باید به رشد اقتصادی ‪ ۸‬درصدی برسیم

رئیس کل بانک مرکزی:

رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با انجمن قطعه سازان ایران بر ارتقا توان تولیدی بخش‌های مختلف صنعت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، محمود بهمنی در این نشست که با حضور مدیرعامل ایران خودو برگزار شد، با تاکید بر نیاز کشور به داشتن صنعتی قوی و افزایش تولیدات صنعتی، اظهار داشت: ما براساس برنامه سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله تا سال ‪ ۱۴۰۴‬باید رشد اقتصادی ‪ ۸‬درصدی را محقق سازیم.


وی افزود: با توجه به مزیت نسبی بخش صنعت نسبت به سایر بخش ها، لازم است بخش تولید و صنعت را بیش از پیش تقویت کنیم.


رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بازدید رهبر معظم انقلاب در تاریخ ‪۹‬ فروردین ماه از ایران خودرو و ارائه رهنمودهای ایشان به ویژه در بحث تعرفه ها، بسیار حائز اهمیت است. این نشان می‌دهد که ایشان برای بخش صنعت اهمیت بسیار زیادی قائل هستند.

بهمنی با تاکید بر ارتقا توان تولیدی صنعت کشور گفت: باید تولیداتی برای صادرات و رقابت در بازارهای جهانی داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم در سازمان تجارت و توسعه جهانی برای کشور جایگاهی بدست آوریم.


وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصاد جهانی، صنعتگران ما باید اهداف و فعالیت‌های خود را متناسب با شرایط موجود تطبیق دهند بطوری که براساس پیش بینی افق ‪ ۱۴۰۴‬کشور ما باید در بخش صنعت و معدن، توسعه یافته، خودکفا و صادرات گرا باشد.


بهمنی تصریح کرد: سهم صادرات محصولات صنعتی ما در کل صادرات باید به ‪۷۷‬ درصد برسد و سهم اشتغال این بخش به کل اشتغال نیز باید به ‪ ۲۵‬درصد ارتقا یابد. بنابراین لازم است زمینه‌ها را برای رشد و تقویت این بخش فراهم کنیم.


وی افزود: در زمان حاضر سیستم بانکی ما ‪ ۲۴۲۴‬هزار میلیارد ریال جذب منابع داشته و در همین حال میزان تسهیلات پرداختی ‪ ۲۲۸۹‬هزار میلیارد ریال بوده و ذخیره قانونی را اگر در نظر بگیریم، باید ‪ ۲۱۳۱‬هزار میلیارد ریال پرداخت می‌کرد که در حال حاضر ‪ ۱۰۷/۴‬درصد از امکانات خود را در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار داده است. بنابراین ما باید برای ادامه حمایت در تولید و صنعت راهکارهایی داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت سرمایه بانکهای دولتی جزو برنامه‌های بانک مرکزی برای تقویت نقدینگی بوده که تاکنون نتوانستیم افزایش سرمایه را به تصویب مجلس برسانیم برهمین اساس شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت سرمایه بانک‌های خصوصی را به اجبار از دو هزار میلیارد ریال به ‪ ۴‬هزار میلیارد ریال و موسسات مالی و اعتباری را از یک و نیم هزار میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال افزایش دهد تا در نتیجه این امر نقدینگی مورد نیاز در جامعه تا حدودی تامین شود.


وی با استقبال از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، بازپرداخت اصل وسود سرمایه آنها را تضمین می کند و با توجه به بازدهی پایین سرمایه در کشورهای اروپایی و آمریکا و بحران اقتصادی در این کشورها و نرخ رشد بیکاری در آنجا که به ‪ ۱۰.۴‬درصد رسیده است، کشورهای نوظهور باید از این بحران‌ها به عنوان فرصت استفاده و سرمایه‌های خارجی را جذب کنند.

بهمنی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در ایران بیش از ‪ ۱۰‬درصد سود بگیرند که از این طریق کسری نیازهای داخلی نیز برطرف خواهد شد.


در پایان این نشست رییس کل بانک مرکزی تا پاسی از شب به سوالات مطروحه درخصوص ساماندهی موسسات اعتباری، تک رقمی شدن نرخ تورم، سبد ارزی و غیره پاسخ داد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −  60  =