رشد ۳۱ درصدی سپرده ها در بانک پاسارگاد

با برگزاری مجمع عمومی مشخص شد

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بانک پاسارگاد راس ساعت 9 صبح مورخ 88.02.30 در محل تالار وزارت کشور با حضور بیش از 86.9 درصد سهامداران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در این مجمع که ریاست آنرا مهندس سید کاظم میر ولد به عهده داشت. دکتر مجید قاسمی و دکتر اسلامی بیدگلی ناظرین مجمع بودند و علی اکبر امین تفرشی نیز در سمت دبیر جلسه در ترکیب هیات رئیسه حضور داشت.


همچنین نماینده سازمان بورس معتمد و نماینده سازمان حسابرسی دهدشتی نیز در جلسه حضور داشتند.


پس از قرائت گزارش هیات مدیره توسط آقای تفرشی و بازرس قانونی موارد ذیل به تصویب مجمع و تایید سهامداران رسید:
1- تصویب صورتهای مالی شرکت
2- تخصیص مبلغ 300 ریال سود به ازای هر سهم
3- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار
4- انتخاب موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس قانونی
در ضمن پس از مجمع عادی سالیانه ، سهامداران در مجمع فوق العاده شرکت کردند و اختیار انجام افزایش سرمایه همچنین اجرای مرحله سوم به جای مرحله دوم را به هیات مدیره تفویض نمودند .

پیام هیات مدیره :


آنچه توانسته ایم لطف خدا بوده است و آنچه پیش رو داریم با امید به لطف او موجب مباهات و افتخار کشورمان خواهد شد .


با اتکال به الطاف الهی آمده ایم تا برگ زرین دیگری را از افتخارات بانک پاسارگاد را ورق زنیم. کشب رتبه 29 از میان یکصد شرکت برتر ایران و قرار گرفتن در زمره ی 10 شرکت پیشرو کشور و هم چنین کسب مقام 428 امین بانک بزرگ دنیا و احراز 21.5 درصد از بازار صنعت بانکداری خصوصی کشور نمودهای شاخص این افتخار بزرگ می باشد.

اعضای هیات مدیره:


به استناد صورت جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 1388.8.26 اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره بانک که صلاحیت آنان طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفته است .


معرفی بانک پاسارگاد:


بانک پاسارگاد با عنوان بانک هزاره سوم و با اعتقاد بر « مشتری ذات بانک است » به استناد قانون اجازه تاسیس بانک های غیر دولتی مصوب 1379 ماده 98 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب تیرماه سال 1351، قانون عملیات بانکی بدون ربا و با رعایت قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند 1347 و هم چنین با رعایت سایر قوانین جاری و مقررات اساسنامه و با هدف تسهیل و فراهم ساختن امکان مشارکت گسترده و فراگیر ملی و مردمی در تمامی فعالیت های سازنده مثمر ثمر و موجه اقتصادی و مالی به ویژه در زمینه های پولی ، مالی و بانکی تشکیل و در تاریخ 1384.6.13 به شماره 254300 ثبت و عملاً به عنوان پنجمین بانک خصوصی ایران و با بیشترین سرمایه اولیه یک بانک خصوصی در کشور به مبلغ 3.500 میلیارد ریال بر اساس مجوز شماره 2849. ه مورخ 1384.6.22 صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را در مقطع آغازین هزاره سوم شروع نمود. مرکز اصلی بانک در تهران خیابان میرداماد شماره 430 می باشد.

موضوع فعالیت شرکت:


فعالیت بانک طبق ماده 3 اساسنامه شامل کلیه عملیات و معاملات بانکی است که به موجب قوانین و مقررات برای بانک ها مجاز شناخته شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران:


سرمایه به عنوان اصلی ترین عامل توسعه فعالیت های بانک در مسیر اعتبار دهی به مشتریان سرمایه گذاری های مستقیم و غیر مستقیم و تملک دارایی های ثابت قلمداد می گردد. اهمیت حساب سرمایه در نهاد بانک تا بدانجاست که نسبت آن در مقایسه با دارایی ها به ویژه دارایی های ریسک پذیر به عنوان یک شاخص بین المللی مورد پذیرش صنعت بانکداری جهانی قرار گرفته و سلامت و امنیت بانک ها با این شاخص مورد ارزیابی و اظهار نظر قرار می گیرد.


