لوله‌گذاری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی پیشرفت ندارد

یک مقام مسئول در شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه لوله گذاری دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی هیچگونه پیشرفتی ندارد، گفت: تاکنون شرکت ملی نفت لوله‌های جایگزین این 2 فاز را تامین نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

محمد هادی عاصمی در گفتگو با مهر درباره پیشرفت بخش فراساحل طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با بیان اینکه پس از اختصاص لوله های دریایی این دو فاز خط لوله سیری ـ عسلویه تاکنون لوله های جایگزین تامین نشده است، گفت: از این رو در بخش ساخت و نصب خطوط لوله زیر دریایی هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

وی در مورد ساخت و نصب جکت و سکوهای دریایی توضیح داد: هم اکنون جکتهای فاز 17و18 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شده و آماده انجام عملیات حفاری است.

این مقـام مسئـول با بیان اینکه با تکمیل نصب جکتهای دریایی در خلیج فارس عملیات حفـاری چاههای گازی آغـاز می شود، تصریح کرد: همچنین در حال حاضر ساخت عرشه های دریایی نیز در سایت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در خرمشهر آغاز شده و پیش بینی می کنیم در مدت 2 سال به پایان برسد.

تخصیص منابع مالی راضی کننده نیست

به گزارش مهر، عاصمی با اشاره به پیشرفت 90 درصدی مهندسی بخشهای دریایی، سفارش خرید اقلام و کالاهای تحویل بلند مدت درباره تامین منابع مالی این 2 فاز پارس جنوبی در بخش دریایی اظهار داشت: مبلغ اولیه بخش فراساحل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی حدود 430 میلیون دلار بوده که با افزایش قیمتهای جهانی نفت خام، قیمت برخی کالاهای مورد نیاز نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

وی با اشاره به اینکه مستندات افزایش سقف قرارداد بخش دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به کارفرما ارائه شده است، تصریح کرد: رقم فعلی قرارداد باید با توجه به افزایش نرخهای جهانی افزایش یابد.

مجری بخش فراساحل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره به اینکه تاکنون مبالغی مطابق با پیشرفت عملیات اجرایی از سوی کارفرما (شرکت نفت و گاز پارس) به پروژه تزریق مالی شده است، اظهار داشت: اما تخصیص این منابع راضی کننده نبوده زیرا با توجه به افزایش نرخ برخی از کالا و تجهیزات در بازارهای جهانی، حجم تخصیص منابع مالی بسیار کمتر از پیشرفت عملیات اجرایی بوده است.

وضعیت بلاتکلیف فازهای پارس جنوبی و افزایش تاخیرها

به گزارش مهر، هم اکنون عملیات ساخت و اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی با تاخیر همراه است که کمبود منابع مالی، مشکلاتی را برای پیمانکاران این پروژه‌ها ایجاد کرده است.

سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در چند ماه اخیر برای چندمین بار تاخیرهای ایجاد شده در اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را عدم تامین به موقع منابع مالی از سوی شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده و گفته است: اگر منابع مالی بر اساس پیشرفت اجرای کار تامین می شد پیشرفت اجرای این طرح به مراتب بیش از وضع موجود بود.

در همین حال، صفر خلیل ارجمندی معاون گسترش پروژههای سازمان ایدرو تکمیل به موقع فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا سه سال آینده را در گروی تامین به موقع منابع مالی از سوی شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده است.

در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی نیز پس از گذشت بیش از 6 ماه از امضای قرارداد با شرکت اویک به دلیل عدم تامین پیش پرداخت این دو فاز ( حدود 150 تا 200 میلیون یورو) هنوز عملیات اجرایی این طرح  از سوی پیمانکار آغاز نشده است.

در فازهای 27 و 28 پارس جنوبی هم با وجود آنکه سیف الله جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت از واگذاری قرارداد این 2 فاز به پتروپارس خبر داده است که علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اظهار کرده است: به محض تامین منابع مالی مطمئن قرارداد این دو فاز پارس جنوبی را با پتروپارس امضا می کنیم.

همچنین در حال حاضر وضعیت توسعه فازهای 11، 13، 14 و 19 پارس جنوبی کماکان بلاتکلیف بوده و مذاکره با طرفهای خارجی در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی همچنان ادامه دارد.

در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نیز با گذشت بیش از 9 ماه از افتتاح هنوز امکان تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز و 80 هزار بشکه مایعات گازی از چاههای دریایی فراهم نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  4  =