حذف سوء پیشینه از مجوزهای کسب و کار

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار گفت: بر اساس مصوب هیئت مقررات زدایی در کسب و کارهایی که شرط صدور مجوز آنها ارائه سو پیشینه است و برای این شرط، قانونی مصوب نشده است، این شرط حذف می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سیدامیر سیاح در گفتگویی درباره مسئله گواهی سوء پیشینه در مجوزهای حوزه فعالیت های فرهنگ افزود: هیات مقررات زدایی در نشست دوم اسفند 1400 مصوب کرد در کسب و کارهایی که شرط صدور مجوز آنها، ارایه سوء پیشینه بوده و برای این منظور شرط قانونی مصوب نشده و صرفا با سلیقه آن دستگاه این گواهی جزو شروط جواز آمده است ، این شرط حذف می شود.

وی با بیان اینکه در اکثر قریب به اتفاق مجوزها، مجوزهای کسب و کار این حکم قانونی نیست، خاطرنشان کرد: بحث داشتن سوء پیشینه در بیشترمجوزهای کسب و کار با سلیقه خود دستگاه و کارشناسان آن خواسته می شود بنابراین با ابلاغ این مصوبه یک گام بزرگ به منظور سهولت گرفتن کسب و کار برداشته خواهد شد.

آقای سیاح افزود: مشکل کسانی که محکومیت کیفری دارند و قبل از این جرمی مرتکب شده اند و از محکومیت آنها گذشته اغلب این است که نمی توانند مجوز کسب و کار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مجوزهای کسب و کار ثبت و گواهی عدم سوء پیشینه را دارند، گفت: در این صورت کسانی که سوء پیشینه دارند گرفتن این گواهی سخت است و عملا از گرفتن جواز کسب و کار محروم می شوند.

حذف ۹۰ درصدی گواهی عدم سوء پیشینه در ۳۰۰ مجوز

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز از حذف ۹۰ درصدی گواهی عدم سوء پیشینه در ۳۰۰ مجوز کسب و کار خبر داد.

خاندوزی گفت: وزارت اقتصاد به عنوان پیشگام در تسهیل مجوز‌ها تمام مجوز‌های زائد را کنار گذاشت و شروط مبهمی که پیچ و خم‌هایی در دستگاه‌های اداری ایجاد می‌کرد، شفاف سازی شد.

به گفته وزیر اقتصاد ۵۸ مجوز در حوزه‌های بورس، گمرک، بیمه، مالیات و سایر موارد تسهیل شده است. وزارت ورزش هم تمام مجوز‌های مرتبط را تسهیل و شفاف کرده است.

وزیر اقتصاد می گوید: شرط عدم سوء پیشینه هم به جز مواردی که قانون تصریح کرده باشد از موارد لازم برای شروع فعالیت اقتصادی حذف کردیم. در ۳۰۰ مجوز کسب و کاری که شرط عدم سوء پیشینه نیاز داشت ۹۰ درصد بدون پایه قانونی بود که حذف شد.

بر اساس مصوبه هیات مقررات زدایی از ۱۸ اسفند صدور مجوز‌ها، الکترونیک و غیر حضوری می شود و دستگاه های مختلف باید تا این زمان به سامانه صدور مجوزهای کسب و کار متصل شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =