جزئیات بیشتری از واگذاری سهام شرکت مخابرات

ایبنا – روند فروش و جابه‌جایی سهام شرکت مخابرات در بورس تهران، می‌تواند تجربه‌ای مفید و مثبت برای تصمیم‌گیران اقتصادی کشور و نیز کنترل تورم و نقدینگی در جامعه باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گزارش خبرنگار «تابناک»، هرچند از ارایه مابقی سهام شرکت مخابرات به دلیل برخی ملاحظه‌کاری‌ها و دغدغه‌ها جلوگیری شده،‌ اما روند و تجزیه‌ و تحلیل تعداد سهامداران و چگونگی فروش همان 5 درصد سهام شرکت مخابرات، می‌تواند برخی دغدغه‌ها را از بین ببرد و حتی توجه بیشتر به بورس، می تواند از این رهگذر برای رفع مشکلات اقتصادی، از جمله کنترل نقدینگی و تورم استفاده بهینه کند.
دو میلیارد و دویست میلیون سهم و از قرار هر کدام به مبلغ 150 تومان از سهام شرکت مخابرات که تنها 5 درصد سهام آن شرکت بود، در عرض یک روز در بورس تهران فروش رفت. همچنین تعداد هجده هزار نفر اقدام به خرید 5 درصد سهام مخابرات کردند که پس از چند روز، این تعداد به بیست هزار نفر افزایش یافت. همچنین ارزش هر سهم شرکت مخابرات از 150 تومان به 180 تومان رسید.


بنا بر این گزارش، شرکت «شستا»، وابسته به سازمان تأمین اجتماعی و بانک ملی و بیمه ایران، از جمله خریداران سهام شرکت مخابرات بوده اند، که تنها چند صد میلیون از دو میلیارد سهام عرضه‌شده مخابرات را خریداری کرده است. از سوی دیگر آقای «الف» که مرتبط با صنایع مخابرات است، اقدام به خرید 85 میلیون سهم مخابرات کرد که اکنون آن را به 115 میلیون سهم افزایش داده است. یعنی در کنار افزایش خرید سهام توسط وی، سرمایه این شخص از 12 میلیارد به مرز بیست میلیارد تومان رسیده است.

از روند فروش و افزایش ارزش سهام شرکت مخابرات این نتیجه به دست می‌آید که اگر سازوکار ارایه سهام شرکت‌های دولتی، مشخص و روشن باشد، علاوه بر تسریع در خصوصی‌سازی‌ها، مردم و به ویژه سرمایه‌داران را نیز به حضور در بورس تشویق خواهد کرد که در این صورت هم سرمایه‌های بزرگ که در بخش‌هایی چون مسکن و طلا و ارز قرار دارند و هم سرمایه‌های کوچک سرگردان در جامعه، جمع شده و به سوی بورس سوق پیدا خواهند کرد که البته با این روند، نقدینگی و در پی آن تورم، کنترل خواهد شد.

از سوی دیگر، در ماجرای عرضه 5 درصد سهام شرکت مخابرات، با توجه به گستردگی و توزیع سهام در دست افراد حقیقی و حقوقی یعنی حدود بیست هزار نفر، برخی دغدغه‌ها که منجر به ملاحظه‌کاری‌هایی در عرضه سهام مخابرات شده  برطرف خواهد شد.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =