بیمه جامع خبرنگاران تدوین شود

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه وطن‌امروز گفت: با تدوین طرح جامعی برای خدمات بیمه‌ای جدید به روزنامه‌نگاران می‌توان تا حدودی معضل نبود امنیت شغلی در این حرفه را مرتفع کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رضا شکیبایی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های صنفی با تدوین و عملیاتی کردن بیمه جامع خبرنگاران، مشکل نبود امنیت شغلی این حرفه را برطرف کنند.

وی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل‌های صنفی باید تدوین بیمه جامع برای خبرنگاران و اهالی رسانه باشد؛ بیمه‌ای که حوزه درمان و سلامت، بیکاری، عمر و دیگر حوزه‌های بیمه‌ای را متفاوت با قبل تحت پوشش قرار دهد.

سردبیر روزنامه وطن امروز اضافه کرد: برخی شرکت‌های صنعتی و … با بستن قراردادهایی با شرکت‌های بیمه‌گر به پرسنل خود یکسری خدمات ویژه ارائه می‌دهند و البته کارمندان اختیار دارند که تنها از بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند یا از بیمه‌های مکمل و نیز سایر بیمه‌های جایگزین تأمین اجتماعی که قاعدتاً بیمه‌گذار و بیمه شده باید حق بیمه بیشتری را بپردازند.

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه وطن‌امروز افزود: در حوزه رسانه چون عمدتاً فعالیت‌ها خصوصی است و سازمان یا ارگان خاصی متولی نیست و بسیاری از مدیران رسانه‌ها نیز به عنوان شغل دوم در این حوزه فعالیت می‌کنند این کمبودها وجود دارد.

وی اضافه کرد: این کمبودها متوجه صاحبان رسانه‌ها، تشکل‌های صنفی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ صاحبان رسانه‌ها در گذشته هیچ عزمی برای حل این مشکل نکرد‌ه‌اند تا در حوزه‌های تأمینی تدوین بیمه صورت گیرد و تبدیل به یک مطالبه شود؛ از طرف دیگر غالباً صاحبان رسانه‌ها شغل اول آن‌ها رسانه‌ای نیست و بیمه و مسائل تأمینی آن‌ها از شغل اول است و در این باره هیچ اقدامی برای پرسنل تحت پوشش خود انجام نمی‌دهند. دولت در این زمینه تا حدی اقداماتی کرده است ولی در حد ایده‌ال نبوده؛ علت نیز این است که هیچ‌وقت مدیران رسانه‌ها وکیل مدافع خوبی برای روزنامه‌نگاران نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی اگر موضوع بیمه جامع خبرنگاران از سوی مدیران رسانه‌ها به مطالبه تبدیل نشود باید یکسری خدمات ویژه به آن‌ها ارائه دهد و این امر یکی از اولویت‌های مهم برای او در حوزه رسانه باشد؛ به این ترتیب دغدغه‌های خبرنگاران کاهش می‌یابد و دیگر نگران امنیت شغلی و بیمه نخواهند بود و آسایش روانی و فکری خواهند داشت.

شکیبایی ادامه داد: این خواست عمومی بسیاری از خبرنگاران است که شاید مطالبه نکرده باشند.

این روزنامه‌نگار تأکید کرد: این مسئله باید اولویت‌ اهالی رسانه باشد تا در این حوزه پیگیر خدمات بیمه‌ای ویژه برای خبرنگاران باشند.

وی ادامه داد: وقتی خبرنگاران نگران آینده شغلی خود نباشند و خدمات بیمه‌ای به نحو مناسب در اختیار آن‌ها قرار داده شود به طور مستقیم در استقلال حرفه‌ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد و عاملی مهم در ارتقای کیفی کار آنان خواهد بود.

شکیبایی ادامه داد: همیشه در رسانه‌ها از معضل امنیت شغلی خبرنگاران گفته می‌شود ولی متأسفانه راهکاری برای آن ارائه نمی‌شود و در حالی که اصحاب رسانه در هر زمینه‌ای اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره راهکار ارائه‌ می‌کنند برای خودشان راهکاری ارائه نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: باید وضعیتی ایجاد شود که اگر به هر دلیلی مدیر رسانه‌ای تصمیم به تعطیلی رسانه خود گرفت، خبرنگار نگران بیکار‌ی نباشد.

این روزنامه‌نگار افزود: کارشناسان بیمه می‌توانند طرحی تدوین کنند که با در نظر گرفتن آمار و احتمال (که اساس بیمه است) در حوزه جامعه رسانه‌ای کشور و با لحاظ محدودیت‌های مالی خبرنگاران، در ضمن شرکت بیمه‌گر هم دچار زیان نشود، اما خدمات به نسبت قبل افزایش یابد.

شکیبایی گفت: اگر وزارت ارشاد و تشکل‌های صنفی از نهادهای بیمه‌ای دولتی یا خصوصی مسئله بیمه جامع خبرنگاران را پیگیری کرده و فرایندهایی برای آن پیش‌بینی کند به ارتقای حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در کشور کمک خواهد کرد که‌ امیدواریم این موضوع به صورت جدی از سوی این نهادها پیگیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  64