بهمنی:پروژه‌های زیان‌دیده نامه بنویسند

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به تسهیلات گیرندگانی که طرح های مشارکتی آنها با زیان مواجه شده است، گفت: نامه بنویسند تا بانک از آنها سود نگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود بهمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت موجود عقود مشارکتی در بانک‌های کشور، گفت:‌ سپرده‌گذاران در شرایطی که 17 درصد سود برای سپرده‌گذاری‌های پنج ساله دریافت کنند حاضر به سپرده‌گذاری در بانک می‌شوند ولی زمانی که بانک به آنها سود یک رقمی بدهد، متقاضی وارد بازارهای غیرمشتکل و نزول خواهند شد.


خبرنگار فارس از بهمنی پرسید: چرا بانک‌ها با وجود اینکه عملکرد خود در عقود مشارکتی را مطابق بانکداری اسلامی می‌دانند ولی برخلاف این قانون تنها در سود پروژه‌ها شریک می‌شوند و در صورت زیان هیچ سهمی را قبول نمی‌کنند؟


رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: بانک‌ها ضرر را نیز متحمل می‌شوند به این صورت که یک ریال هم سود نمی‌گیرد و فقط اصل رقم را می‌گیرند. هنوز هیچ فعالیت مشارکتی زیان ندیده است حتی مسکن که دچار بحران شده بود.


وی خطاب به تسهیلات‌گیرندگانی که طرح‌های آنها با زیان مواجه شده است، بیان کرد: نامه بنویسید تا بانک دقیقا زیان را مدنظر بگیرد.


بهمنی تاکید کرد: درصورتی که طرحی زیان دیده باشد و بانک‌ها از آن طرح علاوه بر اصل تسهیلات، سود نیز بگیرند همان حالت ربا پیش می‌آید به همین دلیل بانک‌ها اصلا این کار را نمی‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  2