مخابرات زیر ساخت های لازم جهت ارایه تعرفه را ندارد

ریشه یابی تعلل مخابرات در ابلاغ تعرفه سطح خدمات به بانک ها:

یکی از دلایل نارضایتی بانک هاازسرویس مخابرات عدم وجود توافق نامه سطح خدمات است این در حالی است که هنوز تعرفه ای از سوی مخابرات ارایه نشده در همین زمینه مدیر فناوری واطلاعات بانک سامان ،انحصار ومهیا نبودن زیر ساخت های مخابراتی را در تعلل مخابرات در ارایه تعرفه موثر دانست.

ابوالفضل غلامرضایی ،مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان ،در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک ضمن اشاره به تاخیردرارایه تعرفه از سوی مخابرات جهت ایجاد تفاهم نامه سطح خدمات گفت:در این زمینه کارهای خوبی در کارگروههای بانکداری الکترونیک صورت گرفته با این حال بانک ها به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت های مخابراتی مشکلات زیادی دارند وهزینه های بالایی را نیز برای تداوم عملیات بانکی وپشتیبانی خدمات متحمل می شوند به طوریکه مجبورند علاوه بر استفاده اززیرساخت های مخابراتی از ارتباطات دیگری چون vesatنیز استفاده کنند که هزینه بالایی را برای انها در بر می گیرد.

غلامرضایی بابیان اینکه وضعیت مخابرات وخصوصی شدن آن درعدم ارایه تعرفه موثر است، عنوان کرد:مهمترین دلیل این است که مخابرات زیر ساخت های لازم برای ارایه تعرفه را نداردو اگر بخواهد اسله (تفاهم نامه سطح خدمات) راارایه کند باید زیر ساخت هایش فراهم باشد به طوری که بتواند کیفیت خطوط مخابراتی را اندازه گیری کند.

وی ادامه داد: علاوه براین مخابرات طیق تعرفه ای که ارایه می دهد به بانک ها متعهد می شود که خطوط ارتباطی هنگام ارایه خدمات دچار مشکل نشود به عنوان مثال فیبر نوری به راحتی قطع نگردد این در حالی است که مشکلات زیر ساختی همچنان وجود دارد وشاید به همین علت است که از ارایه تعرفه برای ایجاد تفاهم نامه سطح خدمات خودداری می کند.

مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان ضمن بیان اینکه در ارایه تعرفه توسط مخابرات هماهنگی واحد های مختلف مخابراتی نیز مهم است، اظهار داشت: در خصوص زیر ساخت های مخابراتی جهت توسعه بانکداری الکترونیک می توان گفت در مخابرات یک چارچوب مشخصی وجود ندارد تا طبق ان یک واحد ویژه ای ایجاد شود که این واحد خدمات ویژه در خصوص بانکداری الکترونیک ارایه دهد علاوه براین سطح خدمات ارایه شده نیز باید طبقه بندی شود.

این کارشناس بانکی معتقد است این عملیات به صورت دستوری اتفاق نمی افتد.
غلامرضایی علت دیگر تاخیر در ارایه این تعرفه را وجود انحصار دانست وگفت:هر جا که انحصار باشد انتظار خدمات با کیفیت بالا را نمی توانیم داشته باشیم ومی توان گفت در خصوص زیر ساخت های مخابراتی نیز بحث انحصار مطرح می شود.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت :البته مخابرات قول ارایه تعرفه را داده وبانک ها نیز در این زمینه امیدوار هستند.

تعلل مخابرات در ابلاغ تعرفه سطح خدمات به شبکه بانکی

علی رضا لگزایی،معاون توسعه وفناوری بانک ملت،در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گفت : توافق نامه سطح خدمات بین سیستم بانکی ومخابرات (ASL) که قرار بود به زودی امضا شود  در همان نقطه اولیه قرار داردوهنوز تعرفه آن ازسوی مخابرات به شبکه بانکی ابلاغ نشده است.

