اصلاح ساختار ؛ علت اصلی تحولات در شرکت خدمات انفورماتیک

محمد رضا عسگری در گفتگو با «بانکداری الکترونیک» مطرح کرد:

سابقه محمد رضا عسگری مدیرعامل فعلی شرکت ملی انفورماتیک به نزدیک 10 سال پیش برمی‌گردد. وی چندین سال معاون اداری مالی بود و سپس بعد از رفتن مدیرعامل قبلی چندماهی سرپرست شد و اکنون مدیرعامل شرکت است. سابقه نسبتا بلندمدت وی در شرکت ملی به معنای آن است که وی کارنامه بسیاری افراد را در ذهن یا در کشوهای میز فعلی یا قبلی خود دارد.

 البته روحیه خوشبین وی اغلب افراد را خوب ارزیابی می‌کند و بر این اساس معتقد است که شرکت خدمات تنها نیازمند اصلاح ساختار است.
از سوی دیگر وی به سلامت نفس شهره است بنابراین گفته های وی می‌تواند در روشن شدن اذهان در باره زوایای بحران در شرکت خدمات که ریشه های قدیمی دارد کمک کند. از نگاه عسکری همه کارشناسان باید کمک کنند تا اصلاح ساختار در شرکت خدمات انفورماتیک به خوبی انجام شود. البته عسگری حرف های دیگری هم زد اما برای  آنکه فضای آرام برای اصلاح فراهم باشد بیان  آنها را به زمان مقتضی وا میگذاریم. البته می توان از میان حرف های اکنون عسگری فهمید که چه کسانی با اصلاح ساختار در شرکت خدمات انفورماتیک مخالفند.

                              ××××××××××××××××××××


– ریشه اتفاقات مربوط به انتحاب مدیران شرکت خدمات در کجا نهفته است؟


اتفاقات اخیر ناشی از وزن و جایگاه استراتژیک و نقش حیاتی شرکت خدمات انفورماتیک در بانکداری الکترونیک کشور میباشد  و اساسا  بخاطر همین جایگاه شرکت ملی انفورماتیک بعنوان سیاستگذار و شرکت مادر، اصلاح امور شرکت خدمات انفورماتیک را مد نظر داشته است.


– یعنی معتقد هستید با اصلاح ساختار مشکلات این شرکت از بین برود؟


بله ما معتقدیم این شرکت به اصلاح ساختار نیاز دارد  و در راستای همین هدف نیز شرکت ملی انفورماتیک به لحاظ وظایف ذاتی خود در این راستا اقدام کرد.همانطور که می‌دانید شرکت خدمات  انفورماتیک با بهره بردن از بهترین نیروهای انسانی در همه حوزه ها یک شرکت معتبر در منطقه می باشد و این شرکت بسته به شرایط موجود و گسترش صنعت بانکداری ، افزایش تعداد شعب بانکها و تراکنش های بانکی برای اینکه بتواند بهتر و سریعتر در مسیر اصلی خود حرکت کند نیازمند اصلاحاتی بود که شرکت ملی انفورماتیک بنابر وظیفه اقداماتی را در این راستا انجام داد و خواهد داد.

-چطور شد که شما به این نتیجه رسیدید که اصلاحاتی در شرکت خدمات ضروری است؟

اجازه بدهید من یک کلیاتی از ساختار شرکت ملی شرح دهم. این شرکت ابتدا توسط بانک ملی ایران در سال 1368 تاسیس شد تا اتوماسیون آن بانک را انجام دهد اما موفق نبود.بعد از آن بانک مرکزی وارد عمل شد و آن شرکت را خریداری نمود و سکان هدایت آنرا به جناب آقای دکترمصطفی الهی درسال 69 سپرد. وی در سال 71 ،شرکت خدمات انفورماتیک را بعنوان شرکت اجرایی بوجود اورد. از سوی دیگر شرکت ملی انفورماتیک یک شرکت مادر است که در حوزه سرمایه گذاری در رشته تخصصی فناوری اطلاعات فعالیت میکند. و شرکت های زیرمجموعه آن وظیفه دارند که کارهای اجرائی را انجام دهند. بر این اساس  شرکت خدمات انفورمایتک شرکت فنی مهندسی بانکداری الکترونیک است که در حوزه سخت افزار، نرم افزار  و شبکه . . . به نظام بانکی کشور سرویس می‌دهد و حدود 84 درصد سهام این شرکت نیز متعلق به شرکت ملی انفورماتیک است. از دیگر شرکت های زیرمجموعه شرکت داده پردازی است که در سال 81  با توجه به مزایده فروش آن و عدم وجود متقاضی خرید، توسط ملی انفورماتیک بمنظور حمایت آن صنعت خریداریی شد و 60 درصد سهام  آن متعلق به ملی انفورماتیک است. شرکت دیگر  سرمایه گذاری ایرانیان است که 51 درصد سهام آن به ملی انفورماتیک تعلق دارد.
شرکت کارت اعتباری کیش هم یکی دیگر از شرکتهای زیر مجموعه گروه ملی انفورماتیک می باشد .


