کاهش کارمزد شتاب از ۱۰۱۳ به ۲۵۵ ریال

کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان» بانک مرکزی تصویب کرد

کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان» بانک مرکزی کارمزد تراکنش های مختلف شبکه شتاب و نحوه تسهیم آنها بین خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان را جهت پیشنهاد به کمیته اچرایی نظام جامع پرداخت، تصویب وسهم بانک مرکزی بابت هر تراکنش شتاب را 255 ریال تعیین کرد. پیش از این شرکت خدمات انفورماتیک براساس بخشنامه سال 85 این سهم را 1013 تومان دریافت می کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان» بانک مرکزی در دهمین جلسه کاری خود درباره مشکل شماره ۱۶ با عنوان فقدان مکانیسم عاد لانه محاسبه و تسهیم درآمد ( Interchange Fee) خدمات الکترونیکی و مشکل شماره ۱ با عنوان عدم الزام نصب و استفاده از کارتخوان در اماکنی که نیاز به پرداخت دارند، را  مورد بررسی قرار داد و در نهایت کارمزد تراکنش های مختلف شتاب و نحوه تسهیم آنها را به شرح زیرمصوب کرد. این مصوبه برای تصویب نهایی به کمیته اجرایی نظام پرداخت یا شورای پول و اعتبار جهت تصویب نهایی ارجاع داده و احتمالا به زودی تصویب خواهد شد.
سهم بانک مرکزی از هر تراکنش شتاب 1013 ریال بود که این کارگروه ان را 255 ریال تصویب کرد.
کارمزد هر تراکنش خودپرداز
کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان» بهای تمام شده هر تراکنش خودپرداز را یک هزار و 773 ریال، بهای شتاب را 255 ریال و کارمزد هر تراکنش شتاب را دو هزارو 740 ریال اعلام کرده است. بر اساس این هزینه ها طرف دیگر معادله سهم  هر بانک پذیرنده 2482 ریال است که این میزان را ازبانک صادرکننده تراکنش دریافت می کند،همچنین سهم شتاب 255 ریال است و مشتری نیز باید بابت هر تراکنش خودپرداز 200 ریال پرداخت کند
کارمزد کارت خوان
همچنین کارگروه مذکور بهای تمام شده کارت خوان های فروشگاهی و شعب  989 ریال، سهم شتاب 255 ریال و کارمزد هر تراکنش پوز را 1639 ریال اعلام کرد. بر این اساس سهم پذیرنده  1385 ریال، صادر کننده 860 وسهم شتاب همان 255 ریال است. در این بخش  مشتری هیچ وجهی پرداخت نمی کند اما دارنده حساب نزد بانک پذیرنده (برخوردار) مبلغ 2500 ریال پرداخت خواهد کرد.
تلفن همراه
همچنین در بخش تلفن همراه، کارگروه افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان بهای تمام شده هر تراکنش را  141 ریال، بهای شتاب را 255 ریال و کارمزد هر تراکنش از طریق تلفن همراه را 452 ریال اعلام کرد. بر این اساس سهم بانک پذیرنده 1385 ریال، سهم  صادر کننده تراکنش 65 ریال و سهم شتاب 255 ریال است که این ارقام را از مشتری به میزان 20 ریال و برخوردار به میزان 500 ریال دریافت می کنند.
تراکنش اینترنت
کارگروه مذکور همچنین هزینه تمام شده هر تراکنش اینترنتی را 185 ریال، سهم شتاب را 255 ریال، و کارمزد را 514 ریال محاسبه و اعلام کرده است. بر اساس این ارقام سهم بانک پذیرنده 260 ریال، سهم صادر کننده 95 ریال و سهم شتاب 255 ریال است که این مبالغ را از مشتری به میزان 10 ریال و برخوردا به میزان 600 ریال دریافت می کنند.
موارد دیگر
در تشریح کارمزد تراکنش های مختلف موارد زیر مورد اشاره قرار گرفته است:
برخودار، دارنده حساب نزد بانک پذیرنده بوده و مبلغ برداشت شده از کارت مشتری به حساب وی واریز می گردد.
– با توجه به تجربه سایر کشورها مقرر گردید مشتریا ن، بابت کلیه عملیاتی که از طریق دستگاه خودپرداز انجام می دهند ملزم به
پرداخت مبلغ ثابت ۲۰۰ ریال بعنوان کارمزد باشند.
– با توجه به تجربه سایر کشورها و به منظو ر افزایش استفاده از کارتخوان، مقرر گردید فعلا مبلغ کارمزد برای مشتریان بابت کلیه
عملیاتی که از طریق دستگاه کارتخوان انجام می دهند، صفر در نظر گرفته شود.
– با توجه به اینکه نحوه پرداخت از طریق تلفن همراه و اینترنت مشابه با پرداخت از طریق دستگاه کارتخوا ن است،الگو ی
تسهیم کارمزد در این ۳ روش یکسان در نظر گرفته شد.
– مقرر شد در خدمات دولتی، بانک مرکزی بعنوان خزانه دار دولت، مبلغ سهم برخوردار را متقبل شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  10