لگزایی بابیان اینکه امضا این تفاهم نامه به اراده شرکت مخابرات است، عنوان کرد:سیستم بانکی در چهارچوب استفاده از خدمات شرکت مخابرات یک انتظاراتی دارد که این انتظارات با توجه به حساسیت بانکداری وآستانه تحمل مشتری چه در شعب فیزیکی وچه در درگاههای الکترونیکی متفاوت است ومخابرات باید بر اساس این انتظارات تعرفه تعیین کند.

وی افزود:به طور مثال در حال حاضر بانک ها از مخابرات خط دیتا می گیرند که هزینه امتیاز وهزینه آبونمان ماهانه نیز دارد همچنین برای رفع خرابی نیز یک سطح خدماتی دارد که همه این ها نیازمند تعرفه است.

لگزایی بابیان اینکه مشترکان سیستم بانکی با سایر مشترکین متفاوتند ،عنوان کرد:مخابرات باید در این زمینه سازوکارهای لازم را مهیاکند وکشیک 24 ساعته وکشیک عملیاتی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر بانکی متناسب با سیاست های داخلی خود خواسته های خود را ارایه می کند وتعرفه این کارها نیز متفاوت است ،عنوان کرد:بانک ها نیازها وسطح خدمات را به مخابرات ارایه کرده اندوبرای خدمات زیر ساختی تقاضاهایی دارند که مشتری های معمولی ندارند .

لگزایی اظهار داشت:ابتداباید زمینه ارایه خدمات توسط مخابرات فراهم شود که به نظر می رسد فراهم است ودیگراینکه شرکت مخابرات نیازمند یک تعرفه است که اگر تعرفه را نهایی کنند زمینه برای امضاتفاهم نامه فراهم می شود.

این عضو کارگروه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: خواسته های بانک ها مشخص است ومخابرات باید هزینه ها را تعیین کرده وتعرفه را ارایه دهد.

معاون توسعه وفناوری بانک ملت با بیان اینکه یکی از دلایل نارضایتی برخی بانک ها از سرویس مخابرات این است که توافق نامه سطح خدمات (ASL) وجود ندارد ،گفت:مخابرات به دلیل نبودن تعرفه، بانک ها را به چشم یک مشترک خانگی می بیند.

به گزارش بانکداری الکترونیک،،این توافق نامه در شورای راهبری بانکداری الکترونیک تایید شده وبا توجه به رسالتی که بانک مرکزی دارد وناظر بر بانکداری الکترونیک است ان را دریافت کرده تا کار کارشناسی مجدد روی ان انجام دهد واصلاحاتی هم روی ان انجام گرفته است ،همچنین  مدتی است که به شبکه بانکی ابلاغ شده ورایزنی هایی نیز با مخابرات صورت گرفته است.

 این گزارش حاکی است،سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات ظاهرا در خرداد ماه امسال مصوبه ای داشته که یک بند آن مربوط به تصویب پیشنهاد موافقت نامه سطح خدمات است اما هنوز تعرفه  این خدمات به بانک ها ابلاغ نشده است.

بخش عمده مشکلات مربوط به مخابرات است

از سوی دیگرمحمود رضا خاوری رییس شورای هماهنگی بانک هادرگفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک به بررسی مشکلات سامانه شتاب پرداخت وعنوان کرد: مشکل اصلی قطعی های شبکه شتاب مربوط به مخابرات است .

وی افزود:البته بانک ها چاره ای جز کنار آمدن با این مساله ندارند ودر هر حال بخش عمده مشکلات مربوط به شتاب بر عهده مخابرات است.

خاوری عنوان کرد :بانک ها اقداماتی را برای کاهش قطعی شبکه شتاب انجام داده اند چرا که انها خود را متعهد به پاسخگویی به مشتریان می دانند اما این اقدامات باعث نشده تا شتاب از کارایی لازم برخوردار باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  +    =  35