پرداخت یارانه به ۱۸ میلیون لیتر بنزین وارداتی برخلاف قانون بودجه است

ایبنا – عضو کمیسیون انرژی گفت: دولت به منظور تأمین بنزین مورد نیاز کشور روزانه 18 میلیون لیتر بنزین مازاد بر تولید را وارد و بایارانه دولتی عرضه می‌کند که این امر مغایر قانون بودجه است و باید در اسرع وقت حل و فصل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مؤید حسینی‌صدر در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: از آنجا که کاهش مصرف سوخت همواره یکی از‌ دغدغه‌های عمده مسئولان و نمایندگان مجلس در حوزه انرژی بوده،نمایندگان به شفاف سازی و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش مصرف بنزین و افزایش سطح تولید در بررسی‌های خود تأکید دارند.
وی با اشاره به این موضوع که میزان مصرف روزانه بنزین در کشور 64 میلیون لیتر و مقدار بنزینی تولیدی کشور 44 میلیون لیتر است، خاطرنشان کرد: مابه‌التفاوت بنزین مصرفی کشور که بالغ بر 20 میلیون لیتر است توسط دولت از کشورهای دیگر تأمین و با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شود که این امر مغایر قانون بودجه 88 است و باید اصلاح شود.
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: هم اکنون فروش 18 میلیون لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای و دولتی در برابر عرضه دو میلیون لیتر بنزین با قیمت آزاد به متقاضیان غیر اصولی است و در صورت تداوم این معظل، دولت در شش ماهه دوم با مشکل جدی‌تری مواجه خواهد بود.
وی با اشاره به حکم قانون بودجه که عنوان می‌کند دولت در سال جاری باید بنزین سهمیه‌بندی را از محل تولید داخل تامین کرده و مازاد مصرف را وارد و با قمیت تمام شده عرضه کند، افزود: نمایندگان و مسئولان اجرایی کشور باید برای برون رفت از این معظل در سال جاری با تبیین راهکارهای اصولی و عملیاتی ضمن کاهش مصرف بنزین، در مسیر اصلاح و تبدیل مکانیزم تولید خودرو‌های پرمصرف به کم مصرف و افزایش بهره‌وری این تولیدات گام بردارند .
وی با اشاره به بررسی راهکارهای برون رفت این مشکل در مجلس تاکید کرد: دولت باید معظلات پیش آمده را نه برای یک سال که برای مدت طولانی‌تری مرتفع و در جهت جایگزینی تکنولوژی برتر با تکنولوژی روز برنامه‌های آتی خود را تبیین، تعریف و اجرا کنند.
وی تأکید کرد:‌ در صورتی که دولت برای رفع این معظل برنامه‌ مدونی ارائه نکند به اجبار، در نیمه دوم سال سهمیه‌های 30 تا 40 لیتری برای مصرف کنندگان را باید در دستور کار خود قرار دهد، در این راستا از سوی نمایندگان مجلس راهکارهای مختلفی ارائه شده که باید بررسی‌ها و تحلیل‌های لازم به منظور رفع معایب طرح در مجلس مورد بازبینی قرار گیرد.
حسینی‌صدر ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر شش میلیون دستگاه موتور سیکلت و هفت میلیون دستگاه خودرو شخصی در کشور تردد و روزانه 27 میلیون بنزین مصرف می‌کنند، افزود:‌ علاوه بر موتور سیکلت و خودرو‌های شخصی، خودروهای عمومی نیز بیش از 35 میلیون لیتر مصرف روزانه دارند که 17 میلیون لیتر از بنزین مورد نیاز این خودروها از طریق سهیمه تخصیصی و الباقی از منابع وارداتی تأمین می‌شود.
وی تاکید کرد:‌ دولت اگر بتواند راهکاری تعریف کند که بواسطه آن بتوان خودرو‌هایی با مصرف کم را وارد بازار و خودروهای موجود را با آن معاوضه کرد، می‌توان مصرف 12 لیتری روزانه را به میزان شش لیتر کاهش داد که با این حجم کاهش مصرف روزانه رقمی در حدود چهار میلیارد و 500 میلیون تومان صرفه‌جویی در بخش بنزین را شاهد خواهیم بود.
عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: با صرف‌جویی در ارائه یارانه و تخصیص 5/1 میلیون تومان به هر خودرو عمومی، صاحبان این خودرو‌ها را قادر خواهیم ساخت خودرو خود را معاوضه و روزانه با چهار میلیارد و 500 میلیون تومان پس‌انداز دولت قادر خواهد بود روزانه 3000 خودرو کم مصرف خریداری و در اختیار متقاضیان وسائط نقلیه عمومی دهد و با معاوضه خودروهای آنها این خودروها را به بخش خصوصی با تعرفه مصرفی خصوصی واگذار کند ضمن آنکه بدین واسطه نیازی به اوراق کردن این اتومبیل‌ها نیز نیست.
وی ادامه داد:‌ با تعویض این خودورها، تسهیلات یارانه‌ای که در یک ماه برای خودروها پرداخت می‌شد صرفه‌جویی و این اعتبارات سازماندهی شده و در حمایت از عرصه نقلیه‌ای کشور برای چندین سال مورد استفاده قرار می‌گیرد که بهره‌وری بالایی را برای مردم و دولت در پی خواهد داشت.
حسینی‌صدر در خاتمه افزود: من معتقدم با تبیین راهکار تعویض خودروهای عمومی با خودروهای کم مصرف و انتقال آنها به بخش خصوصی و نیز تخصیص تسهیلات یارانه‌ای برای تعویض خودرو می‌توان این تسهیلات را هدفمند‌تر و اصولی‌تر در جهت کاهش مصرف بنزین و تطبیق آن با بنزین تولید داخل مورد استفاده و بهره‌وری قرار داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =