رتبه نخست دنیا در ضایعات میوه به ایران اختصاص دارد

ایبنا – یک کارشناس کشاورزی گفت: ضایعات میوه در کشور 15.2 تا 32 درصد برآورد می‌شود که بر این اساس رتبه نخست ضایعات میوه در دنیا را به ایران اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی جوادزاده در گفت و گو با فارس، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در کشور ضایعات فراوان آن است که باعث افزایش قیمت می‌شود.
وی افزود: طبق نظر کارشناسان ضایعات میوه در کشور بین 15.2 تا 32 درصد برآورد شده است که متاسفانه رتبه نخست ضایعات میوه در دنیا را به ایران اختصاص یافته است.
این کارشناس کشاورزی افزود: کشور بلژیک با یک دهم درصد ضایعات میوه رتبه نخست در مصرف بهینه میوه در دنیا را دارد و ایران متاسفانه رتبه نخست در ضایعات میوه را به خود اختصاص داده است.
جوادزاده افزود: دلیل افزایش ضایعات میوه به 3 مرحله قبل از تولید، برداشت محصول و بعد از برداشت و در مرحله توزیع و حمل و نقل برمی‌گردد که سیستم‌های تولید، نگهداری و حمل و نقل میوه در کشور استاندارد نیست.
وی در مورد یکی از علل گران بودن میوه افزود: متاسفانه زمین‌های کشاورزی و باغ‌های کشاورزان کوچک بوده و تعداد بهره‌برداران در کشور بیش از اندازه و از علوم کشاورزی بی‌بهره هستند، لذا هزینه تولید افزایش می یابد.
جوادزاده افزود: با وجود دانشگاه‌های معتبر مانند تهران، تبریز، مشهد، زنجان و پرورش نیروی متخصص متاسفانه از این فارغ‌التحصیلان به خوبی در عرصه کشاورزی استفاده نمی‌شود.
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه در آمریکا 3 درصد جمعیت در بخش کشاورزی فعال هستند،افزود: با این وجود توان تولید غذا برای 3 قاره جهان را دارند، گفت: این رقم در ایران 27 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود اما متاسفانه قادر نیستند، غذای 70 میلیون ایرانی را به طور کامل تامین کنند، زیرا بهره‌وری پایین بوده و ضایعات محصولات کشاورزی بیش از اندازه است.
وی افزود کشاورزی دنیا با گذران سه مرحله اکنون در مرحله چهارم قرار دارد اما کشاورزی ایران هنوز در مرحله اول و سنتی مانده است.
جوادزاده گفت: کشاورزی شامل 4 مرحله سنتی، صنعتی، ارگانیگ و کشاورزی دقیق است که کشاورزی ایران هنوز در مرحله نخست قرار دارد.
این کارشناس کشاورزی افزود: با استفاده از ابزار دقیق و تکنولوژی می‌توان ضایعات را تا حد ممکن کاهش داد و در مرحله داشت و نگهداری محصول در مزرعه نیز می‌توان از ضایعات این مرحله جلوگیری کرد.
وی افزود ضایعات در مرحله توزیع و مصرف خانگی میوه بیشتر از استاندارد است و بر اساس آمار 15 درصد میوه و سبزیجات خریداری شده توسط خانوار در منزل دور ریخته می‌شود ، البته علاوه بر اینکه برخی از مردم شیوه نگهداری میوه را به درستی نمی‌دانند، از طرف دیگر میوه به صورت استاندارد و یکنواخت عرضه نمی‌شود، بنابراین میوه‌های فاسد باعث دور ریختن محصول در منزل می‌شود.
وی افزود: ضایعات 15 تا 32 درصدی هم منابع ملی را هدر می‌دهد و هم باعث آلودگی زیست محیطی می‌شود و همچنین دسترنج کشاورزان را از بین می‌برد.
این کارشناس کشاورزی در مورد فاصله قیمت بین تولید تا مصرف گفت: متاسفانه در برخی موارد فاصله قیمت تولیدکننده تا مصرف‌کننده به 4 برابر می‌رسد، البته با تغییر زمان و مکان عرضه میوه خود به خود یک ارزش افزوده پیدا می کند که در همه دنیا این صادق است و حداکثر زمان ارزش افزوده در این رابطه 4 برابر است.