.سهامداران  شرکت ملی انفورماتیک چه بانک‌هایی هستند و توزیع سهام چگونه است؟


سهامداران شرکت ملی انفورماتیک نیز بانک مرکزی با 48.5 درصد سهام، بانک ملی و صادرات هریک حدود 21 درصد و صنعت و معدن نیز 4.75 درصد و مابقی سهام در اختیار سهامداران خرد و بخشی هم متعلق به کارکنان میباشد.
بنا به سیاست بانک مرکزی در زمان مرحوم دکتر نوربخش این شرکت در بورس پذیرفته شد و قرار بود در بازار سرمایه بعنوان تنها شرکت سرمایه گذاری تخصصی در حوزه  IT فعال باشد.اما بعد از ایشان این هدف عملیاتی نشد.


– اصلاح ساختار چگونه در برنامه های شما تعریف شد؟


همانطور که می دانید شرکت خدمات انفورماتیک در سال‌های اخیر بنا به تغییرات عمده مدیرتی و هیات مدیره ای دچار مشکلاتی بود . پیشرفت صنعت بانکداری ، افزایش شعب بانکها استفاده ی مردم از امکانات صنعت بانکداری الکترونیک ، پیشرفت سریع صنعت IT و خیلی از موارد دیگر نگرشی مجدد بر ساختار شرکت خدمات انفورماتیک را که در 17 سال پیش بنیان گذاشته بود را الزامی نموده است . برای مثال در سال 83  تعدا د تراکنشهای شتاب یک میلیون بود اما اکنون تنها تراکنش های ماهانه بانک ملی یا صادرات بیش از35 و  21 میلیون تراکنش است. برای دیگر بانک ها نیز این افزایش دیده می شود. حال چگونه میتوان با ساختار حدود 17 سال گذشته شرکت خدمات انفورماتیک و با توجه به پیشرفت بسیار سریع صنعت IT که به صورت لحظه ای تغییر می کند ، این سرویس ها را به بانکها داد.
از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که وجود داشت بانکها از سرویس دهی شرکت خدمات و لزوم توجه به مشتری مداری مکدر بودند  این در حالی است که اساس تشکیل شرکت خدمات انفورماتیک  برای خدمات رسانی به شبکه بانکی و مردم بوده است که سود آوری مناسب و معقول (جهت اجرای پروژه های آتی ) نیز دردل آن مستتر هست. و در حقیقت باید بر اساس میزان هزینه و یک حاشیه سود منطقی خدمات لازم  به مردم ارائه شود. البته بخش عمده این سودها مجددا در حوزه های جدید و ضروری سرمایه گذاری میشود. شرکت در حوزه سامانه های مربوط به خدمات بین بانکی در سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد تومان سرمایه گذاری نموده است .در خصوص پروژه نظام پرداخت ملی  تاکنون حدود 20میلیاد تومان سرمایه گذاری کرده ایم.
این در حالی است که بنا به مشکلات موجود دولت و بانک ها منابع مالی جهت اجرای پروژه  را نمی توانند تامین نمایند ، در نتیجه شرکت ملی انفورماتیک و خدمات انفورماتیک از سود حاصله جهت اجرای پروژه ها استفاده می نماید.


– با توجه به حرف شما بخش اصلی سرمایه گذاری هایی که تا کنون انجام شده حدود 30 میلیارد تومان بوده  اما این شرکت سالیانه بالغ بر  100 میلیارد تومان سود کسب می‌کند. به نظر شما این سرویس دهی شرکت خدمات غیر انتفاعی است؟ از سوی دیگر اصولا چطور ممکن است یک بنگاه ملی با گران فروشی خدمات خود در یک بخش دیگر منابع برای پروژه های خود تامین بکند؟


ضمن اینکه بخشی از گفته شما را می پذیرم ، باید عرض کنم که هزینه های  شتاب در حال بازنگری است و  کارگروهی مشغول مطالعه این هزینه ها است.البته بازنگری فرایند شتاب بسیار مشکل است و باید عوامل مختلف مورد مطالعه قرار گیرد و در  نهایت یک قیمت مطلوب استخراج شود.اما توسعه سامانه های موجود و بومی سازی فناوریهای جدید مقوله ای بسیار پیچیده و نیازمند سرمایه گذاریهای کلان است که بخش خصوصی به تنهایی از عهده آن بر نمی آید و سود حاصله از شرکت صرف اجرای پروژه ها و بهسازی سیستم ها می شود .

– از موضوع اصلی دور افتادیم بحث اصلاح ساختار را مطرح کردید؟


شرکت ملی انفورماتیک با توجه به تجربه سال های قبل به این نتیجه رسید که می بایست نقش هلدینگ بودن خود را قویتر ایفا کند و تنها به امر سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد بپردازد. در همین راستا تصمیم گرفتیم در شرکت های زیرمجموعه بازنگری نمائیم . مثلاً آیا در شرکت خدمات وظیفه ما این بوده که به حوزه خرید و فروش خودپرداز و پایانه فروش و… وارد شویم ویا اینها را از برنامه های اصلی خود کنار بگذاریم.
اکنون همه این موارد به وسیله یک کارگروه در حال مطالعه و بازنگری است وقصد داریم  با کمک هیات مدیره جدید شرکت خدمات انفورماتیک  که در راستای همین هدف و رسالت انتخاب شده اند و با راهنمایی بانک مرکزی وسایر بانکها و حمایت مقامات دلسوز به یک تصمیم منطقی نایل آئیم.

