اقدام مجلس برای حل ۳ مشکل عمده صنعت پتروشیمی

ایبنا – رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: صنعت پتروشیمی با سه مشکل عمده یعنی عدم تطابق قیمت خوراک گاز پتروشیمی دولتی و خصوصی، مشکلات بخش خصوصی برای ورود به این بخش به دلیل عدم همکاری بانکها و ورود برخی از شرکت های پتروشیمی در بورس و عدم ورود دیگر دست به گریبان است که درصددیم برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حمید رضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و گو با خبر نگار اقتصادی خبر گزاری فارس در خصوص عملکرد پتروشیمی در چهار سال گذشته اظهار داشت: پتروشیمی یکی از بخش های پایین دستی صنعت نفت است که وضعیت آن نسبت به دیگر بخش های پایین دستی این صنعت بهتر بوده است.
وی گفت: طی چند سال اخیر شاهد حرکت های خوبی در این بخش بودیم و پتروشیمی رتبه اول را از نظر توسعه کسب می کند، اما پالایش و پخش از همه بخش های پایین دستی ضعیف تر عمل کرده است.
کاتوزیان با اشاره به عملکرد این بخش در دولت احمدی نژاد در مقایسه با دولت خاتمی گفت: در دوران اصلاحات در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری خوبی شد و این روند در زمان آقای احمدی نژاد شدت گرفت.
وی با اشاره به ضعفهای موجود در این بخش خاطر نشان کرد: در بخش پتروشیمی سه ضعف کلی به چشم می خورد که در مجلس شورای اسلامی قصد داریم آنها را بر طرف کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قیمت گاز طبیعی که به صورت خوراک به پتروشیمی ها داده می شود، یکسان نیست به گونه ای که قیمت خوراک پتروشیمی های دولتی یک چهارم پتروشیمی های خصوصی است و ما در مجلس سعی داریم که قیمت خوراک این دو یکسان شود تا پتروشیمی خصوصی نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به فروش محصولات پتروشیمی در بورس گفت: فروش این محصولات باعث می شود تولید رونق یابد و بین پتروشیمی های دولتی و خصوصی یک رقابت سالم ایجاد شود.
کاتوزیان گفت: در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مصوب شد که قیمت خوراک گاز پتروشیمی با کشور های حوزه خلیج فارس یکسان شود در عین حال قیمت برای تولید کنندگان داخلی 10 درصد با این کشور ها تفاوت دارد که آن هم به خاطر تشویق این بخش برای سرمایه گذاری بیشتر است.
کاتوزیان در ادامه افزود: ورود و فعلیت بخش خصوصی در این بخش هنوز با مشکلاتی مواجه است که باید مرتفع شود و باید گفت که هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله داریم که آن هم به دلیل عدم همکاری بانک ها با سرمایه گذاران برای ورود به این بخش است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  5  =