تداخل نظارت واجرا در بانک مرکزی از چالش های مهم توسعه بانکداری الکترونیک

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:

ایبنا – یک کارشناس بانکی با اشاره به بی توجهی بانک مرکزی درخصوص اطلاع رسانی در حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است، تداخل نظارت واجرا در بانک مرکزی باعث شده تا مشتری مداری از حوزه بانکداری الکترونیک خارج شود.

فرهاد محمودی ،کارشناس بانکی ، در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گفت:بانک مرکزی به عنوان متولی بخش توسعه بانکداری در کشور به گونه ای فعالیت می کند که در ابعاد مختلف از موفقیت برخوردار نیست.

وی افزود:اگر بخواهیم فعالیت های بانک مرکزی را در حوزه بانکداری الکترونیک تقسیم کنیم این فعالیت ها به سه حوزه تقسیم می شود :اطلاع رسانی، تدوین ایین نامه ها وآمادگی بستر حقوقی ونظارت بر اجرای این ایین نامه ها.

وی با بیان اینکه  درعمل می بینیم بانک مرکزی نتوانسته به وظایف محوله خود به خوبی عمل کند گفت:به طور مثال در اطلاع رسانی می بینیم که آمار ساتنا با تاخیر روی خروجی بانک مرکزی می رود یا در خصوص بحث جریمه ها دیده می شود از اردیبهشت ماه تغییر نکرده است یا در مورد آمار کارت ها وتحلیل میزان توسعه بانکداری الکترونیک وقتی وارد سامانه می شویم با تاخیر وارد می شود ودر حال حاضر نیز اختلال وجود دارد به طوریکه وقتی وارد سامانه پرداخت سایت می شویم اطلاعات سال 86 می آید در حالیکه چندی پیش برخی اطلاعات مربوط به پایان سال 87 هم بوده است.

محمودی اظهار داشت:در خصوص ایین نامه ها وبسترسازی حقوقی برای توسعه بانکداری الکترونیک که اولویت اول است بعضا دیده می شود بانک مرکزی در خیلی جاها ایین نامه  لازم را تدوین نکرده است مثل کیف پول الکترونیک ، اتاق پایاپای و.. که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بانکداری الکترونیک در ایران نبود نظام حقوقی مشخص است ،عنوان کرد: متولی تدوین این نظام حقوقی بانک مرکزی است زیرا ناظر ارشد پولی کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد : کارگروه های تشکیل شده نیز به دلیل نهادهایی مثل بانک مرکزی ومخابرات نتوانسته اند از کارایی لازم برخوردار باشند.

وی در خصوص ایجاد شبکه شتاب خصوصی وتعلل بانک مرکزی در این خصوص گفت:بانک مرکزی اجرای این مسایل را باید به بخش خصوصی واگذار کند وخودش به وظیفه اصلی که همان نظارت است بپردازد.

محمودی اظهار داشت:در بحث شبکه شتاب خصوصی درست است که سوییچ اصلی را بانک مرکزی به عنوان ناظر در دست دارد اما تحقق این امر مستلزم آن است که سوییچ های دوم وسومی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا زمینه رقابت ایجاد شود در حال که تداخل نظارت واجرا در بانک مرکزی مانع این امر شده  وعدم ایجاد رقابت سبب خروج مشتری مداری از حوزه بانکداری الکترونیک شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  3