– کارگروه از چه افرادی تشکیل شده است؟


در واقع کارگروه از نیروهای خبره در بخش  فنی  ، مالی و حقوقی تشکیل شده که ساختار ها را بررسی می کند 1- تفکیک وظایف حاکمیتی مرتبط با بانک مرکزی از وظایف اقتصادی و تجاری از الویت اول ما است که این امر نیازمند یک جراحی جدی  در شرکت است. به تعبیر دیگر این جراحی ها انجام می شود تا شرکت خدمات بتواند با یک ساختار جدید فعالیت خود را ادامه دهد. 2- بر همین اساس با توجه به دستور بانک مرکزی در این راستا و نگاه جدید شرکت ملی ، تلاش شد با تغییراتی در هیات مدیره شرکت ملی و شرکت خدمات این مهم هر چه قویتر سریعتر به انجام برسد و از آنجاییکه شرکت خدمات انفورماتیک از دیگر شرکت‌ها اجرایی تر و استراتژیک تربود ، تغییرات در هیات مدیره آن بیشتر به نظر آمد ،ضمن اینکه برخی تغییرات هم گریزناپذیر بود.

– مثلا چه تغییراتی؟


برای مثال جناب آقای قنبری چون عضو محترم هیات مدیره بانک ملی ایران بودند، به دلیل سیاست های جدید بانک و تفکیک حوزه نظارت از اجرا از همکاری انصراف دادند . سرکار خانم میرحسینی بازنشسته شده بودند  و جناب آقای مهران شریفی از آنجاییکه از مدیران  بانک مرکزی  بوده و در جایگاه نظارتی تشریف دارند و شبهه تداخل نظارت و اجرا به وجود می آمد از هیات مدیره خارج شدند . همانطور که می‌دانید به لحاظ قانونی هیچ یک از اعضای هیات عامل بانک مرکزی نمی توانند در شرکت دیگری فعالیت داشته باشند. طبعا این نگرش در سطوح پائین بانک مرکزی نیز به نوعی تسری پیدا می کند.

-در باره ترکیب هیات مدیره نظرتان چیست؟


با عرایضی که کردم در هر حال  سه نفر از اعضای هیات مدیره خارج و به جای این اعضا، افرادی دیگر انتخاب شدند .
هیات مدیره ی جدید که متشکل از جناب آقایان دکتر سعدی ، دکتر وثوقی وحدت ، مهندس گیو منش ، مهندس یعسوبی و سرکار خانم مهندس پنبه ئیان است ، به دور از هرگونه وابستگی و فقط براساس توانایی هایی علمی ، مدیریتی ، سوابق و . . . از میان حدود 15 نفر انتخاب گردیدند که با توجه به لحاظ شدن توان تخصصی و مدیریتی و سوابق ایشان الحمدا . . . تیم مناسبی جهت پیشبرد اهداف شرکت خدمات محسوب می شوند.
در این انتخاب تلاش شد با توجه به حجم فعالیت های مالی شرکت خدمات از جناب آقای دکتر سعدی که یکی از برجستگان بازار سرمایه و مالی هستند دعوت به عمل آید که امیدواریم دغدغه های حوزه ی مالی آن شرکت با حضور  ایشان در هیات مدیره به حداقل برسد .


– این افراد با نظر آقای دکتربهمنی تعیین شدند؟


مسلماً ارشادات و حمایت های جناب آقای دکتر بهمنی در پیشبرد کلیه ی امور گروه ملی انفورماتیک نقش بسیار ممتاز و تعیین کننده ای را داشته است و بدیهی است در مسایل بسیار مهم همچون انتخاب اعضای هیات مدیره ی شرکت خدمات انفورماتیک پس از بررسی های لازم و انتخاب گزینه های اصلح در نهایت با اطلاع و کسب اجازه از ایشان اقدام بعدی معمول میگردد . و در حال حاضر هیات مدیره ی شرکت خدمات انفورماتیک با داشتن چنین حمایت و پشتوانه ی معنوی ،  با اشراف کامل در حال انجام وظیفه است.


– آیا شما دخالتی در تعیین مدیرعامل داشتید ؟


همانطور که شما می دانید وظیفه شرکت مادر انتخاب اعضای هیات مدیره بر اساس درصد سهم است . اما در اصول شرکت داری انتخاب مدیرعامل وظیفه هیات مدیره است لذا حقیر در انتخاب و یا عدم انتخاب مدیرعامل در هیات مدیره های زیر مجموعه به هیچوجه دخالت نکرده  و نخواهم کرد زیرا همانطور که عرض کردم این مطلب بر خلاف اصول بنگاه داری است ، مگر اینکه از حقیر مشورتی در این راستا بخواهند که در حد متعارف و در جهت صرفه و صلاح مجموعه نظر مشورتی خودم را عرض می کنم .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  +    =  82