بیش از ۱۶ هزار نفر قربانی آلودگی هوای تهران!

ایبنا – وضعیت هوای تهران نگران‌ کننده است و متأسفانه در این سالها به سلامت مردم کم‌تر اهمیت داده ‌شده بنابراین برای تأمین سلامت شهروندان نیاز به اراده‌ای قوی و همکاری مجدانه دولت داریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر سید علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا»، با انتقاد از افزایش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: سال‌هاست وقتی آلودگی هوا به اوج می‌رسد مسئولین می‌گویند باید کاری کرد اما بعد از گذر از وضعیت بحرانی همه چیز فراموش می‌شود؛ به نظر می‌رسد باید دولت و وزارت بهداشت طرح و برنامه‌ای محکم و دقیق برای رفع آلودگی هوا تدوین و اجرا کند.

وی در ادامه افزود: در دوره‌های مختلف وزارت بهداشت از ابتدا تا کنون، شاهد هیچ‌ تغییر چشمگیری در کاهش آلودگی، کاهش تلفات و یا بالا بردن سطح سلامت شهروندان نبودیم.

 
مرندی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سطح شهر تهران گفت:هیچ آماری که بتوان برای کارهای علمی و تخصصی استفاده کرد از سوی وزارت بهداشت ارائه نشده  و ما این را سهل انگاری وزارت بهداشت عنوان می‌کنیم. اینکه چرا تاکنون وزارت بهداشت برای جمع‌آوری و اعلام  آمارهای قربانبان الودگی هوا اقدامی نکرده برای ما هم سوال است و البته پاسخی نیز دریافت نکرده ایم.

در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «فردا»، با اشاره به ارتباط معنی دار آلودگی هوا با میزان مرگ و میر در ماههای اوج این فرایند گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره در فصل پاییز با افزایش مرگ و میر ناشی از ایست قلبی و فوتهای ناگهانی روبرو هستیم و ما این را از کم‌کاری وزارتخانه بهداشت و درمان می‌دانیم.

این نماینده مجلس در خصوص فعالیت‌هایی که باید برای رفع آلودگی هوا انجام شود، متذکر شد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش سوختهای فسیلی که بیشترین آلودگی هوا را در پی دارد، همچنین بحث عدم هماهنگی و اختلاف شهرداری و وزارت کشور در توسعه مترو تهران می‌توان ذکر کرد که نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد.

انوشیروان محسنی بند پی همچنین طبق آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را این طور عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی مراکز علمی در سال 1387 میزان فوت 1400نفردر ماه و 16000 نفر در سال بوده است. همچنین سال گذشته با 4 هزار مرگ زود هنگام مواجه بودیم. البته باید در این خصوص متذکر شوم که ارائه این آمارها از جانب ما با انتقاد گسترده وزارت بهداشت روبرو شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان سختی کار در درآوردن آمار مرگ و میر آلودگی هوا تصریح کرد: تحقیقات در استخراج آمار تلفات آلودگی هوا کار دشواری است زیرا آلودگی‌ هوا همیشه نقش جانبی در فوتها و بروز بیماریها دارد. به همین دلیل وزارت بهداشت این مطلب را دلیلی برای عدم ارائه آمار مرگ و میرها در این خصوص عنوان کرده است. اما باز هم این مطلب توجیهی برای کم‌کاری وزارت بهداشت و مسئولین ذی‌ربط در این باره نمی تواند باشد.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  +    =  12