نحوه اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

دادرسی الکترونیکی یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت الکترونیکی است که در راستای ارائه خدمات الکترونیک از طریق سامانه ثنا قابل دسترس است. در این میان آگاهی و اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا از جمله چالش‌های جدید پیش روی مردم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بسیاری از افراد از نحوه دسترسی به موضوع ابلاغیه قضایی از طریق سامانه ثنا آگاهی ندارند. از این رو در این مطلب قصد داریم، به بررسی نکاتی در این خصوص بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی تا چه اندازه مهم است؟

در برخی از موقعیت‌ها آگاهی از مضمون ابلاغیه‌هایی که موضوع آن‌ها مرتبط با احضار یا مواردی از این قبیل است، در اسرع وقت الزامی است. زیرا در چنین شرایطی باید تصمیمات فوری اتخاذ شود. بنابراین اتلاف وقت به هیچ وجه میسر و ممکن نخواهد بود.

اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا پس از ثبت‌نام در این سامانه به دو روش امکانپذیر است:

روش حضوری که از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانپذیر است.

روش غیرحضوری که از طریق سایت سامانه ثنا امکانپذیر است.

در روش غیرحضوری نیاز به مراجعه به سایت سامانه ثنا و ورود به سامانه وجود دارد. سپس برای مشاهده جزئیات ابلاغیه‌ها باید به بخش ابلاغیه‌های جدید مراجعه کرده و محتوای آن‌ها را مشاهده کنید.

ناگفته نماند که امکان مشاهده ابلاغیه‌های قبلی نیز از این بخش وجود دارد.

با توجه به این‌که از سال ۱۳۹۵ قوه قضائیه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای ابلاغ‌های الکترونیکی نموده است.

اکنون دیگر امکان دسترسی به اوراق قضایی و اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی صرفا از طریق سامانه ثنا امکانپذیر است.

لازم به توضیح است که در کلیه ابلاغیه‌هایی که از طریق این سامانه ارسال می‌شوند، مانند همه ابلاغیه‌های دیگر زمان جلسه دادرسی اعلام می‌شود.

در سامانه ثنا همچنین اخطارهای رفع نقص که در بسیاری از موارد نیاز به اقدام فوری دارند و برای اطلاع از موضوع ابلاغیه باید ورود به سایت صورت پذیرد، پوشش داده می‌شود.

در غیر این صورت راه دیگری برای دسترسی به این ابلاغیه‌ها وجود ندارد.

منظور از موضوع ابلاغیه قضایی چیست؟

پس از دریافت پیام مبتنی بر صدور ابلاغیه، ممکن است این مسئله مطرح شود که که منظور از موضوع ابلاغیه قضایی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بدانید که موضوع ابلاغیه‌ها می‌توانند متفاوت بوده و موضوعاتی از قبیل احضاریه دادگاه، شهادت، پرداخت هزینه کارشناسی، اخطار برای رفع نقص و احضار برای ارائه برخی از توضیحات را شامل شود.

لازم به توضیح است که در برخی دیگر موارد ممکن است موضوع ابلاغیه قضایی مواردی از قبیل رای صادر شده توسط دادگاه، دادسرا یا شورای حل اختلاف، قرار و یا حکم باشد.

همچنین اعلام وقت دادرسی و تشکیل جلسه برای رسیدگی به پرونده نیز می‌تواند از دیگر مواردی باشد که موضوع این ابلاغیه‌ها را شامل می‌شود.

در خصوص ابلاغیه‌های قضایی توجه به این نکته ضروری است که در حالت کلی بهتر است که فرد حتما در جلسه دادرسی حضور داشته باشد.

زیرا در غیر این صورت حکم غیابی در غیاب فرد صادر خواهد شد. بنابراین ممکن است حکم غیابی صادر شده تاثیرات منفی برای طرفین دعوا در پی داشته باشد.

معمولا در بیش‌تر موارد پس از دریافت ابلاغیه، موضوع آن نیز مشخص می‌شود. زیرا موضوع ابلاغیه به موضوع پرونده وابسته است.

