متکی: خودمان سوخت رآکتور را تولید می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران خود سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تولید خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک منوچهر متکی ، وزیر خارجه ایران روز گذشته در یک نشست خبری در بیروت گفت که ایران برنامه هسته‌ای خود را طبق روال معمول دنبال می‌کند و خودش سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را تولید خواهد کرد.

متکی اظهار داشت: فعالیت هسته‌ای طبق روال معمول ادامه خواهد یافت. در رابطه با سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران … ایران خود این سوخت را تولید خواهد کرد.

وی همچنین درباره سه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند، گفت: پرونده آنها در قوه قضائیه در جریان است و بازپرسی‌ها در مورد یکی از آنها تقریبا تمام شده و احتمالا ممکن است به زودی حکم دادگاه در مورد او صادر شود.

متکی در رابطه با سوءتفاهم پیش آمده با عراق در نقطه مرزی با این کشور گفت: سوء تفاهماتی که ایجاد شده بود حل شد و در تماس تلفنی که من و آقای هوشیار زیباری با هم داشتیم توافق کردیم که کمیته فنی مرزی دو کشور به زودی تشکیل شود و در چارچوب مقررات و توافقنامه دو کشور موضوع حل و فصل خواهد شد.

وزیر خارجه ایران که روز گذشته با مقامات لبنان دیدار کرده بود، گفت: امروز با جناب آقای رئیس جمهور و نخست‌وزیر و همچنین رئیس مجلس دیدار داشتم و در این دیدارها ضمن تبریک اقدامی که منجر به تشکیل دولت لبنان شد برداشتن گام پایانی و حلقه تکمیلی روند مصالحه ملی در لبنان را به عنوان زمینه و فرصتی برای ورود لبنان به دور جدیدی از پیشرفت و نقش‌آفرینی لبنان ارزیابی کردیم.

وی افزود: دو نکته اساسی در حل مسئله لبنان وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است، نکته اول اینکه مشکلی در منطقه ایجاد شد و راهکار آن هم یک راهکار منطقه‌ای است و راهکارهایی که از سوی کسانی در خارج از منطقه و بدون شناخت از منطقه ارائه می شد کارگشا نبود. مشورت کشورهای منطقه نهایتا موجب شد که زمینه برای اجلاس دوحه فراهم شود، این می‌تواند یک الگو و یک فرمول برای همه مسائل و مشکلات دیگر منطقه باشد.

متکی تصریح کرد: در یک مقیاس بزرگ و وسیع افغانستان طی 8سال گذشته با حضور نیروهای خارجی مواجه بوده است ولی هیچ گونه راه حلی نتوانسته‌اند برای مشکل افغانستان پیدا کنند. البته این دو مشکل با هم قابل مقایسه نیستند اما در آن منطقه هم باز معتقدیم که یک راهکار منطقه‌ای می تواند حلال بحران افغانستان باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در حل مسئله لبنان این بود که یک بار دیگر لبنان نشان داد که ملت بزرگ و رهبران لبنانی از هوشمندی لازم برای برگزاری گفتمان سازنده و رسیدن به راه حل همه‌جانبه و سازنده برخوردارند.

لبنان در دور جدید هم در روابط دوجانبه‌اش و هم در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند از ظرفیتهای بالای خود استفاده کند.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود اعلام آمادگی کامل ما برای دور جدیدی از روابط و همکاری‌ها بین دو طرف است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: روابط دو ملت ایران و لبنان به گذشته‌های بسیار دور یعنی 70سال قبل برمی‌گردد به آن زمانی که نیروهای بیگانه حتی لبنان را تحت اشغال خود داشتند و در آن زمان اولین قرارداد همکاری‌های بین ایران و لبنان امضا شد.

وی افزود: ایران همواره به لبنان و دولت و ملت و همه جریان‌های لبنانی احترام گذاشته و می‌گذارد، ملت لبنان نشان داد که بی‌نیاز از دخالت هر کسی می‌تواند خود تصمیم بگیرد و این موجب خوشحالی همه دوستان لبنان است. ما امروز در بیروت حاضر شدیم تا به ملت و دولت لبنان این استقلال رای و این تصمیم سازی در جهت منافع خود را تبریک بگوئیم و امروز هم که لبنان دوره جدید ثبات و آرامش خود را طی می‌کند مطمئنا ما فرصت‌های بیشتری برای توسعه همکاری‌هایمان داریم.

متکی در ادامه، دیدار امروز خود با سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان را بسیار مفید و گفت‌وگوها را سازنده ارزیابی کرد و ادامه داد: خیلی راحت پیرامون ظرفیت های جدید صحبت کردیم و از سوی آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهوری ایران از آقای حریری برای سفر به تهران دعوت کردم و ایشان این دعوت را پذیرفتند و در تاریخ مورد توافق طرفین این سفر انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران علاقه‌مند به نزدیکی همه کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و بخشی از مشورت‌های پیرامون مسئله لبنان، مشورت‌های بین ایران و عربستان سعودی بوده که همانگونه که اجلاس چهارجانبه قطر ایران، عمان و سوریه برای کمک به حل موضوع در منطقه تشکیل شد، ما نیز امروز در زمینه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور مشورت کردیم.

متکی اظهار داشت: سفر جناب آقای میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان به ایران نیز باعث شد که ما کمیسیون مشترک اقتصادی را سال گذشته برگزار کنیم و فکر می‌کنیم زمینه برای برگزاری نشست در سال جدید فراهم هست.

وزیر امور خارجه در پایان در رابطه با 4 دیپلمات و کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفت: ربوده شدن این 4دیپلمات به مرز 30سال می رسد و امروز نیز در دیدار با رئیس جمهور لبنان از تشکیل کمیته بررسی این موضوع در دوره جدید تشکر کردم و همچنین در دیدار با آقای حریری نیز تاکید کردم که بررسی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته منجر به روشن شدن زوایای این جنایت شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  68  =  78