بازرسان آژانس از «فردو» بازدید کردند

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه‌ـ‌دیروزـ برای نخستین بار از دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، چهار تن از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که شنبه‌شب وارد ایران شده بودند، برای نخستین بار تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم «فردو» در نزدیکی شهر قم را بازرسی کردند.

قرار است بازرسان آژانس تا سه‌شنبه‌ـ‌فرداـ در ایران بمانند.

بازرسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد طی اقامتی سه روزه در ایران، اطلاعات ارائه شده توسط دولت این کشور را با تاسیسات موجود مطابقت خواهند داد.

بنا بر این گزارش، این نخستین‌ بار است که بازرسان آژانس اجازه دسترسی به پایگاه غنی‌سازی اورانیوم را پیدا می‌کنند.

ایران اواخر ماه سپتامبر وجود تاسیسات غنی‌سازی «فردو » را به آژانس اعلام کرد.

مقام‌های ایران پیش از این اعلام کرده بودند که نسل جدید سانتریفیوژها که قابلیت و سرعت بیشتری دارند، در تاسیسات غنی‌سازی قم نصب خواهد شد.

بازرسی از این تاسیسات در حالی انجام می‌شود که مقام‌های تهران اعلام کرده‌اند که طی چند روز آینده به پیشنهاد مدیر کل آژانس پاسخ می‌دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به «محمد البرادعی» اطلاع داده است که در حال بررسی این پیشنهاد است، ولی به زمان بیشتری نیاز دارد به همین دلیل اواسط هفته آینده پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که البرادعی امیدوار است پاسخ ایران مثبت باشد تا تائید این توافق‌نامه نشان از دوران تازه‌ای از همکاری باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  40