اما در برخی از موارد نادر که موضوع ابلاغیه مشخص نیست، مراجعه به صادر کننده ابلاغیه موضوع را مشخص خواهد کرد.

آیا جهت اطلاع از موضوع ابلاغیه، ثبت‌نام ضروری است؟

اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی و مشاهده متن ابلاغیه تنها با ثبت‌نام در سامانه ثنا امکانپذیر است. بنابراین برای دسترسی به ابلاغیه‌ها و استفاده از امکانات سایت ثنا و سایر خدمات الکترونیک قضایی نیاز به ثبت‌نام و ورود به سایت است.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که ثبت نام در سامانه ثنا به دو شکل امکان‌پذیر است:

روش حضوری: که با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی ممکن است.

روش آنلاین: که پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام با استفاده از نام کاربری و رمز شخصی ارائه شده توسط این سایت یا دفاتر خدمات قضایی قابل دسترسی است.

ثبت‌نام سامانه ثنا چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه برای آشنایی بیش‌تر شما با این موضوع تنها به صورت موردی و کلی در مورد ثبت‌نام در این سامانه نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

۱) ثبت‌نام اینترنتی

برای ثبت‌نام اینترنتی در سامانه ثنا ابتدا باید به نشانی sana.adliran.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام را طی کنید.

برای دریافت کد احراز هویت سامانه ثنا نیز نیاز به ورود به سامانه احراز هویت ثنا خواهید داشت.

به این ترتیب با تکمیل اطلاعات مورد نیاز و آپلود فیلم و عکس استاندارد از خودتان، یا استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی رمز شخصی یا کد ثنا را دریافت کنید.

به این ترتیب دسترسی به سایر امکانات را نیز خواهید داشت.

۲) ثبت‌نام حضوری

در روش ثبت‌نام حضوری نیز لازم است که پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه ثنا و با در دست داشتن مدارک شناسایی از قبیل کارت ملی، شناسنامه، شماره تلفن همراه و چند قطعه عکس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. به این ترتیب تمامی مراحل احراز هویت برای شما انجام خواهد شد.

با توجه به توضیحات اراپه شده می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که لازمه اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی ثبت‌نام در سامانه ثنا است.

بنابراین بدون داشتن حساب کاربری در سامانه ثنا تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید به ابلاغیه‌های خود دسترسی داشته باشید.

از این رو پیگیری پرونده‌های قضایی و ضمیمه کردن ابلاغیه‌ها برای تکمیل پرونده نیز تنها در صورت ثبت‌نام در سامانه ثنا امکانپذیر است.

نحوه اطلاع از موضوع ابلاغیه

در صورتی که دادخواستی را برای رسیدگی به یک دعوا به دادگاه اراپه کرده‌اید و یا بر علیه شما اقامه دعوا شده است، اطلاع از موضوع ابلاغیه قضایی برای شما امری حیاتی و مهم خواهد بود.

زیرا در بسیاری از مواقع ممکن است این ابلاغیه‌ها، حاوی وقت رسیدگی یا رای صادر شده توسط دادگاه باشد.

همانگونه که می‌دانید، امروزه ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می‌گیرد. بنابراین دسترسی به تمامی خدمات قضایی اعم از ابلاغیه‌ها نیز تنها از طریق این سامانه امکانپذیر است.

اما مسئله اینجاست که بسیاری از افراد هنوز خودشان را با قضیه لزوم ثبت‌نام در سامانه برای دسترسی به این امکانات وفق نداده‌اند.

موضوع قابل توجهی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد که مشاهده ابلاغیه با شماره پرونده نیز تنها با در دست داشتن شماره ۱۶ رقمی پرونده امکانپذیر است.

به این ترتیب برای مشاهده متن ابلاغیه، روند رسیدگی به پرونده مورد نظر و … دسترسی به کد ۱۶ رقمی الزامی خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  +    =  34