سرمایه اولیه بانک که با استقبال بی نظیر پذیره نویسان مواجه شد در تاریخ 1384.6.13 به ثبت رسید. از مبلغ 3.500 میلیارد ریال سرمایه ثبت شده 63 درصد متعلق به موسسان و 37 درصد مابقی سهم پذیره نویسان بوده است.


به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1385.4.28 مقرر شد سرمایه بانک ظرف دو سال از مبلغ 3.500 میلیارد ریال به مبلغ 7.000 میلیارد ریال منقسم به هفت میلیارد سهم یک هزار ریالی با نام عادی افزایش یابد.


از این میزان افزایش سرمایه مبلغ 1.750 میلیارد ریال آن در تاریخ 1386.8.1 و مبلغ 1.750 میلیارد ریال در تاریخ 1387.4.24از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده به ثبت رسید و همچنین به استناد صورتجلسه مجمع عمومی عادی فوق العاده مورخ 1388.02.17 افزایش سرمایه در تاریخ 1388.08.18 عملی و ثبت گردید. سرمایه فعلی بانک مبلغ 7.700 میلیارد ریال می باشد.


سپرده ها:


جمع کل سپرده های بانک در سال 1387 مبلغ 80.762 میلیارد ریال بوده است که با افزایش 31 درصدی به مبلغ 105.561 میلیارد ریال در پایان سال 1388 رسیده است.

نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی ها :


این شاخص از شاخص های سرمایه می باشد که نشان دهنده میزان تامین مالی بانک از طریق آورده سهامداران می باشد این شاخص در سال 1388 در بانک پاسارگاد 10.31 درصد بوده است .


از آنجایی که تقویت این شاخص، استحکام مالی بانک را افزایش و ریسک آن را پایین خواهد آورد بنابراین تقویت این شاخص نقش بسیار مهمی در ارتقاء رتبه و اعتبار بین المللی و به تبع آن توسعه حجم فعالیت های بانک دارد.


درصد ذخیره تسهیلات به کل تسهیلات اعطایی:


این نسبت از تقسیم ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تسهیلات (ذخیره عمومی + ذخیره خاص) بر کل تسهیلات اعطایی محاسبه می گردد و نشان دهنده میزان ذخیره احتیاطی لازم جهت مطالبات می باشد .


در بانک پاسارگاد با اعمال کلیه بخشنامه ها و دستور العمل های بانک مرکزی ، ذخیره های لازم محاسبه که معادل 3.99 درصد تسهیلات، ذخیره در حساب ها منظور گردیده است.


نسبت تسهلات اعطایی به کل سپرده ها:


این نسبت حاصل تقسیم میزان تسهیلات اعطایی به کل سپرده های جذی شده توسط بانک بوده و در واقع منعکس کننده توازن بین میزان تسهیلات اعطایی و سپرده های جذب شده می باشد .
افزایش این درصد از حد معینی موجب افزایش ریسک کمبود نقدینگی و کاهش این درصد موجب کاهش سود سهامداران می گردد که کنترل آن بر روی نسبت بهینه را ایجاب می نماید.
این نسبت در سال 1388 در بانک پاسارگاد 75 درصد بوده است که با در نظر گرفتن سپرده قانونی مورد نیاز و همچنین وجه نقد آزاد مورد نیاز ، در حد بهینه می باشد.

نرخ رشد سپرده ها:


این نرخ، نشان دهنده میزان رشد سپرده های جذب شده طی سال نسبت به سال قبل می باشد که با توجه به سیاست های پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نرخ رشد 31 درصد در بانک پاسارگاد، نشان دهنده عملکرد بسیار موفق و درخشان بانک در جذب منابع بوده است.

