تاثیر وام ۳۰ میلیون تومانی ساخت بر بازار مسکن

کارشناسان بررسی کردند:

ایبنا – کارشناسان بازار مسکن به بررسی تاثیر افزایش وام ساخت مسکن به 30 میلیون تومان بر این بازار پرداختند، این در حالی است که بانک مسکن به زودی پرداخت این نوع وام را آغاز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

این روزها بازار مسکن با نرخهای متفاوتی برای ساخت و یا خرید مسکن مواجه است، به نحویکه در مدت چند ماه اخیر اعلام تسهیلات 18 میلیونی و یا 25 میلیونی خرید مسکن و از سوی دیگر تسهیلات 30 میلیون تومانی ساخت و نیز وام 14 میلیون تومانی مسکن مهر در راستای افزایش ساخت و تعدیل قیمتها در بازار مسکن، از سوی دولت اندیشیده شده، این در حالی است که تاثیر تخصیص این تسهیلات به بخش مسکن در گرو تبعیت نظام بانکی است.

باتوجه به اهمیت این موضوع، در گزارش پایین به بررسی اظهارنظرهای برخی از کارشناسان بخش مسکن درارتباط  با افزایش وام 30 میلیون تومانی ساخت مسکن پرداختیم.

مهدی موذن رئیس کانون کاردانهای فنی ساختمان در گفتگو با مهر درارتباط  با افزایش وام 30 میلیون تومانی ساخت مسکن گفت: افزایش وام ساخت به 30 میلیون تومان حاکی از نبود یکپارچگی در تصمیمات کلان دولت در بخش ساختمان است، زیرا هم اکنون برای ساخت ساختمانها درسطح کلان وام 14 میلیون تومانی پرداخت می شود و این تفاوت 16 میلیون تومانی می تواند اجرای بسیاری از پروژه های ساخت را دچار مشکل کند.

وی بیان کرد: وام 30 میلیون تومانی ساخت به متقاضیانی که دارای شرایط  خاص مورد نظر بانکها باشند، پرداخت خواهد شد به نحویکه آنان باید سپرده ای 6 ماهه برای اخذ این رقم در بانک عامل داشته باشند که این امر به طور غیر مستقیم قیمتها را تحت تاثیر قرار می دهد.

موذن با تاکید بر وجود یکپارچگی در تصمیمات کلان مسکن عنوان کرد: پرداخت وام 30 میلیون تومانی ساخت به افراد ترغیب تک سازی مسکن را به دنبال دارد، این در حالی است که ساخت مسکن در سطح کلان باید به سوی انبوه سازی هدایت شود، ضمن اینکه ساخت و ساز کلان به صورت انبوه با به کارگیری تکنولوژیهای نوین توسط  سازندگان ذی صلاح مورد نظر دولت است؛ لذا پرداخت این وام نمی تواند نگاه زیربنایی برای توسعه ساخت و سازمسکن باشد.

وی اظهارداشت: پرداخت دو برابری تسهیلات به افراد سبب می شود تا عده ای از سرمایه گذاران به راحتی مصالح مورد نیاز را تامین نمایند و این امر در نهایت بازار سیاهی را در این بخش ایجاد می نماید، که سایر سازندگان قادر به تامین مصالح با قیمت ارزان نخواهند بود.

رئیس کانون کاردانهای فنی ساختمان با اشاره به برنامه نهضت ساختمان سازی دولت اظهارداشت: دو نرخی بودن تسهیلات مسکن با ایجاد نابسامانی در حوزه مسکن همراه است؛ لذا دریافت کنندگان وام مسکن باید از شرایط  یکسان و یکنواختی برخوردارشوند و پرداخت دو برابری وام تشویش بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.

عدم تاثیر وام 30 میلیون تومانی ساخت در بازار مسکن

علیرضا سرحدی کارشناس مسکن افزایش وام 30 میلیون تومانی ساخت را برای احداث واحدهای مسکونی ناکافی خواند و افزود: سازندگان مسکن ترجیح می دهند به جای سپرده گذاری طولانی مدت سرمایه های خود در بانک برای اخذ وام 30 میلیون تومانی، با سرمایه شخصی امر ساخت و ساز را انجام دهند و با پیش فروش واحدها کمبود سرمایه را جبران نمایند.

وی تصریح کرد: برای احداث ساختمانی 6 واحدی اگرسازنده ای بخواهد وام 30 میلیون تومانی را از سیستم بانکی دریافت نماید، باید معادل 180 میلیون تومان به مدت 6 ماه در بانک سپرده گذاری کند و بعید است این رقم تاثیرچندانی داشته باشد.

وام 30 میلیون تومانی مناسب برای شهرهای کوچک

همچنین بیژن کاموری کارشناس مسکن با بیان اینکه افزایش وام 30 میلیون تومانی کفاف هزینه های ساخت را نمی کند، افزود: پرداخت این وام در کلان شهرها چندان تاثیرگذارنیست، ولی شاید برای شهرهای کوچک مناسب باشد، این در حالی است که پرداخت این رقم به سازندگان واقعی مسکن می تواند به تعادل قیمتها در بازار مسکن منتهی شود.

تاثیر مثبت وام 30 میلیون تومانی در بازار مسکن

در این ارتباط مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک افزایش وام 30 میلیون تومانی را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: از آنجایی که معاملات مسکن از آذر ماه امسال با کد رهگیری انجام می شود؛ لذا افزایش وام 30 میلیون تومانی به عاملی مثبت در بازار ساخت مسکن و قیمتها تبدیل خواهد شد.

عدم افزایش قیمتها با پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی

احمد مجتهد رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی معتقد است که پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی ساخت توسط  بانک مسکن تاثیری در افزایش قیمت مسکن ندارد.

وی با بیان اینکه این وام قیمت ملک را بالا نمی برد، بلکه طرف عرضه را افزایش می دهد افزود: با توجه به اینکه ایران کشور جوانی است و نیاز به ایجاد مسکن دارد، در شرایط فعلی این مسئله می تواند به ساخت مسکن کمک کند.

مجتهد بر بحث نظارت بر پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی ساخت مسکن تاکید و تصریح کرد: باید در پرداخت این وام دقت شود که وام پرداخت شده در بخش موردنظر مورد استفاده قرار گیرد و انحراف نداشته باشد.

وی افزود: باید در مراحل و زمانهای مختلف بر پرداخت این وام و تاثیرات آن تجدید نظر شود، یعنی اگر در مقطعی از زمان احساس شد که این وام باعث ایجاد فشارهای تورمی می شود، آهنگ پرداخت آن کند شود.

منبع مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  +    =  18