وجه تمایز بانکداری اسلامی با بانکداری ربوی

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در کنفرانس ملی بحران جهانی اقتصاد، گفت:‌ بانکداری اسلامی در جوامع سکولار و غربی که اعتقادی به مباحث و مسائل اسلامی ندارند در واقع با نگاهی ابزاری برای تحقق سود بیشتر اجرایی می شود و به این معنا نیست که جامعه هارمونیک آن نیز به این اعتقادات رسیده باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری مهر، ‌غلامحسن تقی نتاج
اظهار داشت: اقتصاد هر کشور دارای ویژگی های خاص است که اگر به بررسی اقتصاد برخی از کشورهای پیشتاز در حوزه بحران بپردازیم نباید تصور داشته باشیم که این اتفاقات در همه کشورها رخ دهد.

وجه تمایز بانکداری اسلامی با بانکداری ربوی
نتاج با برشمردن تفاوت ها و وجه تمایز بانکداری اسلامی با بانکداری غیراسلامی ربوی اظهار داشت: بانکداری اسلامی به ماهیت ارتباطات تجاری بیشتر توجه دارد تا به شکل آن و در عمل به گونه ای رفتار می شود که طرفین در مراودات بانکی در سود و زیان آن دخیل هستند، این طور نیست که دو طرف با یک درصد مشخص سود ببرند و در صورت زیان به طرفی محدود شود که پیشنهاد انجام مبادله را داده است.
وی افزود: بانکداری اسلامی یک موسسه پولی و مالی است که سعی دارد با نگاه و رویکرد اسلامی به فعالیت اقتصادی بپردازد؛ بنابراین عدالت و اخلاق اسلامی، عقد قراردادها براساس حقوق اسلامی و تعیین عادلانه نرخ ها مورد توجه قرار می گیرد.
همچنین بحث اخلاق و رفتار کارمندان با مشتریان و بالعکس باید براساس یک ضوابط خاص شکل بگیرد.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر، تصریح کرد: بانکداری اسلامی سامانه بانکی مطابق با اصول و مبانی اسلام و اقتصاد اسلامی است اما در کشورهای مختلف، بانک ها با نگاهی ابزاری به این مفاهیم می پردازند و با یک هویت بانکی، بانکداری به اصطلاح اسلامی را اجرا می کنند و در واقع باید گفت ما نمی توانیم به بانکداری اسلامی براساس دیدگاه و ملاک های خودمان دست پیدا کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  +    =  92