نفت روی سراشیبی

ایبنا – قیمت نفت پس از دو هفته افزایش مجددا وارد فاز نزولی شده و همچون ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی، قیمت‌های نزدیک به 65 دلار را تجربه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک براساس آمار بلومبرگ، قیمت نفت در بازار جهانی صبح امروز به 65 دلار و 63 سنت رسیده است که نسبت به روزهای قبل حدود یک دلار و 65 سنت کاهش نشان می‌دهد. برخی از کارشناسان علت این کاهش قیمت را بحران اقتصادی جهان و امریکا و همچنین تاثیر ورشکست شدن برخی از شرکت‌های بزرگ امریکایی و ارائه گزارش‌های ناامید کننده از وضعیت اقتصادی آمریکا می‌دانند.
بنا به اظهارنظر کارشناسان و آمارهای موجود، هم اکنون قیمت نفت طی 3 روز بیش از 8 دلار کاهش داشته است.
در پایان معاملات هفته گذشته قیمت نفت به 66 دلار رسید و در صورت ادامه این روند قیمت نفت تا پایان هفته جاری به کمتر از 60 دلار خواهد رسید.
قیمت جهانی نفت روز جمعه به روند نزولی خود ادامه داد و در پایان هفته معاملات به زیر 66 دلار در هر بشکه رسید.
هر بشکه نفت سبک امریکا در پایان معاملات به 65.63 دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن 1.1 دلار کاهش داشته است.
به نظر می‌سد افزایش بیکاری در آمریکا و کاهش تقاضای انرژی در این کشور، نیز در کاهش 2 دلاری قیمت نفت موثر بوده است.
بنا به گزارش وزارت کار آمریکا، نرخ بیکاری آمریکا طی ماه ژوئن به بیش از 6/9 درصد رسید که این رقم طی 26 سال اخیر بی‌سابقه است.
در پی انتشار گزارش وزارت کار امریکا مبنی بر رشد 467 هزار نفری بیکاران این کشور طی ماه ژوئن، قیمت جهانی نفت بیش از 2 دلار کاهش یافت.
افزایش ارزش دلار در برابر یورو نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت نفت داشته است، به طوری که یکی از کارشناسان امور انرژی معتقد است که سرمایه‌گذاران به شدت نگران افزایش بیکاری و افت تقاضای انرژی در آمریکا هستند.
افزایش ارزش دلار در برابر یورو نیز نقش مهمی در کاهش قیمت نفت داشته است. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 63 سنت کاهش به 10/66دلار رسید.
قیمت نفت روز گذشته با 58/2 دلار کاهش به کمتر از 73/66 دلار رسید. قیمت نفت طی هفته جاری 9/3 درصد کاهش یافت.شاخص اس اند پی 500 نیز با 9/2 درصد کاهش به 42/896 واحد رسید. افزایش ارزش دلار همچنین موجب شد تا کالاهایی مثل نفت و طلا جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی داشته باشد.
نکته قابل توجه دراین میان آن است که شیخ احمد الصباح، وزیر نفت کویت از افزایش قیمت نفت انتقاد کرده و رسیدن قیمت نفت به بالای 100 دلار را عامل ضربه به رشد اقتصادی جهان می‌داند و معتقد است: بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است و اگر این روند ادامه یابد، اوپک در نشست 9 سپتامبر سقف تولید خود را افزایش نخواهد داد.
وی تصریح کرد: امیدوارم قیمت نفت طی سه ماه سوم و چهارم امسال به بالای 100 دلار نرسد؛ چرا که در صورت وقوع این مساله بار دیگر با رکود اقتصاد جهانی روبرو خواهیم شد.
وزیر نفت کویت تلویحا از قیمت‌های پایین نفت اظهار رضایت کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  +    =  39