پرداخت تسهیلات متوقف نشده است

معاون پارلمانی بانک مرکزی :

ایبنا – ناهمخوانی میزان عرضه و تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی که به علت پیشی گرفتن حجم تقاضاهای اخذ این تسهیلات از میزان سپردها ایجاد شده تنها دلیل کندی پرداخت تسهیلات بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران، حیدر مستخمدمین حسینی ـ‌ معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر اینکه دستورالعملی مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات صادر نشده است تصریح کرد: بانک مرکزی تنها جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را از خزانه گرفته است و تاکید دارد که بانک‌ها در حد منابع خود تسهیلات ارائه دهند.

معاون بانک مرکزی اضافه کرد: زمانی که عرضه و تقاضای وام در کشور همخوانی ندارد، شاهد افزایش رانت در این بخش خواهیم بود ولی با این پدیده نمی‌توان برخورد پلیسی داشت، بنابراین رویکرد بانک مرکزی در مواجهه با این مسئله رویکرد علمی است.

مستخدمین حسینی در تشریح این رویکرد توضیح داد: کاهش نرخ سود بانکی به صورت طبیعی منجر به افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات می‌شود، بنابراین کار به جایی می‌رسد که از هر چهار نفر متقاضی دریافت تسهیلات تنها یک نفر موفق می‌شود؛ همین مسئله باعث ایجاد رانت شده است.

به گفته‌ او باید برای رفع این معضل مجموعه‌ای از ابزارها و قوانین را برای به تعادل رساندن فضای پولی و بانکی کشور مورد استفاده قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اجرای بسته سیاسی ـ نظارتی بانک مرکزی می‌تواند تاثیر مثبتی بر ایجاد این تعادل داشته باشد چرا که سعی دارد ابعاد مختلف در روابط پولی کشور را به صورت هماهنگ ساماندهی کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −    =  71