جوادزاده گفت: به عنوان مثال سیب ارومیه در منطقه کیلویی 500 تومان فروخته می‌شود و بازرگان با خرید ، بسته‌بندی و نگهداری در سردخانه شب عید آن را به 1000 تومان می‌فروشد که این منطقی است، اما اگر فاصله قیمت میوه از میدان مرکزی در جنوب تهران تا شمال تهران در مغازه 4 برابر شود، منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی افزود: برخی میوه‌فروشان در مورد افزایش بی‌رویه قیمت میوه هزینه‌های اجاره کلان مغازه را مطرح می‌کنند به گونه‌ای که یک مغازه 12 متری در شمال شهر ماهی 3 میلیون تومان اجاره می‌پردازد، البته سازمان میادین چنین هزینه‌هایی را برای غرفه‌داران ندارد و در میادین شهرداری قیمت میوه و تره‌بار ارزانتر است.
جوادزاده افزود: یک مسئله اساسی این است که تمامی محصولات و کالاها در دنیا تابع عرضه و تقاضا است، هر وقت عرضه بیش از نیاز باشد قیمت افت می‌کند و زمانی که تقاضا بیش از عرضه باشد، مانند ایام ماه مبارک و جشن‌ها و اعیاد قیمت میوه افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت: هم اکنون با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و همچنین پایان یافتن محصولات بهاره و تابستانه تا رسیدن محصولات پاییزه و زمستانه قیمت میوه افزایش پیدا می‌کند، اما امیدواریم با افزایش عرضه و نظارت بر قیمت در سطح شهر کاهش پیدا کند.
این کارشناس کشاورزی افزود: روند جهانی شدن ناگزیر به نظر می‌رسد و باید یاد بگیریم چگونه تجارت شناور در کشور داشته باشیم، یعنی زمانی که محصول اضافه تولید شده به صادرات مبادرت شود و در زمان کاهش محصول از طریق واردات تامین شوند.
جوادزاده همچنین بر لزوم اصلاح روش بسته‌بندی و توجه به سلیقه مصرف کننده تاکید کرد و گفت: برای صادرات نمی‌توان به صورت فله‌ای صادر کرد بلکه نیاز به بسته‌بندی و برندسازی به صورت علمی دارد.
وی افزود: برای رعایت الگوی مصرف که توسط مقام معظم رهبری امسال نامگذاری شد، معتقدم قبل از اصلاح الگوی مصرف باید الگوی تولید محصولات در کشور اصلاح شود و با تولید استاندارد و بهینه علاوه بر کاهش ضایعات در الگوی مصرف نیز اصلاحاتی انجام شود.
جوادزاده تاکید کرد: البته رعایت اصلاح الگوی مصرف به معنای کاهش مصرف نیست، بلکه در برخی موارد به توصیه کارشناسان بهداشتی سرانه برخی از میوه‌ها و سبزی و همچنین محصولات دریایی برای سلامت مردم باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: برای واردات و صادرات میوه و سبزی نیز با توجه به نیاز به قرنطینه و مقررات حفظ نباتات واردات و صادرات به سرعت انجام نمی‌شود و نیاز به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق دارد.
جوادزاده افزود: مردم باید تشویق به مصرف معقول میوه و سبزی و آبزیان شوند و به جای مصرف گوشت قرمز و قند و روغن از میوه و سبزیجات و ماهی به اندازه کافی استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به لزوم بسته‌بندی استاندارد میوه گفت: با این روش هم آلودگی محیط زیست کم شده و هم از ضایعات میوه و هدررفت منابع و انرژی جلوگیری می‌شود.
جوادزاده گفت: بسته‌بندی میوه در نایلن‌ها با منشا مواد نفتی باعث ضایعات میوه می‌شود ، در حالی که باید نایلون‌هایی با منشا گیاهی تهیه شود و به وسیله آن میوه و سبزیجات بسته‌بندی و حمل شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  32