خون گریه کردن رمز ارزها از سیاست های پولی آمریکا

تشدید سیاست های پولی در آمریکا برای مهار تورم؛ اثر معکوس بر بازار رمزارزها داشته‌است.سقوط ارزش رمزارزها دلیل دیگری هم دارد: برخی از این رمزارزها صرفا به عنوان رمزارزهای تضمین کننده برابری با دلار طراحی شده بودند اما نتوانستند نقش خود را در تضمین برابری با دلار ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ارزش این ارزمجازی در نوامبرگذشته (آبان۱۴۰۰) به بالاترین حد تاریخی خود یعنی ۶۹هزار‌دلار (۶۴۴۲۵یورو) رسید. اما از آن زمان تاکنون مرتب در حال کاهش است تا جایی که در ابتدای ماه مه (اردیبهشت) ارزش آن طی شش ماه گذشته به نصف کاهش یافت.

ارزش بیت‌کوین سه شنبه ۲۴ مه (۳خرداد)به سی‌هزار دلار رسید. به تبع بیت‌کوین که به تنهایی نیمی از بازار ارزهای مجازی را در اختیار دارد؛ سایر ارزهای مجازی نیز سقوط کردند.

مهمترین دلیل افت شدید ارزش ارزهای مجازی تصمیم بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره اصلی خود به منظور مقابله با افزایش تورم است.

از دیگر اثرات تشدید سیاست‌های پولی در بانک‌مرکزی آمریکا به جز افول ارزهای مجازی افت ارزش سهام شرکت‌های فناوری در بورس این کشوراست.

از نظر مقامات «بلاک چِین» از این پس ارزهای مجازی به عنوان دارایی‌های پر مخاطره تلقی می‌شوند. بیت‌کوین از اساس به این دلیل به وجود آمد تا به صورت مستقل و بدون وابستگی به دولت‌ها و بانک‌های‌مرکزی حتی به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم از آن بهره برداری شود.

اما امروز بازارها شاهد این امر هستند که چگونه تصمیمات بانک‌های‌مرکزی منجر به افول این ارز مجازی شده‌اند.

براساس گفته‌های مسئولین «بلاک چِین»، طی دوسال گذشته سرمایه‌گذاری نهادهای مالی در رمزارزها از اشخاص حقیقی بیشتر شده‌است. در نتیجه همان سیاست‌های ارزهای حقیقی را بر ارزهای مجازی اعمال می‌کنند.

زمانی‌که بانک‌های مرکزی نرخ بهره خود را افزایش می‌دهند سرمایه‌های کم خطر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و ارزهای مجاز به عنوان سرمایه‌های پرخطر به مخاطره می‌افتند.

وضعیت مبارزه با کرونا در چین و جنگ اوکراین و روسیه در تشدید این سیاست‌ها بسیار مؤثر است. امری که سرمایه‌گذاران را نگران کرده‌است.

سقوط ارزش رمزارزها دلیل دیگری هم دارد: برخی ار این رمزارزها صرفا به عنوان رمزارزهای تضمین کننده برابری با دلار طراحی شده بودند اما نتوانستند نقش خود را در تضمین برابری با دلار ایفا کنند.

زیرا برخلاف رویه معمول برای ضمانت‌ها؛ تکیه آن بر ذخایر دلار نبوده بلکه براساس یک سری الگوریتم این ضمانت‌ها شکل گرفته‌است. درنتیجه فقط نامی از ضمانت باقی می‌ماند و عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

منبع: عصر اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  −    =  77