آیا دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف می شود ؟ / مذاکرات وین روبه جلو

بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 8 دی 1400

 مذاکرات برجامی وین روبه جلوست و باید منتظر نتایج اولیه از مذاکره ایران با طرف های غربی بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهمترین رویدادها به مذاکرات برجامی وین بر می گردد؛ به نظر می رسد مذاکرات وین روبه جلو در حرکت است و از سوی دیگر مذاکرات ایران و عربستان به دور پنجم هم کشیده شود.

اخبار سیاسی | مذاکرات ایران و عربستان در دور پنجم

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: ‌چین و روسیه قبلا احساس می کردند که دولت ‎ایران آنها را ابزاری برای بهبود روابط با غرب میداند، حال اما با رفع نگرانی‌هایشان درباره برنامه هسته‌ای ایران و باور به رویکرد واقعی دولت سیزدهم در همکاری با شرق، با ایفای نقش مثبت در ‎مذاکرات وین بدنبال اثبات «شکست تحریم‌های آمریکا» هستند.

نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند برای این گفت‌وگوها ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین نمی‌کنند. فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های فنی در دور پیشین مذاکرات حاصل شده است و طرفین موظف هستند که تمرکز کامل‌شان را به مسائل برجسته علی‌الخصوص (تهدیدات) هسته‌ای و تحریم‌ها معطوف کنند. مقامات تروئیکای اروپایی ضمن طرح این مسئله که “ضرب‌الاجل ساختگی” برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند، مدعی شدند که تنها “چند هفته‌” برای رسیدن به توافق باقی مانده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز برای صحبت درباره پیشرفت در مذاکرات وین زود است.

پیشرفت‌های مهم در مذاکرات وین با تمجید «انریکه مورا» از سرعت‌عمل هیئت ایرانی همراه بود. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: گفتگوها تا پنج‌شنبه ادامه دارد؛ از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود. علی باقری، ریاست هیات مذاکره‌کننده ایران: طرف مقابل اصل راستی آزمایی لغو تحریم‌ها را پذیرفت و مذاکرات سازوکاری برای آن را بررسی می‌کند. میخاییل اولیانوف، سرپرست تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین: امروز در جریان مذاکرات وین با موضوع برجام، کارگروه مسائل هسته‌ای یک جلسه مفید برگزار کرد. ما ناظر پیشرفت تردیدناپذیری بوده و درباره موضوع لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای رایزنی می‌شود.

براساس اطلاع علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، رئیس‌جمهور اوایل سال آتی میلادی به روسیه سفر می‌کنند و معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور در حال برنامه ریزی برای انجام این سفر هستند. در همین حال یک مقام عراقی بلندپایه در بغداد که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه «العربی الجدید» گفته: تحرکات گسترده دفتر نخست‌وزیر عراق برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان آغاز شده است. در همین حال ایران از آمادگی برای دورجدید مذاکرات با عربستان خبر داده است. ‌ادعای وبگاه‌های نظامی از احتمال فروش ده‌ها جنگنده سوخو-۳۵ به ایران خبر داد.

اخبار اقتصادی | سازمان حمایت منحل می شود؟/ خبرهای گشایش ارزی در راه است

علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت گفته است: فروش نفت در لایحه بودجه 1401 کاملا واقع بینانه و قابل دسترس است. وی درباره استعفای وزیر اقتصاد هم گفته است: این شایعات بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وی همچنین تاکید کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ در حوزه گندم و دارو ندارد، همچنین دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنهاست مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش‌های ارزی باید بود. فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته است: تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی یک ایده ناقص است و به نظر اجمالی در دولت هم نرسیده است.هنوز اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی قطعی نیست و وزیر نفت باید در هفته بعد در مجلس توضیحاتی را در این خصوص ارائه کند.

امیر سیاح، نماینده وزارت اقتصاد در نشست هم‌اندیشی کسب‌و‌کارهای اینترنتی خصوصی و دولت درباره اجبار نماد اعتماد الکترونیک، از مخالفت این وزارتخانه با اینماد به عنوان مجوز کسب و کار خبر داد و گفت به راهکاری مشترک با وزارت صمت در این رابطه رسیده‌ایم.

همچنین محمدمخبر، معاون اول رییس‌جمهور در ابلاغیه‌ای تلویحا موضوع انحلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را مطرح و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته تا با همکاری سازمان اداری و استخدامی، ظرف سه ماه نسبت به تغییر ماهیت این سازمان اقدام کند.

پیش تر پورمحمدی، معاون برنامه سازمان برنامه و بودجه گفته است: ارز ۴.۲۰۰ تومانی در سال آینده وجود ندارد. حتی برای گندم و دارو نیز دولت در حال بررسی نحوه پرداخت یارانه یا مابه تفاوت از طریق مکانیزم های مختلف آن است. البته یارانه های سال آینده بیشتر نقدی خواهد بود. اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در نشست عصر دیروز این کمیسیون مشخص و «حمید رضا حاجی‌بابایی» رئیس این کمیسیون شد. همچنین مجلس از طرح صیانت نگذشت؛ بدین ترتیب طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش های مجلس بازگشت.

جواد اوجی، وزیر نفت میگوید: ۹ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما واریز شد که تا پایان سال انتظار میرود این رقم به 12 میلیارد دلار برسد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته است: بورس کالا آمادگی عرضه خودروهایی را که شامل قیمت گذاری دستوری نمیشوند، دارد. وی ابراز امیدواری کرد با همکاری وزارت صمت، فهرست خودروهایی که شامل قیمت گذاری دستوری میشوند، کاهش یابد.

براساس گزارش گمرک، از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه 122 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 72 میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن 11 درصد و از لحاظ ارزش 38 درصد رشد نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند تجارت کنونی تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال به 98میلیارد دلار خواهد رسید.

در بیست و پنجمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی که باحضور افراد حقیقی و حقوقی برگزار شد، ۹۹.۹ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به فروش رفت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  +    =  75