انتقال تهرانی‌ها به پایتخت مسکن‌مهر

مدیرعامل شهر جدید پرند از مصوبه‌ای خبر داده که به موجب آن قرار است در یک برنامه میان‌مدت، نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت تهران به این شهر منتقل و در آن ساکن شوند. اما برای تامین مقدمات این انتقال، از اواخر هفته گذشته مسافرت اعضای کابینه دولت به شهر جدید پرند آغاز شده تا مشکلات و کمبود‌های موجود در این شهر که باید برای رسیدن به امکاناتی در حد تهرانی‌ها، رشد سریع پیدا کند، با همت وزرا مرتفع شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شهر جدید پرند از یک سو به‌خاطر حجم بالای ساخت‌وساز – 110 هزار واحد معادل 15 درصد کل ظرفیت مسکن‌مهر- به «پایتخت مسکن‌مهر» لقب گرفته و از سوی دیگر قرار است ظرف چند سال آینده 700 هزار نفر از ساکنان فعلی تهران را در خود جای دهد که برای این میزان جمعیت، به‌زودی طرح ساخت مجموعه جدیدی از مناطق مسکونی در این شهر آغاز می‌شود.

در اولین سفر اعضای ارشد دولت به پرند، وزیر نیرو چهارشنبه گذشته برای یافتن حقیقت آنچه تحت عنوان «احتمال ساخت مسکن‌مهر بدون آب و برق» مطرح شده، به این شهر جدید مسافرت کرد و بعد از مشاهده حجم انبوه ساخت‌وسازهای 99 ساله ابتدا از بیان مطالب امیدوارکننده برای تامین آب‌ شرب ساکنان این شهر استفاده کرد اما در ادامه، به صراحت درباره کمبود آب در پرند یک اطلاعیه شفاهی صادر کرد: «متذکر می‌شوم که در شهر پرند ما با کمبود آب روبه‌رو خواهیم بود و با سختی و هزینه گزاف باید آب تامین شود بنابراین لازم می‌دانم تا از مردمی که در این شهر ساکن می‌شوند بخواهم الگوی مصرف را رعایت کنند.»

به این ترتیب اگرچه تفاهم‌نامه اخیر وزارتخانه‌های مسکن و نیرو برای در اولویت قراردادن شهر جدید پرند در تامین آب و برق را باید به فال نیک گرفت، اما گفته‌های جدید وزیر نیرو امیدها را به خانه‌هایی که قرار است در یک شهر دیگر برای تهرانی‌ها ساخته شود حداقل در یک دوره کوتاه، ناامید می‌کند.

وزیر نیرو در بازدید از شهر جدید پرند در حالی از تلاش برای آب‌رسانی به مسکن‌مهر همزمان با بهره‌برداری از این واحدها خبر داد که مدیر عامل این شهر، دقایقی قبل از سخنرانی وزیر نیرو، گزارشی از نیازهای آب و برق پرند ارائه کرد و در آن از احتیاج مبرم پروژه‌های ساختمانی به آب کارگاهی گفت.

سعید صابونی اعلام کرد: انبوه‌سازان برای ساخت‌وسازهای 110 هزار واحد مسکونی‌مهر در پرند مشکل تامین آب کارگاهی دارند.
به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، صابونی افزود: شهر جدید پرند برای برق نیازمند احداث پست‌های برق 63 و 20 کیلوولت در فازهای 3 و 4 و همچنین طرح توسعه شهر است. برای تامین آب برای جمعیت 700 هزار نفری که در افق طرح دیده شده نیز، باید زیرساخت‌ها فراهم شود. همچنین در ساخت مخازن برای ذخیره آب و تامین فشار لازم برای آب‌رسانی در لوله‌ها باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

مدیرعامل پرند در ادامه به ظرفیت کنونی خدمات زیربنایی و روبنایی در این شهر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو نیروگاه 1000 و 2000 مگاواتی با سیکل ترکیبی عملیات برق‌رسانی به شهر جدید پرند را برعهده دارد. شبکه آبرسانی به طول 19 کیلومتر و مخزن 50 هزار متر مکعبی نیز برای تامین آب شرب این شهر وجود دارد.
صابونی افزود: پرند دارای 16 واحد آموزشی، 2 واحد فرهنگی، 623 واحد تجاری، 4 واحد خدماتی و 2 واحد اداری است.

