها نیاز دارند. بانک‌ها و مؤسسه‌های اعطا کننده وام معمولاً گزارش‌های مالی یک شرکت و مجموعه را بررسی می‌کنند.

آن‌ها بعد از بررسی لازم این گزارشات تصمیم به دادن وام خواهند گرفت. اگر گزارشات مالی به گونه‌ای باشند که وام دهنده آن را سود ده تلقی نماید میزان مشخصی وام به مجموعه اهدا خواهد کرد.

اما اگر مجموعه زیان ده تلقی شود ممکن است وام دهنده ارز ارائه تسهیلات خودداری به عمل آورد. گویا تراز بهترین گزارشات مالی را برای این نهادها ارائه خواهد داد.

افراد و نهادهای تأمین کننده نیازهای شرکت

بسیاری از شرکت‌ها هستند که به مواد اولیه یا خدماتی نیاز دارند که برخی از افراد و نهادها آن‌ها را تأمین می‌کنند. شرکت و مجموعه هم در قبال این افراد تعهدهایی را ارائه می‌دهد که باید در طول یک دوره زمانی به آن‌ها پایبند باشد.

به همین دلیل است که این افراد همواره به گزارش‌های منظم دوره‌ای نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند با بررسی این گزارشات مشخص کنند که آیا شرکت و مجموعه مورد نظر از عهده تعهدات خود بر می‌آید یا خیر.

اگر آن‌ها بدانند که مجموعه احتمالاً نمی‌تواند تعهدات خود را پرداخت کند آن‌ها می‌توانند به همکاری با این شرکت پایان دهند.

کارمندان و مسئولان شرکت

از مهم‌ترین افرادی که به این گزارش‌ها نیاز دارند می‌توان به مدیران و کارمندان شرکت اشاره کرد. این افراد پس از مطالعه کردن گزارشات مالی و حسابداری روحیه بیشتری برای ادامه همکاری خواهند گرفت.

جمع بندی

گزارش‌های مالی و حسابداری شرکت نقش بسیار مهمی در پیشرفت آن شرکت خواهند داشت. گویا تراز با تهیه این گزارش‌ها اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار مسئولان مجموعه‌ها و سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

افراد مختلف این اطلاعات را تجزیه و تحلیل خواند کرد. آن‌ها با استفاده از این گزارشات تصمیم‌های سازمانی خواهند گرفت. در واقع ارائه این داده‌ها هم می‌تواند به نفع شرکت و مجموعه باشد و هم اطلاعات سرمایه گذاران و همکاران مجموعه را بالاتر ببرد.

حسابرسی

با تهیه این گزارشات همه اطلاعات مالی به صورت شفاف بیان خواهند شد به یاد داشته باشید موفق‌ترین شرکت‌ها گزارش‌های مالی و حسابداری را به صورت دوره‌ای و منظم تهیه و ارائه می‌دهند.

اگر چه ممکن است تمام فعالیت‌های یک مجموعه در گزارشات بیان نشود اما این داده‌ها به‌گونه‌ای تهیه می‌شوند تا به صورت شفاف اطلاعات مالی مجموعه را در یک دوره زمانی ارائه دهد.

تهیه و تنظیم: شرکت حسابداری گویا تراز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  −    =  80