نرخ رشد تسهیلات:


این نرخ، نشان دهنده میزان رشد تسهیلات پرداختی در سال 1388 نسبت به سال ، قبل می باشد که نرخ رشد 21 درصد با توجه به شرایط اقتصادی طی سال مالی مذکور، نرخ بسیار مساعد و مطلوبی می باشد.

شرکت های تابعه:


گروه مالی پاسارگاد از بانک و مجموعه ای از شرکتها تشکیل گردیده که در زمینه های فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، خدمات پرداخت الکترونیک، بیمه، بیمه اتکایی، کارگزاری سهام، سرمایه گذاری، لیزینگ ماشین آلات، لیزینگ ساختمان، صنعت و معدن، انرژی و سایر امور خدماتی مشغول به فعالیت می باشند در این مجموعه شرکت سرمایه گذاری پارس آریان به عنوان هلدینگ گروه وظایف بسیار مهمی را به عهده دارد.

شرکت بیمه پاسارگاد:


شرکت بیمه پاسارگاد در آذرماه سال 1385 و با سرمایه اولیه 450 میلیارد ریال تاسیس گردید. موضوع فعالیت شرکت انجام عملیات بیمه ای مستقیم، قبول بیمه های اتکایی و سرمایه گذاری از محل سرمایه با رعایت ضوابط بیمه مرکزی ج.ا.ا می باشد .


این شرکت در سال 1388 مجموعاً مبلغ 482 میلیارد ریال درآمد از محل حق تقدم بیمه های صادره کسب نموده است . سهم بازار شرکت مذکور از بیمه های خصوصی معادل 5.3 درصد و از کل صنعت بیمه کشور بیش از یک درصد می باشد.

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان:


شرکت بیمه اتکایی ایرانیان به عنوان اولین شرک بیمه اتکایی خصوصی در سرزمین اصلی در اسفندماه 1388 با مجوز بیمه مرکزی ج.ا.ا و با مشارکت بانک ها، شرکت های بیمه و فعالان صنعت بیمه ایجاد گردید.


موضوع فعالیت شرکت قبول انواع بیمه های اتکایی می باشد . سرمایه اولیه شرکت مذکور 1.535 میلیارد ریال می باشد.

شرکت خدمات ارزی و صرافی پاسارگاد:


این شرکت در تاریخ 1388.06.28 تاسیس و بر اساس مجوز صادره توسط بانک مرکزی ج.ا.ا فعالیت خود را از تاریخ 1388.10.21 آغاز نموده است .


شرکت مذکور در زمینه ارایه خدمات خرید و فروش ارز، خرید حواله های ارزی ، خرید حواله های ارزی، نقل و انتقال ارز در داخل و خارج از کشور از طریق صدور حواله، ارایه خدمات مشاوره ای حضوری و غیر حضوری فعالیت می نماید.

شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد:


شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد در سال 1384 به منظور اجرای برخی از سیاست های بانک جهت تاسیس شرکت های تکمیل کننده گروه مالی پاسارگاد تاسیس و راه اندازی گردید. تاسیس و راه اندازی تعداد زیادی از شرکت های عضو گروه توسط این شرکت انجام گردیده است .


این شرکت با برخورداری از مدیریت و سرمایه انسانی بسیار توانمند ، نقش مهمی در پیشبرد اهداف گروه مالی پاسارگاد دارد. سرمایه شرکت در حال حاضر 1.000 میلیارد ریال می باشد.

شرکت لیزینگ پاسارگاد:


شرکت لیزینگ پاسارگاد طبق مجوز بانک مرکزی و به منظور فعالیت در زمینه لیزینگ ساختمان و املاک و هم چنین لیزینگ مصالح ساختمانی در تاریخ 1383.12.03 تاسیس گردید. سرمایه شرکت در حال حاضر 300 میلیارد ریال می باشد .