وزیر نیرو: آب موقت می‌دهیم

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، وزیر نیرو در پایان بازدید چهارشنبه گذشته از پروژه‌های در حال ساخت مسکن‌مهر در پرند گفت: برای 3 هزار واحد مسکونی‌مهر که قرار است همین روزها در پرند افتتاح شود، ظرفیت کنونی آب شهری می‌تواند آنها را پوشش دهد، اما برای جمعیتی که در افق طرح شهر پرند پیش‌بینی شده است وزارت نیرو طرح‌های بسیاری تهیه کرده که در حال مقایسه آنها از نظر هزینه اجرا هستیم و در جلسه‌ای که به‌زودی برگزار خواهیم کرد با دعوت از مشاورینی که روی این طرح‌ها کار کرده‌اند به بررسی ریز موضوع خواهیم پرداخت تا طرح جامعی را برای تامین آب شهر پرند در دستور کار قرار دهیم.

نامجو افزود: البته طرح‌های موضعی و موقتی را هم همکاران من در وزارت نیرو دنبال می‌کنند که همزمان با اسکان مردم در این شهر به بهره‌برداری می‌رسد اما برای افق جمعیتی پرند با اجرای طرح‌های بلندمدت، تامین آب این شهر را انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو روزانه 5/3 میلیون متر مکعب آب برای شهر تهران تامین می‌کند، تصریح کرد: تلاشمان این است تا از منابعی که در اختیار داریم بتوانیم آب شهر پرند را نیز تامین کنیم، اما متذکر می‌شوم که در شهر پرند ما با کمبود آب روبه‌رو هستیم و با سختی و هزینه گزاف باید آب تامین شود، بنابراین لازم می‌دانم تا از مردمی که در این شهر ساکن می‌شوند بخواهم الگوی مصرف را رعایت کنند.

آب و برق و فاضلاب مطالبات مردم است

وزیر نیرو با تایید بر اینکه آب و برق و فاضلاب جزو مطالبات به حق مردم است، گفت: وزارت نیرو باید عزمش را جزم کند تا به سرعت این خدمات را برای واحدهای مسکونی‌مهر تامین کند.
نامجو تفاهم اخیر با وزارت مسکن برای تامین اعتبار خدمات زیربنایی از طریق بودجه در اختیار استانداری‌ها و دولت را در تسریع کار موثر دانست، اما گفت: هزینه تامین این خدمات باید با مشارکت مردم و افرادی که در دولت و مجلس هستند تامین شود.

یک وزیر دیگر امروز در پرند

وزیر صنایع بعدازظهر امروز برای پیگیری ماجرای 1100 واحد صنعتی‌سازی عازم پرند می‌شود.
پروژه 1100 واحد مسکونی‌مهر که به روش صنعتی‌سازی و با استفاده از فناوری‌های نوین هم‌اکنون در پرند در حال ساخت است، مستقیم به وزارت صنایع مربوط می‌شود که به‌خاطر تاخیر در بهره‌برداری از واحدها، طی هفته‌های اخیر با انتقادهای مکرر مسوولان وزارت مسکن روبه‌رو شده است. علی‌اکبر محرابیان که تاکنون این پروژه را از نزدیک ندیده و فقط خوب و بد آن، از طریق انتشار در رسانه‌ها و نقل قول همکارانش و شاید هم گلایه‌های مسوولان حوزه مسکن به گوش او رسیده، قصد کرده امروز از این پروژه بازدید کند. محرابیان حتی در روز کلنگ‌زنی پروژه 1100 واحدی که آذرماه سال گذشته انجام شد هم به پرند نرفت. آن روز قرار بود سه وزیر مسکن، تعاون و صنایع مراسم را برگزار کنند، اما وزیر صنایع غایب مراسم بود.این عضو کابینه بالاخره امروز در پرند حاضر خواهد شد تا ضمن بازدید از پروژه‌ تحت مسوولیتش، شرایط ساخت سریع واحدهای مسکونی‌ در این شهر را نیز مهیا کند. اگر صنعتی‌سازی مسکن با سرعتی که تاکنون بارها وعده‌اش مطرح شده، اجرا شود، مناطق مسکونی جدید در پرند برای انتقال جمعیت از تهران در کمترین زمان ممکن ساخته خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  63