این شرکت در پایان سال 1388 بالغ بر 1393 میلیارد ریال تسهیلات در زمینه لیزینگ املاک اعطا نموده است . جمع درآمدهای شرکت مذکور در سال 1388 مبلغ 147 میلیارد ریال می باشد هم چنین این شرکت در پایان سال 1388 بالغ بر 318 میلیارد در زمینه تولید ساختمان سرمایه گذاری نموده است.


از مهم ترین پروژه های این شرکت می توان به پروژه های ناهید ، میرداماد، هشتگرد،آجودانیه و منطقه 22 اشاره کرد. این شرکت هم چنین شرکت های مدیریت ساختمانی آریان پاسارگاد و مدیریت ساختمانی نظام مهندسی آریان و شرکت توسعه انبوه پاسارگاد را تاسیس و راه اندازی نموده است که شرکت های مذکور نیز در زمینه های مرتبط فعالیت می نمایند.

شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد:


شرکت لیزینگ ماشین آلات با هدف تامین مالی خرید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی تاسیس گردیده است. سرمایه شرکت در حال حاضر مبلغ 100 میلیارد ریال می باشد . این شرکت در پایان سال 1388 بالغ بر 1.279 میلیارد ریال در زمینه فوق الذکر فعالیت نموده است.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان:


شرکت فناپ با هدف طراحی و پیاده سازی نرم افزار جامع بانکی و بیمه ای و هم چنین ارایه خدمات سخت افزار رایانه ای به بانک پاسارگاد و سایر بانک ها در سال 1384 تاسیس گردید. شرکت مذکور دارای رتبه یکم در نرم افزار و رتبه دوم در شبکه داده ها و نظارت بر اجرای طرح های انفورماتیک و رتبه سوم در خدمات پشتیبانی و تولید و ارایه رایانه های غیر main frame از شورای عالی انفورماتیک می باشد.
این شرکت طراحی نرم افزار جامع بانکی خود را به اتمام رسانده و هم اکنون در بانک های پاسارگاد، توسعه تعاون و تات عملیاتی نموده است. هم چنین طراحی و تهیه نرم افزار جامع خدمات بیمه ای شرکت مذکور مراحل نهایی خود را طی می نماید این شرکت از محل فروش خدمات و سخت افزار در سال 1388 مبلغ 173 میلیارد ریال درآمد کسب نموده است.

شرکت ساختمان شهرسازی هشتم:


این شرکت در سال 1385 با هدف بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) با سرمایه اولیه 150 میلیارد ریال تاسیس گردید .این شرکت در حال حاضر مبلغ 853 میلیارد ریال در این زمینه سرمایه گذاری نموده است.

شرکت مبنای خاورمیانه:


این شرکت در سال 1385 با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن و فلزات تاسیس گردیده است . سرمایه این شرکت در حال حاضر 357 میلیارد ریال بوده و در حال افزایش سرمایه به مبلغ 450 میلیارد ریال می باشد. از مهم ترین اقدامات انجام شده توسط این شرکت تاسیس و راه اندازی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با سرمایه اولیه 1.000 میلیارد ریال بوده است.


شرکت هلدینگ در حال حاضر در مرحله تاسیس کارخانه های تولید کنسانتره سنگ آهن، کک متالوژی، گندله سازی و 2 درصد تولید فولاد به ظرفیت مجموعاً 27 میلیون تن می باشد.

شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد:


شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در سال 1385 با اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار با سرمایه 50 میلیارد ریال تاسیس گردید. این شرکت در حال حاضر در تهران و شهرستان های اراک، قزوین، زنجان، اصفهان، کیش و مشهد شعبه می باشد و در زمینه کارگزاری اوراق بهادار و کالا فعالیت می نماید. این شرکت با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق سرمایه گذاری بانک پاسارگاد را ایجاد کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −    =  8